Brevkasse

Chefen har aflyst min skiferie - må han virkelig det?

14-01-2019
2 min.

Kan chefen bare sådan uden videre sløjfe ferie, som ellers var aftalt for længe siden?

Min chef har lige bedt mig aflyse min planlagte skiferie i uge 4 og flytte den til et senere tidspunkt. Leverandøren af vores nye økonomistyringssystem har nemlig i morges meddelt, at de leverer i uge 4 og ikke som aftalt i uge 7. Jeg er tovholder på projektet og har ansvar for at få systemet implementeret. Min chef mener derfor ikke, at jeg kan tage afsted, fordi han vil have systemet rullet ud hurtigst muligt. Kan han bare sådan uden videre ændre min ferie, når den har været planlagt i lang tid og har kostet mig boksen?

’En sur skientusiast’

Kære skientusiast

Det korte – og meget lidt skivenlige – svar er: Ja, det kan han.

Normalt kan din chef ikke ensidigt flytte din ferie, når først den er fastlagt og godkendt, men hvis der foreligger helt særlige omstændigheder, kan han godt gøre det. Det kræver, at:

  • der er tale om væsentlige driftsmæssige hensyn,
  • den opståede situation har været upåregnelig/uforudsigelig for din chef, og
  • det er nødvendigt, at ferien ændres lige netop for dig.

Uden at kende alle detaljerne mener jeg, at den opståede situation opfylder alle tre krav ud fra følgende betragtninger:

  1. Der vil alt andet lige altid ligge et væsentligt driftsmæssigt hensyn i hurtigst muligt at få implementeret et nyt økonomistyringssystem, uanset hvilken arbejdsplads der er tale om.
  2. En forsinkelse af systemet ville nok være påregnelig for din chef, men det samme kan ikke siges om en leverance før tid. For mig at se har din chef ikke kunnet forudse, at I ville få systemet allerede i uge 4.
  3. Som tovholder på projektet er din tilstedeværelse i sagens natur afgørende for implementeringen af systemet. Det er derfor lige netop din og ikke en anden medarbejders ferie, din chef er nødt til at ændre.

Det skal selvfølgelig ikke koste dig boksen at undvære pisterne og puddersneen i uge 4. Når din chef flytter din ferie på den her måde, skal du naturligvis have erstattet det økonomiske tab, du eventuelt får ved at aflyse. Det kan fx være dækning af din flybillet, hvis den ikke kan afbestilles, eller lejen for skihytte og andre omkostninger, som du ikke kan få refunderet.



Du oplyser ikke, hvor du er ansat, og det betyder faktisk noget i det her tilfælde. Er du ansat i staten, får du nemlig ud over erstatningen af udgifter også en særlig kompensation på 1,8 timers ekstra betalt frihed for hver feriedag, du får flyttet. Er du ansat i en kommune eller region, får du ikke en særlig kompensation. Er du privatansat, får du heller ikke en særlig kompensation, med mindre du har aftalt det med din arbejdsgiver, eller din overenskomst bestemmer det.

Anja Iben Kepka, chefkonsulent, Djøf

Skriv til brevkassen

Skriv til Djøfs panel af rådgivere, hvis du har spørgsmål om ansættelsesforhold, karrieremuligheder, overenskomster, regler og lovgivning, faglige netværk eller andet, der optager dig i forbindelse med arbejdsliv eller studier.

Vi bringer et udvalg af spørgsmål og svar. De indsendte spørgsmål kan eventuelt blive forkortet eller lettere redigeret.

Send dine spørgsmål til bladet@djoef.dk. Husk også at skrive dit fulde navn og mailadresse til brug for redaktionen og rådgiverne. Hvis du ønsker, at dit spørgsmål i bladet bliver underskrevet med pseudonym i stedet for navn, bedes du gøre opmærksom på det.

7 kommentarer
1
Del Twitter LinkedIn Facebook

Kommenter

Din mail-adresse vil ikke blive vist offentligt
Dette spørgsmål forhindrer spam i kommentarfeltet. Spam-robotter kan nemlig ikke regne, så de kan stoppes med let matematik.

Anja Iben Kepka

29.01.2019 kl. 16.20

1000 tak for input. Jeg beklager naturligvis det sene svar, men jeg har desværre ikke haft mulighed for at svare før nu.

Det ville være dejligt, hvis vi kunne gengive den fulde ordlyd af medlemmernes spørgsmål og samtidig få alle de nuancer med i svaret, som den gode rådgivning kræver. På grund af sit begrænsede format giver brevkassen imidlertid desværre ikke altid plads til det.

