Disruption

Robot slår advokater stort i forsøg

12.3.2018

af

Illustration: Ociacia/Shutterstock

Illustration: Ociacia/Shutterstock

Et nyt studie viser, at kunstig intelligens er både bedre og hurtigere end topadvokater til at læse kontrakter. I de kommende år vil vi se lignende eksempler på danske advokatkontorer, lyder det fra branchen. Der er dog lige et lille men.

20 erfarne advokater mod én computer. Den klare vinder blev computeren. Den var både hurtigere og bedre til at fortolke og finde fejl i kontrakter.

Dr.dk beskriver et nyt amerikansk studie, hvor topadvokater var i konkurrence med kunstig intelligens.

Opgaven gik ud på at gennemlæse fem såkaldte fortrolighedsaftaler – en kontrakttype, der ofte bliver brugt i forhandlinger mellem to virksomheder eller personer for at sikre, at en af parterne ikke videregiver fortrolige oplysninger om den anden.

Kombattanterne skulle finde 30 forskellige juridiske problemer i kontrakterne. Den opgave vandt computeren. Særligt når det gjaldt tidsforbrug, blev advokaterne slået med mange længder. De løste opgaven på 92 minutter i gennemsnit, mens det tog computeren 26 sekunder.

Sproget er en udfordring

Her i Danmark har advokatbranchen da også fokus på, hvordan man kan benytte kunstig intelligens til at effektivisere og kvalificere opgaverne.

Hos Kammeradvokaten, der er repræsenteret i Djøfs ’advisory board’ i projektet ’A Working Future’, vil man uden tvivl bruge kunstig intelligens som standardværktøjer i fremtiden, siger managing partner Tomas Ilsøe.

I øjeblikket arbejder firmaet fx på, hvordan man kan bruge intelligente teknologier til at finde klausuler i kontrakter, gennemgå store mængder data om sager og foretage research.

Der er dog et lille men i forhold til, hvor hurtigt og gelinde robotterne kommer til at overtage opgaver.

”Udfordringen er fortsat den danske sprogbarriere, da mange robotter først skal læres op i dansk jura. Herudover skal der bruges meget tid på at forberede data – og ikke mindst på at identificere de rigtige teknikker og algoritmer i forhold til de data og mønstre, robotten skal finde,” siger Tomas Ilsøe.

Robotter vil ikke føre til færre medarbejdere

Men Kammeradvokaten arbejder som nævnt på sagen.

”Vi kan se, at det begynder at gå meget stærkt nu. Med den udvikling, vi ser i udlandet, og de teknologiinvesteringer, vi selv foretager, tror vi, at vi inden for de kommende år vil se lignende eksempler herhjemme som i den amerikanske undersøgelse. Og de nye teknologier vil grundlæggende ændre den måde, vi arbejder på,” siger Tomas Ilsøe.

Vil det komme til at betyde, at I får brug for færre medarbejdere?

”Tværtimod. Der vil blive behov for, at vi opruster på andre vigtige kompetencer som projektledelse, dyb forretningsmæssig indsigt, samarbejde, kreativitet og kommunikative og refleksive kompetencer. Der vil også komme nye rådgivningsområder som følge af den nye teknologi fx i forbindelse med cyberangreb og persondataspørgsmål. Der vil i det hele taget opstå mange juridiske spørgsmål, når vi bruger robotter. Vi tror heller ikke på, at den nye teknologi vil kunne erstatte den del af rådgivningen, der handler om at tilpasse den til den specifikke kunde – her kommer den menneskelige faktor og integritet stadig til at spille en stor rolle,” siger Tomas Ilsøe. 

Artiklen fortsætter efter annoncen

Ledige stillinger

ANNONCE

Kommentarer

Vær den første til at skrive en kommentar
Din mail-adresse vil ikke blive vist offentligt
Dette spørgsmål forhindrer spam i kommentarsporet