Studieteknik

Hvis du vil huske dine noter, så tegn dem

31.1.2019

af

Foto: Shutterstock

Foto: Shutterstock

Man husker bedre, hvis man tegner, end hvis man skriver. Det er konklusionen på et nyt canadisk forskningsprojekt. Det giver god mening, fortæller lektor, men det er ikke nødvendigvis alle noter, der er lige gode at tegne.

Du kender det måske godt: Uanset hvor grundigt du tager noter i læsesalen eller til forelæsningerne, kan du ikke få pointerne til at hænge fast. Men måske er der hjælp at hente. Et nyt canadisk studie viser nemlig, at man husker bedre ved at tegne end ved at skrive.

Og det er ikke helt ved siden af skiven, lyder det fra lektor ved Danmarks Institut for Pædagogik og Uddannelse, Simon Nørby, som forsker i hukommelse og læring.

”Generelt giver det meget god mening, at tegning ofte hjælper hukommelsen bedre end skrivning. At tegne kan tænkes at være knyttet til visualisering, og nogle af de mest effektive husketeknikker inddrager visualisering," siger Simon Nørby.

Eksperiment: Tegninger satte sig bedre fast

24 studerende på 20 år og 24 ældre på mellem 70 og 80 deltog i et laboratoriestudie, hvor de hver blev præsenteret for 30 navneord.

Deltagerne fik besked på, at de på 40 sekunder enten skulle skrive ordene ned eller tegne dem.

For at distrahere deltagerne fik de en ny opgave, som ikke havde noget med den tidligere at gøre.

Dernæst blev deltagerne bedt om at skrive alle de ord ned, som de kunne huske fra den første opgave.

Resultaterne viser, at både de ældre og de yngre, der tegnede deres ord, huskede dobbelt så mange ord som dem, der skrev ordene ned.

Pas på dyrene

Ifølge Simon Nørby er der en evolutionær forklaring bag den visuelle læring. 

”En af forklaringerne på, at visuelle og rumlige forestillinger booster hukommelsen, er, at vores hjerne basalt set er tilrettet denne form for læring, hvor overlevelse i et fortidigt miljø bl.a. har været betinget af evnen til at huske, ved hvilke vandhuller der befandt sig farlige dyr,” siger Simon Nørby.

Dorthe Berntsen, der er professor og centerleder ved Selvbiografisk Hukommelsesforskning på Aarhus Universitet, mener ikke, at man nødvendigvis kan generalisere undersøgelsen til også at omhandle noter i studiesammenhæng.

”Jeg tror, det afhænger rigtig meget af materialet, der skal huskes, og omstændighederne, hvorunder det skal hentes frem igen fra hukommelsen,” skriver hun i en mail til Djøfbladet.

Simon Nørby er enig i, at visualisering har sine begrænsninger.

”Jeg tænker, at der kan være begrænsninger i forhold til, hvornår visualisering kan bruges. Fx kan meget abstrakt læring, hvor det er svært at knytte billeder til, være svær at facilitere via visualisering eller tegning."

Artiklen fortsætter efter annoncen

Ledige stillinger

Job
Københavns Kommune, Teknik- og Miljøforvaltningen
Job
Allerød Kommune
ANNONCE

Kommentarer

Vær den første til at skrive en kommentar
Din mail-adresse vil ikke blive vist offentligt
Dette spørgsmål forhindrer spam i kommentarsporet