Medlemmet ønskede i dette tilfælde svar på, om en chef overhovedet lovligt kan aflyse en ferie. Sigtet med min besvarelse var derfor primært at beskrive forudsætningerne for, hvornår en ferie kan aflyses.

De nærmere oplysninger, der ligger til grund for den konkrete vurdering af, hvorvidt ferielovens bestemmelser er opfyldt, fører det således for vidt at have med i et brevkassesvar.

Jeg håber, at dette giver svar – ellers er I er altid velkomne til at tage kontakt.

Mange hilsener
Anja

0 kommentarer
0
Din mail-adresse vil ikke blive vist offentligt
Dette spørgsmål forhindrer spam i kommentarfeltet. Spam-robotter kan nemlig ikke regne, så de kan stoppes med let matematik.

Anne Petersen

25.01.2019 kl. 11.45

Nå - ingen respons fra DJØFs chefkonsulent på kommentarer om rådgivningen.
Jeg er ikke sikker på, at det er DJØF jeg skal spørge til råds, hvis jeg fremover får brug for at afklare arbejdsretlige spørgsmål.

0 kommentarer
0
Din mail-adresse vil ikke blive vist offentligt
Dette spørgsmål forhindrer spam i kommentarfeltet. Spam-robotter kan nemlig ikke regne, så de kan stoppes med let matematik.

Hans

18.01.2019 kl. 13.45

Jeg er enig i gengivelsen af reglerne, men ikke i vurderingen. Det er ikke et "væsentligt driftsmæssige hensyn" at implementere et nyt system 3 uger før chefen tidligere har accepteret.
Det ville det være, hvis leverancen OPRINDELIGT var aftalt til uge 2, så flyttet til uge 7 fra leverandørens side, men nu fremrykket til uge 4 efter en yderligere forhandling.
Det ville også være væsentligt, hvis der var tale om et helt nyt system, som afhjalp andre problemer/udgifter i virksomheden. Det er sjældent tilfældet, når der er tale om en opgradering af et eksisterende system, som løser den foreliggende opgave tilfredsstillende. Med andre ord: vedligeholdelse og marginale forbedringer er ikke "væsentlige".

1 kommentar
0

Anne Petersen

21.01.2019 kl. 16.00

Enig med Hans. Situationen er ikke "uforudsigelig". Implementeringstidspunktet beror på en fælles aftale mellem virksomheden og leverandøren, som leverandøren ikke bare ensidigt kan flytte rundt på. Og hvis det kun tager en uge (?) kan det ikke være noget "væsentligt driftsmæssigt hensyn", men består formentligt blot af mindre applikationer.
Hmmm - ikke imponeret over rådgivningen.

0 kommentarer
0
Din mail-adresse vil ikke blive vist offentligt
Dette spørgsmål forhindrer spam i kommentarfeltet. Spam-robotter kan nemlig ikke regne, så de kan stoppes med let matematik.
Din mail-adresse vil ikke blive vist offentligt
Dette spørgsmål forhindrer spam i kommentarfeltet. Spam-robotter kan nemlig ikke regne, så de kan stoppes med let matematik.

Claus

15.01.2019 kl. 14.17

Gælder erstatningen for aflyst ferie også familiemedlemmer, venner og andre, som ferien er bestilt og aftalt sammen med ?

2 kommentarer
2

Anne Petersen

21.01.2019 kl. 16.16

Det kunne jeg også godt tænke mig at vide.
Hvis man skal have "Skientusiasten" til at finde et andet job, er det her lige fremgangsmåden.

0 kommentarer
0
Din mail-adresse vil ikke blive vist offentligt
Dette spørgsmål forhindrer spam i kommentarfeltet. Spam-robotter kan nemlig ikke regne, så de kan stoppes med let matematik.

Anja Iben Kepka

29.01.2019 kl. 16.24

Erstatningen fra arbejdsgiver omfatter desværre kun den medarbejder, der får aflyst sin ferie.

0 kommentarer
0
Din mail-adresse vil ikke blive vist offentligt
Dette spørgsmål forhindrer spam i kommentarfeltet. Spam-robotter kan nemlig ikke regne, så de kan stoppes med let matematik.
Din mail-adresse vil ikke blive vist offentligt
Dette spørgsmål forhindrer spam i kommentarfeltet. Spam-robotter kan nemlig ikke regne, så de kan stoppes med let matematik.