Universiteter

Spritny uddannelse er årets mest eftertragtede

02-08-2018
3 min.
Det nye studie kombinerer erhvervsøkonomi med forståelse for digital udvikling og bredere samfundsmæssige og etiske overvejelser. Et mix, som studieleder Mikkel Flyverbom mener, at der er brug for i en tid, hvor stadig større dele af samfundet afhænger af teknologi. Foto: Ida Guldbæk Arentsen/Ritzau Scanpix

Højt karakterkrav og mange ansøgere. CBS har ramt plet med sin nye uddannelse kaldet Business Administration and Digital Management, der blander erhvervsøkonomi, sociologi og undervisning i digitale teknologier. Ikke desto mindre var studiet tæt på ikke at blive godkendt som uddannelse.

Der er kommet en ny elev i Djøf-klassen. Blandt de forskellige studier, som de kommende Djøf-generationer har kunnet vælge imellem i år, finder man for første gang studiet Business Administration and Digital Management.

Der var 1157 ansøgere til de 90 studiepladser på uddannelsen, og 392 af dem havde studiet som deres førsteprioritet. Det giver 4,4 førsteprioritetsansøgere pr. plads, og dermed overgår CBS-studiet lige netop psykologi i København og sikrer sig titlen som årets mest eftertragtede studie set i forhold til antallet af studiepladser. For ansøgere via kvote 1 var snittet 10,7.

Mikkel Flyverbom har haft ansvaret for at udvikle uddannelsen og er nu studieleder på den. Derudover er han professor i kommunikation og digitale forandringer på CBS. Det kommer ikke bag på ham, at studiet er så populært allerede i sit første leveår.

”Jeg tror, at de kommende studerende har fået blik for, at spørgsmålene om digitale forandringer og digitale teknologier i forretningssammenhænge og organisatoriske sammenhænge bliver supergodt at vide noget om og være på forkant med,” siger han.

(Artiklen fortsætter under diagrammet).

Trump og de nye dynamikker

Idéen med uddannelsen er at lave en moderne erhvervsøkonomisk uddannelse, som tager udgangspunkt i spørgsmål om teknologi og digitale forandringer. Dels hvordan virksomheder og organisationer kan bruge data og teknologi til at udvikle sig med – men også mere samfundsmæssige og politiske spørgsmål om, hvilke samfund vi opbygger, når digitale teknologier bliver rygrad i en masse processer.

”Sådan noget som Cambridge Analytica og valget af Trump viser jo, at der er nogle nye dynamikker, der opstår, når vi begynder at basere politik og demokrati på sociale medier og digitale platforme,” siger Mikkel Flyverbom.

Gennem den nye uddannelse håber han på, at både han selv og de studerende bliver klogere på, om vi fx skal lave samfund, der er baseret på teknologiske logikker, og i hvor høj grad vi skal sætte grænser for teknologi.

Tæt på ikke at blive godkendt

Mikkel Flyverbom fortæller, at Uddannelses- og Forskningsministeriet i første omgang ikke mente, at der var behov for uddannelsen.

”De havde to kritikpunkter. De mente ikke, at arbejdsmarkedets behov for en uddannelse med det faglige indhold var begrundet godt nok. Det andet kritikpunkt var, at hele uddannelsen foregår på engelsk, hvilket jeg tror var det primære kritikpunkt.”

I den efterfølgende høringsperiode lykkedes det dog Mikkel Flyverbom og hans kolleger at overbevise om relevansen af studiet samt det nødvendige i at undervise på engelsk, da forskningsfeltet er meget internationalt. 

Facebook havde set anderledes ud

Mikkel Flyverbom forklarer, at de kommende studerende kommer til at tage udgangspunkt, i hvilket samfund og hvilke organisationer de gerne vil opbygge, hvorefter de skal se på, hvordan teknologien kan underbygge de idéer.



”For teknologivirksomhederne i Silicon Valley er tilgangen mere at tage udgangspunkt i teknologiens muligheder først. Hvis fx Facebook havde stillet nogle af de spørgsmål, som vi kommer til at bruge tid på, ville deres platform have set anderledes ud i dag.”

Efter studiet

Business Administration and Digital Management er en treårig bacheloruddannelse. Mikkel Flyverbom regner med, at de fleste studerende efter bacheloren vil læse videre på en kandidatuddannelse

”Idéen er, at man bagefter både kan gå i en sociologisk retning, i en klassisk business-retning eller tage en mere teknisk it-orienteret tilgang.”

På sigt tror han, at flere af de studerende vil ende som Chief Data Officers eller Chief Information Officers i fx en direktion.

”De kan ende med at stå for at drive datadrevne tilgange og digitale forandringer. På studiet lærer de at se, hvilke dele af en virksomhed der kan optimeres, hvis vi går mere datadrevet til værks.” 


Kommentér
2
Del Twitter LinkedIn Facebook

Kommenter

Din mail-adresse vil ikke blive vist offentligt
Dette spørgsmål forhindrer spam i kommentarfeltet. Spam-robotter kan nemlig ikke regne, så de kan stoppes med let matematik.