Guide

Sådan tackler du en kollega, der pisser dig af

04-02-2019
4 min.
Når man først har set sig sur på en kollega, kan det være vanskeligt at slippe vreden. Men selv om du synes, at du har gode grunde til at mene, at han er en kæmpemæssig nar, er det også op til dig at løse konflikten. Illustration: shuvector/Shutterstock

Du har en kollega, der ganske enkelt går dig på nerverne. Det er blevet sådan, at uanset hvad han gør, eller hvad han siger, græmmes du. Det forpester din arbejdsdag, og det ender også med at forpeste dine kollegaers. Hvad gør du?

Det startede med, at I var uenige om, hvordan I skulle løse en opgave. Nu sender han dig op i det mørkerøde felt, så snart han åbner munden, og det er aldeles utåleligt. Så hvad stiller du op?

Vi vælger ikke vores kollegaer, og det er ikke usædvanligt, at vi i løbet af vores arbejdsliv støder på kollegaer, der simpelthen går os på nerverne. For selv om vi bestræber os på at være professionelle på jobbet, er vi jo kun mennesker, siger Kirsten Frydensberg, konfliktmægler og faglig leder hos Center for Konfliktløsning.

Hun underviser også på kurset ’Mægling og Konfliktløsning’ hos Djøf Kurser og Uddannelser. I sit job møder hun mange, der er frustrerede over en kollega. Længere nede i artiklen kan du læse hendes guide til, hvad du stiller op.

Lone Rank, chefkonsulent hos Djøfs Karriere og Erhverv, har også jævnligt karrieresamtaler med medlemmer, der har behov for at lufte deres irritation over en kollega. Hun har hørt beskrivelser som ’fedterøv’, ’idiot’ og ’drama queen’.

Hvis vi først er kommet skævt ind på en kollega, kan det tage fart, og til sidst er alt ved kollegaen irriterende, siger Lone Rank.

”Jeg havde en samtale med et medlem, der var blevet så frustreret over én, han arbejdede sammen med, at han også påpegede: ’Hvorfor fanden har hun også altid sort kjole på?’ Selv dét irriterede ham ligesom alt muligt andet ved hende.”

Vi kan jo finde noget godt og skidt ved alle mennesker – men vi har selv indflydelse på, hvad der kommer til at fylde, siger Lone Rank.

”Find sprækken – prøv at forstørre noget af det, der fungerer. For du er jo nødt til at arbejde med den her kollega.”

Dårlig kemi eller dårligt samarbejde?

Konflikten med en kollega kan opstå på to måder, siger Kirsten Frydensberg.

”Det kan starte som uenighed om en sag, eller det kan opstå som spændinger i relationen – eller ’dårlig kemi’, som mange kalder det. Og så kan det eskalere og omfatte alt omkring den anden person.”

”Dynamikken er, at man så også begynder at tale med andre kollegaer om vedkommende, og typisk bliver man bekræftet, for der er ikke mange, som har mod til at være uenige,” siger Kirsten Frydensberg.

 Men det skal helst ikke komme så vidt. For det kan forpeste arbejdsdagen for både dig, din kollega og resten af dem, I arbejder sammen med. Derfor skal du handle, så snart du mærker spændinger, lyder rådet fra både Lone Rank og Kirsten Frydensberg.

”Find modet og reagér, inden det løber af sporet,” siger Kirsten Frydensberg.

Der er altid nuancer, og alle relationer er forskellige, understreger hun. Hun har dog en håndfuld trin, du kan følge, hvis en kollega begynder at gå dig på nerverne.

1) Reagér. De fleste tænker, at det nok går over, men det bliver tit bare værre og værre og kan ende med at sprede gift i hele teamet.

2 ) Analysér. Handler det om en ’sag’ eller om jeres relation? Er det noget konkret, I er uenige om, eller handler det om ’kemi’?

3) Tag kontakt. Når der er opstået en konflikt, har man lyst til at løbe væk, men man skal faktisk gøre det modsatte. Vær modig og tag kontakt på baggrund af den analyse, du har lavet. Lyt og spørg ind:

Hvis det handler om en sag, har du noget  konkret at tage fat i, så bed om en snak én til én med din kollega. Sig fx: ’Jeg må være ærlig og sige, at jeg bliver irriteret hver gang, vi skal i gang med en opgave. Har du det på samme måde med mig? Jeg vil rigtig gerne have, at vores samarbejde fungerer, så kan vi tale om det?'



Handler det om kemi, nytter det ikke noget at sige: ’Jeg synes, det lyder åndssvagt, når du griner, og du går også på en mærkelig måde.’ Så selv om det er den sidste person, du har lyst til at spise frokost med, så gør det alligevel. Forsøg at spørge ind til personen – fritidsinteresser, ferie eller familie. Det er sværere at eskalere en konflikt med én, du kender godt.

