Whistleblowing

Djøf: Justitsministeriet skræmmer de ansatte

6.2.2019

af

Foto: Daniel Hjort/Ritzau Scanpix

Foto: Daniel Hjort/Ritzau Scanpix

Det hele startede med et dokument om Anna Mee Allerslevs stormombruste bryllupsreception. Nu vil Justitsministeriet gøre livet sværere for embedsmænd, som lovligt går ud med oplysninger til offentligheden. Det skaber utryghed for de ansatte, mener Djøf.

Det kan lyde som en god nyhed, at Justitsministeriet nu præciserer vejledningen om offentligt ansattes ytringsfrihed og meddeleret, så reglerne bliver lettere at forstå.

Det skal bl.a. afværge balladesager, som da overborgmester Frank Jensen (S) ville på klapjagt blandt sine embedsmænd, fordi B.T. kunne citere fra et ikke-fortroligt, kommunalt dokument om daværende Anna Mee Allerslevs (R) private bryllupsreception på Københavns Rådhus.

Men det forslag til en præcisering, som Justitsministeriet har udarbejdet – på opfordring fra Ombudsmanden – får nu kritik fra alle sider, efter at det er blevet sendt i høring.

Overvej, om det skader, før du siger noget

Justitsministeriet vil nemlig skrive reglerne om, så de ansatte – før de lovligt går ud med ikke-fortrolige oplysninger – skal overveje, om det kan have negative konsekvenser for myndigheden og dens interne beslutningsproces. (Se mere i faktaboksen under artiklen).

Det vil skræmme de ansatte væk fra at bruge deres såkaldte meddeleret – som er den officielle betegnelse, men som ofte også kaldes whistleblowing – i stedet for at gøre dem trygge ved at bruge den, lyder kritikken fra Fagbevægelsens Hovedorganisation på vegne af fagforeningerne for sygeplejesker, lærere, pædagoger, socialrådgivere og andre offentligt ansatte.

Også eksperter, som forsker i offentlighedslov og ytringsfrihed som Pernille Boye Koch og Rasmus Willig fra RUC og Oluf Jørgensen fra Danmarks Journalisthøjskole kritiserer forslaget.

Djøf: I begrænser meddeleretten

Djøf deler kritikken og skrev i denne uge i et høringsvar til Justitsministeriet.

Budskabet fra Djøf er, at ændringer – hvis de gennemføres – reelt vil få som konsekvens, at man begrænser meddeleretten.

Rami Christian Sørensen, der er juridisk chef i Djøf, forklarer, at i den nuværende vejledning står det sort på hvidt står, at offentligt ansatte som udgangspunkt frit kan gøre brug af deres ytringsfrihed og meddeleret og videregive ikke-fortrolige oplysninger til pressen og andre eksterne parter.

Men det afsnit har ministeriet fjernet og erstattet med tre afsnit (se boksen under artiklen) med forbehold og begrænsninger, som de ansatte skal overveje, før de går ud med ikke-fortrolige oplysninger.

Næppe Ombudsmandens ønske

"Det er Folketingets Ombudsmand, som har bedt Justitsministeriet om at præcisere reglerne," understreger Rami Christian Sørensen.

"Det kan vi fra Djøfs side kun tolke som, at Ombudsmanden ønsker, at det bliver gjort tydeligt i reglerne, at der er fri adgang til at bruge sin ytringsfrihed og meddeleret om ikke-fortrolige oplysninger," siger han.

"Men nu gør ministeriet det modsatte. Man skaber ikke klarhed og tryghed, men tværtimod uklarhed og utryghed for de offentligt ansatte."

Olm overborgmester

Det, som fik Ombudsmanden til at bede Justitsministeriet om at præcisere reglerne, var den nævnte ballade om et dokument om Anna Mee Allerslevs delvist kommunalt betalte private bryllupsreception i august 2017.

Dette dokument havde B.T. fået fat i. Det fik Frank Jensen (S) til på TV2 at kalde det for 'helt uacceptabelt', hvis nogen fra embedsværket havde lækket det, og at vedkommende i givet fald ville få en reprimande. Medarbejdere fik også på interne møder besked på, at interne arbejdspapirer skulle håndteres internt.

Ombudsmanden så tv

Ombudsmanden – som tilsyneladende også havde set tv – iværksatte en undersøgelse af 'bryllupssagen'.

Efterfølgende bad han Justitsministeriet om at præcisere reglerne om ytringsfrihed og meddeleret.

