Dårlige chefer
27.8.2019
af
Eva Bøgelund
Konfliktsky, overbebyrdende, favoriserende, tåget. Det er fire af 11 kendetegn hos en chef, som indikerer, at du udsættes for giftig ledelse, fastslår videndatabase for ledelse. Se alle 11 kendetegn her.
Videndatabasen Lederweb, hvor du kan finde mere end 1.800 forskellige værktøjer og artikler om ledelse, har samlet 11 egenskaber, som kendetegner den dårlige chef.
Det er:
1. Anerkender ikke
ederen 'glemmer' at anerkende medarbejderne for deres indsats. Lederen roser sjældent og tillader sig måske selv at høste de roser, der kommer oppefra i stedet for at lade rosen tilfalde de medarbejdere, som har knoklet for at nå målene.
2. Svær at forstå og navigere efter
Lederen er utydelig og skifter hele tiden retning. Hun/han taler i tåger og forventer, at medarbejderne forstår hende/ham. Lederen elsker at sætte nye projekter i gang. Men er knap så optaget af at afslutte dem og mister hurtigt interessen for projekterne.
3. Konfliktsky
Lederen bruger meget tid på at undgå at tage de nødvendige konflikter. Hun/han stikker hovedet i busken, lukker døren og håber på, at det går over af sig selv. I mellemtiden vokser konflikten sig kun større.
4. Overbebyrder med opgaver og prioriterer ikke
Lederen kaster konstant haste-opgaver med høj prioritet efter sine medarbejderne, men fortæller ikke, hvad der er vigtigst. Medarbejderne prøver at nå det hele, og det er op til dem selv at prioritere, hvad der er vigtigst at lave først, og hvad der kan vente. Og lederen er sjældent enig i deres prioriteringer.
5. Favoriserer
Lederen favoriserer nogle medarbejdere frem for andre. Det kan være med spændende opgaver, de gode vagter, ros, en bonus eller lign. Det giver medarbejderne en følelse af uretfærdighed, når lederen ikke er tydelig omkring, hvad hun/han fx roser eller på anden vis belønner en medarbejder for.
6. Kontrollerer og blander sig i de mindste detaljer
Lederen fokuserer på detaljer og nyder at finde fejl og lave rettelser i andres arbejde. Hun/han er sjældent tilfreds. Kun hvis tingene bliver gjort præcist, som hun/han havde forestillet sig. Af samme årsag uddelegerer hun/han sjældent opgaver, fordi hun/han har det bedst med at gøre tingene selv. Hun/han spørger hele tiden til opdateringer og status på opgaverne og foretrækker at være cc på alle mails.
7. Giver ikke feedback
Lederen giver ikke medarbejderne feedback. Medarbejderne ved aldrig helt, om lederen er tilfreds med deres arbejde, og de går også glip af muligheden for at udvikle sig.
8. Er ikke til stede
Lederen er sjældent på arbejdspladsen. Hun/han er ofte væk til møder, og når hun/han er på arbejdspladsen, sidder hun/han på sit kontor med døren lukket. Chefen har derfor ikke føling med, hvad der sker på arbejdspladsen, og medarbejderne kan ikke sparre med chefen.
9. Har voldsomme humørudsving
Lederens humør er uberegneligt, og det påvirker medarbejdernes arbejdsdag og arbejdsmiljøet generelt. Er lederen i dårligt humør, er stemningen dårlig og modsat. Medarbejderne ved ikke, om de skal råbes af eller skamroses, når lederen nærmer sig.
10. Kender ikke medarbejderne
Lederen kender ikke sine medarbejdere og prioriterer ikke deres relationer. Hun/han ved ikke, hvad de interesserer sig for, eller hvad der motiverer dem. Lederen deler heller ikke noget om sig selv.
11. Bakker ikke sine medarbejdere op
Lederen bakker ikke medarbejderne op om de beslutninger, de selv træffer og stoler ikke på medarbejdernes dømmekraft.
Lederweb, som ikke er hvilken som helst hjemmeside, drives af Væksthus for Ledelse.
Væksthus for Ledelse er et 14 år gammelt samarbejde mellem KL (Kommunernes Landsforening), Danske Regioner og Forhandlingsfællesskabet – sidstnævnte dækker over de faglige organisationer for de 565.000 ansatte i landets 98 kommuner og fem regioner.
Formålet med samarbejdet er et fælles systematisk arbejde for bedre ledelse.
Det er konsulent i Lederweb, cand.scient.adm. Pernille Bekke, der har samlet de 11 tegn.
"Jeg baserer det på input fra undersøgelser og analyser af god ledelse og på input fra de faglige organisationer," forklarer hun til Djøfbladet.
Har du en yndlingsbog om god ledelse, som du vil anbefale til djøferne?
”Daniel Golemans bog 'Emotional Intelligence: Why It Can Matter More Than IQ' om følelsesmæssig intelligens er en klassiker, der stadig holder. En leder kan være nok så klog, men hvis hun/han mangler empati, ikke kender sig selv og ikke ved, hvordan hun virker på andre, så er det svært at opbygge de vigtige relationer, som er afgørende for at lykkes – især som leder.”
Ledige stillinger
DJØF ARRANGEMENTER OG KURSER