4) Test dig selv. Hvis din kollega stadig irriterer dig, så spørg dig selv: ’Hvis nu det var hende den søde Pia, der sagde det der, ville jeg så også blive irriteret?' Måske er det hos dig selv, problemet ligger. Søg evt. hjælp for at finde ud af, hvad det egentlig handler om.

Flygt ikke 

Lone Rank oplever djøfere, der kommer til en karrieresparring, for de gerne vil have nyt job – nu.

”Nogle ønsker at søge væk, fordi konflikten med deres kollega fylder så meget. Den nemme løsning er så at flytte sig, men med fare for at nissen flytter med. For hvis man aldrig har fået hånd om, hvad konflikten egentlig bunder i, kan det jo være, at man slæber noget med sig, som kan tænde en konflikt med en ny kollega.”

Det er naturligt, at der opstår konflikter. Det afgørende er, at man reagerer på dem, understreger både Lone Rank og Kirsten Frydensberg.

”Mange af de mæglinger, jeg har haft, havde slet ikke været nødvendige, hvis man havde ageret hurtigere. En dårlig relation kan være ødelæggende for hele gruppen, så du har pligt til at handle på det,” siger Kirsten Frydensberg.

Og gnisten til en konflikt mellem to kollegaer kan jo rent faktisk stamme fra chefen, siger hun.

”Hvis du har forsøgt og ikke kan komme nogle vegne, vil næste skridt være at inddrage din chef. Det kan jo også handle om manglende ledelse, og hvis det er linjen, du og din kollega er uenige om, kan det være, fordi ledelsen ikke har været tydelig nok, og så må den ind og præcisere,” siger Kirsten Frydensberg. 

2 kommentarer
2
Del Twitter LinkedIn Facebook

Kommenter

Din mail-adresse vil ikke blive vist offentligt
Dette spørgsmål forhindrer spam i kommentarfeltet. Spam-robotter kan nemlig ikke regne, så de kan stoppes med let matematik.

Søren

17.02.2019 kl. 10.39

Spændende emne! Men mon ikke de fleste faktisk vil starte med at spørge sig selv "er det mig der er problemet?" ifht. at være for fintfølende, etc., når man oplever sine grænser overskredet.

Og så mangler der måske et punkt der hedder "Når kollegaen ikke er til at snakke med", for de findes altså, folk der er én person over for ledelsen og en helt anden over for deres kolleger. Her kan det iøvrigt være svært at gå til ens leder, hvis vedkommende der har en stor stjerne som følge af sin manipulerende adfærd (fx. ved at tage æren for andre folks arbejde).

I en egen oplevet situation lykkedes det kun at gå til lederen fordi andre kolleger heldigvis havde klaget over det samme problem, der ellers var helt usynligt for lederen. Det gjorde folk endda helt uden at have snakket om det med hinanden (da man åbenbart typisk er bange for at det er en selv der er noget galt med, når man får overskredet sine grænser).

Man kender det vel egentlig også fra mange andre sammenhænge, hvordan der ofte kun skal én til for at ødelægge det for de mange. Hvis vedkommende ovenikøbet ikke er til at snakke med og man samtidig, jf. indlægget, ikke har lyst til at gå bag om ryggen på nogen, kan det godt være en svær knibe at komme ud af.

Bare et indspark.

0 kommentarer
0
Din mail-adresse vil ikke blive vist offentligt
Dette spørgsmål forhindrer spam i kommentarfeltet. Spam-robotter kan nemlig ikke regne, så de kan stoppes med let matematik.

Hans

15.02.2019 kl. 09.44

Hvad med at du har en konflikt med en kollega, fordi chefen har forbudt dig at tale til personen i de første 6 måneder af personens ansættelse "fordi teamlederen er lidt usikker og ikke vil have forstyrrende indblanding under oplæringen"?
Og i løbet af de 6 måneder ser du til fra sidelinjen og kan tørt konstatere, at personen er et asocialt røvhul og inkompetent til det arbejde, personen er ansat til?
Hvordan er det lige, at man kommer tilbage fra dét udgangspunkt? Man må jo ikke snakke med personen. Det er svært at tage i opløbet, for løbet er kørt. Teamlederen vil nok tage det mindre pænt. Og chefen var jo årsagen til hele miseren. Nå nej, det er jo mig, der er problemet. Jeg kan jo bare holde min kæft og miste mit job, fordi mit arbejde afhænger af personens leverancer, men personen hverken kan eller vil levere.

0 kommentarer
3
Din mail-adresse vil ikke blive vist offentligt
Dette spørgsmål forhindrer spam i kommentarfeltet. Spam-robotter kan nemlig ikke regne, så de kan stoppes med let matematik.