Guide

Sådan tackler du en kollega, der pisser dig af

4.2.2019

af

Illustration: shuvector/Shutterstock

Illustration: shuvector/Shutterstock

Du har en kollega, der ganske enkelt går dig på nerverne. Det er blevet sådan, at uanset hvad han gør, eller hvad han siger, græmmes du. Det forpester din arbejdsdag, og det ender også med at forpeste dine kollegaers. Hvad gør du?

Det startede med, at I var uenige om, hvordan I skulle løse en opgave. Nu sender han dig op i det mørkerøde felt, så snart han åbner munden, og det er aldeles utåleligt. Så hvad stiller du op?

Vi vælger ikke vores kollegaer, og det er ikke usædvanligt, at vi i løbet af vores arbejdsliv støder på kollegaer, der simpelthen går os på nerverne. For selv om vi bestræber os på at være professionelle på jobbet, er vi jo kun mennesker, siger Kirsten Frydensberg, konfliktmægler og faglig leder hos Center for Konfliktløsning.

Hun underviser også på kurset ’Mægling og Konfliktløsning’ hos Djøf Kurser og Uddannelser. I sit job møder hun mange, der er frustrerede over en kollega. Længere nede i artiklen kan du læse hendes guide til, hvad du stiller op.

Lone Rank, chefkonsulent hos Djøfs Karriere og Erhverv, har også jævnligt karrieresamtaler med medlemmer, der har behov for at lufte deres irritation over en kollega. Hun har hørt beskrivelser som ’fedterøv’, ’idiot’ og ’drama queen’.

Hvis vi først er kommet skævt ind på en kollega, kan det tage fart, og til sidst er alt ved kollegaen irriterende, siger Lone Rank.

”Jeg havde en samtale med et medlem, der var blevet så frustreret over én, han arbejdede sammen med, at han også påpegede: ’Hvorfor fanden har hun også altid sort kjole på?’ Selv dét irriterede ham ligesom alt muligt andet ved hende.”

Vi kan jo finde noget godt og skidt ved alle mennesker – men vi har selv indflydelse på, hvad der kommer til at fylde, siger Lone Rank.

”Find sprækken – prøv at forstørre noget af det, der fungerer. For du er jo nødt til at arbejde med den her kollega.”

Dårlig kemi eller dårligt samarbejde?

Konflikten med en kollega kan opstå på to måder, siger Kirsten Frydensberg.

”Det kan starte som uenighed om en sag, eller det kan opstå som spændinger i relationen – eller ’dårlig kemi’, som mange kalder det. Og så kan det eskalere og omfatte alt omkring den anden person.”

”Dynamikken er, at man så også begynder at tale med andre kollegaer om vedkommende, og typisk bliver man bekræftet, for der er ikke mange, som har mod til at være uenige,” siger Kirsten Frydensberg.

 Men det skal helst ikke komme så vidt. For det kan forpeste arbejdsdagen for både dig, din kollega og resten af dem, I arbejder sammen med. Derfor skal du handle, så snart du mærker spændinger, lyder rådet fra både Lone Rank og Kirsten Frydensberg.

”Find modet og reagér, inden det løber af sporet,” siger Kirsten Frydensberg.

Der er altid nuancer, og alle relationer er forskellige, understreger hun. Hun har dog en håndfuld trin, du kan følge, hvis en kollega begynder at gå dig på nerverne.

1) Reagér. De fleste tænker, at det nok går over, men det bliver tit bare værre og værre og kan ende med at sprede gift i hele teamet.

2 ) Analysér. Handler det om en ’sag’ eller om jeres relation? Er det noget konkret, I er uenige om, eller handler det om ’kemi’?

3) Tag kontakt. Når der er opstået en konflikt, har man lyst til at løbe væk, men man skal faktisk gøre det modsatte. Vær modig og tag kontakt på baggrund af den analyse, du har lavet. Lyt og spørg ind:

Hvis det handler om en sag, har du noget  konkret at tage fat i, så bed om en snak én til én med din kollega. Sig fx: ’Jeg må være ærlig og sige, at jeg bliver irriteret hver gang, vi skal i gang med en opgave. Har du det på samme måde med mig? Jeg vil rigtig gerne have, at vores samarbejde fungerer, så kan vi tale om det?'

Handler det om kemi, nytter det ikke noget at sige: ’Jeg synes, det lyder åndssvagt, når du griner, og du går også på en mærkelig måde.’ Så selv om det er den sidste person, du har lyst til at spise frokost med, så gør det alligevel. Forsøg at spørge ind til personen – fritidsinteresser, ferie eller familie. Det er sværere at eskalere en konflikt med én, du kender godt.

4) Test dig selv. Hvis din kollega stadig irriterer dig, så spørg dig selv: ’Hvis nu det var hende den søde Pia, der sagde det der, ville jeg så også blive irriteret?' Måske er det hos dig selv, problemet ligger. Søg evt. hjælp for at finde ud af, hvad det egentlig handler om.

Flygt ikke 

Lone Rank oplever djøfere, der kommer til en karrieresparring, for de gerne vil have nyt job – nu.

”Nogle ønsker at søge væk, fordi konflikten med deres kollega fylder så meget. Den nemme løsning er så at flytte sig, men med fare for at nissen flytter med. For hvis man aldrig har fået hånd om, hvad konflikten egentlig bunder i, kan det jo være, at man slæber noget med sig, som kan tænde en konflikt med en ny kollega.”

Det er naturligt, at der opstår konflikter. Det afgørende er, at man reagerer på dem, understreger både Lone Rank og Kirsten Frydensberg.

”Mange af de mæglinger, jeg har haft, havde slet ikke været nødvendige, hvis man havde ageret hurtigere. En dårlig relation kan være ødelæggende for hele gruppen, så du har pligt til at handle på det,” siger Kirsten Frydensberg.

Og gnisten til en konflikt mellem to kollegaer kan jo rent faktisk stamme fra chefen, siger hun.

”Hvis du har forsøgt og ikke kan komme nogle vegne, vil næste skridt være at inddrage din chef. Det kan jo også handle om manglende ledelse, og hvis det er linjen, du og din kollega er uenige om, kan det være, fordi ledelsen ikke har været tydelig nok, og så må den ind og præcisere,” siger Kirsten Frydensberg. 

Artiklen fortsætter efter annoncen

Ledige stillinger

ANNONCE

Kommentarer

Chris
4 mdr. siden
Jeg syntes også det burde tages med når der er nogle kollegaer som har været på en arbejdsplads i flest år fra ens start på en arbejdsplads er kommet med bemærkninger som "hold da kæft du er mærkelig", "det er bedst for dig selv hvis du siger godmorgen(trods man har gjort det hver dag), siger til en når man sidder og taler i telefon om at man kan dæmpe stemmen da de helst vil have man taler så lavt som muligt(ja jeg kommer af og til at tale for højt), svarer ikke altid når man prøver at smaltalke eller spørge ind til noget mm mm. Hvordan skal man takle en sådan situation kunne være godt med et besyv på. Det er ikke altid den kollega det går ud over som selv er skyld i det.
Jens Christiansen
7 mdr. siden
Artiklen tager ikke højde for, hvorfor den slags konflikter opstår, da jeg af erfaring ved, at en del kollegaer som jeg haft gennem tiden har været nogle som har haft et psykisk problem og følt trang til og chikanere andre kollegaer og tro at vedkommende var chef og kunne te sig som vedkommende ville for der var intet i vejen med vedkommende. Det var de andre kollegaer som var nogle fjolser.