Ombudsmandens endelige udtalelse til Københavns Kommune i 'bryllupssagen' kom den 24. januar i år.

Udtalelsen fastslår, at embedsmænd i Københavns Kommune var berettigede til at give pressen det ikke-fortrolige interne dokument om bryllupsreceptionen, og Frank Jensen burde ikke være faret i flint.

"Ombudsmanden indskærper med denne udtalelse den frie meddeleret," siger Rami Christian Sørensen.

Retfærdigvis skal det siges, at Frank Jensen allerede dagen efter sine udtalelser på TV2 gik ud med en undskyldning til medarbejderne.

Pape: Jeg er klar til dialog

Og nu er Justitsministeriet så kommet med sit forslag til præcisering af reglerne, som kritikken hagler ned over.

Justitsminister Søren Pape (C) understregede i medierne i sidste uge, at meningen ikke er at indskrænke ytringsfriheden eller meddeleretten, men alene at klargøre, hvad der allerede gælder.

"Nu er udkastet i høring, og så tager vi meget gerne en dialog med de parter, der ikke synes, at beskrivelsen (i Justitsministeriets forslag, red.) af retstilstanden er retvisende og formidlet klart," sagde han til Politiken.

Folketingets Ombudsmand kommenterer ikke udkast til lov- eller regelændringer.

Her er de ændringer, Justitsministeriet vil lave

Justitsministeriet vil ændre retningslinjerne, så meddeleretten/ytringsfriheden om ikke-fortrolige oplysninger skal ’afhænge af en konkret afvejning af en række forskellige hensyn og omstændigheder.’

 

Den ansatte skal altså foretage en afvejning, før hun går ud med ikke-fortrolige oplysninger, som ikke handler om ulovlige eller andre alvorlige forhold.

 

De ansatte skal i denne konkrete afvejning lægge vægt på:

  • Hvad er formålet med at give oplysningerne videre?
  • Er der modstående hensyn – fx at det kan have negative konsekvenser for myndigheden og dens interne beslutningsproces?
  • I hvilken form vil man udlevere oplysningerne – fx i dokumentform eller mundtligt?

 

Derudover skriver Justitsministeriet, at der skal gælde særlige spilleregler, hvis der er tale om oplysninger omfattet af såkaldt meroffentlighed i offentlighedsloven.

Det er normalt berettiget at videregive oplysninger, der kan kræves udleveret efter offentlighedsloven eller anden lovgivning. Og det er det fortsat i Justitsministeriets høringsforslag.

Men Justitsministeriet tilføjer i høringsforslaget:

  • At hvis oplysningerne alene kan udleveres som led i såkaldt meroffentlighed – dvs. hvor myndigheden ikke har pligt til at udlevere oplysningerne, hvis nogen beder om dem, men kan vælge at udlevere dem – så vil denne afvejning kunne stille sig anderledes.

 

Det kritiserer offentlighedslovsrådgiver og forskningschef emeritus på Danmarks Journalisthøjskole, cand.jur. Olof Jørgensen, på aabenhedstinget.dk.

"Når offentlighedslovens undtagelser også bliver pejlemærker for begrænsninger i ytringsfriheden, vil ansatte risikere fyring, hvis de videregiver ikke-fortrolige oplysninger. Med sådanne ændringer vil chefer få ret til at foretage undersøgelser for at afsløre anonyme kilder," skriver han på sin aabenhedstinget.dk.

 

Når det gælder meddeleret om fortrolige oplysninger, har embedsmænd ret og pligt til at give eksterne parter oplysninger, hvis der er sket blinkende ulovlig forvaltning, eller der på anden måde er tale om uredelighed.

Ved videregivelse af fortrolige oplysninger skal man handle i berettiget varetagelse af åbenbar almen interesse eller af eget eller andres tarv, f.eks. konstaterede ulovligheder (jfr. straffelovens §152e).

Dette gælder i dag, og det vil fortsat gælde.

Læs hele Justitsministeriets forslag til ændringer her.

 

Artiklen fortsætter efter annoncen

Ledige stillinger

Job
Børne- og Undervisningsministeriet - Styrelsen for It og Læring
Job
Ankestyrelsen
Job
Finanstilsynet
Job
Frederiksberg Kommune, Rådhuset
ANNONCE

Kommentarer

Vær den første til at skrive en kommentar
Din mail-adresse vil ikke blive vist offentligt
Dette spørgsmål forhindrer spam i kommentarsporet