Jobjagt

LinkedIns jobforslag er elendige – sådan får du nogle bedre

20-06-2018
4 min.
'Et job som plejehjemsleder i Skåne? Hvorfor?' Når man får jobforslag fra LinkedIn i sin indbakke, bliver man ofte forbløffet. Foto: Shutterstock

Har du også fået jobforslag som gartner fra LinkedIn, selvom du er jurist, eller som konstruktionsingeniør, på trods af at du er kommunikationskonsulent? Så er du langtfra den eneste. Du er nødt til at hjælpe LinkedIn på vej, hvis du vil have bedre jobforslag, lyder det fra digital ekspert. Få hendes tip her.

Annemarie Kirk husker bedst det job tæt ved stranden i Sydney, som LinkedIn sendte hende. Hvis det nu ikke havde været på den anden side af jorden, og hvis jobbet havde matchet hendes kompetencer, så kunne det da godt have været interessant.

Annemarie Kirk er digital ekspert og indehaver af konsulentfirmaet Haai, og det australske jobopslag kom, dengang hun endnu ikke ’havde fået skruet rigtigt på knapperne’ på sin LinkedIn-profil. Det har hun gjort siden. For LinkedIn skal have en hjælpende hånd fra dig, hvis du gerne vil have jobforslag, som du reelt kan bruge til noget. Ellers kan du let få irrelevante jobopslag, der fx er rettet mod pædagoger eller museumsinspektører, selv om du altid har arbejdet med økonomistyring.

”LinkedIn er kun en ’dum’ database. Så det er vigtigt, at du udfylder hele din LinkedIn-profil med to modtagere for øje: Mennesket og søgemaskinen,” siger Annemarie Kirk.

Her er hendes tip til, hvordan du optimerer din LinkedIn-profil, så den ’dumme’ søgemaskine sender dig jobforslag, som rammer plet – eller i hvert fald ikke helt ved siden af skiven:

Titel: Når du begynder at skrive din titel, vil LinkedIn typisk komme med forslag – vælg deres forslag, hvis forslaget matcher. For har du en lidt ’skæv’ titel, får du ikke så mange match.

Når LinkedIn fx foreslår stabschef eller forretningsudvikler, er det vigtigt, at du vælger nøjagtig den betegnelse og stavemåde. På grund af engelsk afsmitning har mange desværre fået for vane at dele ét ord i to – det kunne være: stabs chef – men så ligger du forkert i databasen og får ikke foreslået de rigtige job.

Resumé: Det kan være, at du ikke er stabschef, men gerne vil være det. Eller at dem, der søger en stabschef, bruger en anden titel. Derfor er det vigtigt, at du i dit resumé fletter nogle af de kompetencer eller nøgleord ind, som kendetegner en stabschef. Det er kun de første tre linjer, der umiddelbart er synlige, og de færreste bruger ’læs mere’ funktionen. Men her har du mange ekstra linjer til rådighed, så fyld ud med alle de nøgleord, du kan komme i tanke om – også når du tænker på fremtidige jobønsker. Og hvis du gerne vil være stabschef, men ikke bærer titlen endnu, kan du måske skrive ’samarbejder med stabschef’, for LinkedIn læser ordene, men kan ikke forstå sammenhængene.

Geografi: LinkedIn har tidligere haft problemer med postnumre. Skriv i stedet fx København, Region Hovedstaden, Danmark – og igen skal du vælge de forslag, som LinkedIn kommer med, for det er dem, du vil blive søgt frem på. Overvej også, om ’område’ skal være der, hvor du bor, eller der, hvor du arbejder, hvis du helst vil have jobforslag fra virksomheder i nærheden af din nuværende arbejdsplads.

Nøgleordene: Det gælder om at få alle de nøgleord med, som betegner dig, dit nuværende job og dine fremtidige jobønsker – både i titel, resumé, der hvor du beskriver de forskellige job, du har haft, og under dine kompetencer. LinkedIns søgemaskine går ind og kigger alle steder i din profil. Sæt dig i arbejdsgiverens sted: Hvis de er på jagt efter én, der kan lave lønbogholderi, og vedkommende skal kende Bluegarden og/eller Danløn – så skal de nøgleord stå et eller flere steder på din profil.

Sprog: Under dit lille profilbillede i øverste bjælke kan du gå ind og vælge sprog. Her kan du oprette flere forskellige sprogversioner af din profil. Det er fx en god idé at have en sprogversion på både dansk og engelsk, hvis du ønsker at blive fundet af arbejdsgivere med koncernsprog på engelsk og dansk. Nogle titler bliver også brugt i flæng på engelsk og på dansk. Det kan være, at du arbejder med forretningsudvikling, men at en potentiel arbejdsgiver bruger betegnelsen business development – sørg for at få alle betegnelser med i din profil.



Bliv fundet af rekrutteringskonsulenterne: Gå ind og klik på ’job’ i topbjælken på din profil. Her kan du tilkendegive, at du er ’jobsøgende’ – ingen andre end rekrutteringskonsulenter kan se det. De betaler op til 50.000 om året for at kunne snuse rundt blandt LinkedIns jobsøgende kandidater. Du kan også skrive, hvilke brancher du er interesseret i, og hvor du er interesseret i at arbejde geografisk.

Alle de ovenstående fif er med til at optimere din profil, så du får de mest målrettede jobforslag fra LinkedIn og i det hele taget bliver kontaktet med relevante jobtilbud. For selv om platformens søgemaskine er blevet bedre, så kan du stadig opleve at få jobforslag, der er helt ude i hampen, hvis ikke du selv hjælper den på vej, siger Annemarie Kirk.

”Databasen ved kun det, man fortæller den, men jeg håber, at folkene på LinkedIn sidder og skruer på nogle knapper, for den kan stadig blive meget bedre.” 

Kommentér
4
Del Twitter LinkedIn Facebook

Kommentarer


Din mail-adresse vil ikke blive vist offentligt
Dette spørgsmål forhindrer spam i kommentarfeltet. Spam-robotter kan nemlig ikke regne, så de kan stoppes med let matematik.