Økonom vil løse problemer som folkeskolelærer

01-02-2017
3 min.
Jeg kan se en mening med at gå på arbejde. Jeg mangler virkelig, hvis jeg ikke er her, siger Henriette Nylander Nielsen. Foto: Lars Bahl

Organisationen Teach First sender akademikere ud på folkeskolerne for at arbejde som lærere. Henriette Nylander Nielsen er én af dem.

I hverdagene ringer vækkeuret hos Henriette Nylander Nielsen klokken fem om morgenen. Hun kan godt lide at være i god tid, inden hun skal være klar til at undervise på Søndervangskolen i Glostrup klokken 8.00. Da Djøfbladet fanger hende over telefonen, har hun lige haft en 7. klasse i tre lektioners matematik. Oven i fuldtidslærerstillingen følger hun meritlæreruddannelsen om aftenen, og så har hun også lige et speciale på cand.polit.-studiet, som hun afleverer 1. marts.

Det er meget arbejde, men det skulle der til for at nå optaget i sommeren 2016. Her var Henriette blandt de 634 ansøgere, som søgte programmet, hos organisationen Teach First der har eksisteret i Danmark i to år og har knap 60 graduates.

”Man skal selvfølgelig være kritisk over for, hvordan samfundet bruger ressourcerne, men jeg tror ikke, jeg kunne tilføre større værdi for samfundet andre steder end dér, jeg er nu. Men der kan selvfølgelig godt ligge en problematik i, at jeg valgte at læse økonomi i stedet for at læse til folkeskolelærer til at begynde med,” siger hun og pointerer, at hun i fremtiden gerne vil arbejde med at forbedre folkeskolen generelt i en mere klassisk djøf-funktion. Der mener hun, at erfaringerne som lærer vil være en kæmpe fordel.

”Vi bor i et land, der skal leve af vores hoveder. Når cirka 17 procent af en folkeskoleårgang så ikke kan nok dansk eller matematik til at tage en ungdomsuddannelse, har vi et problem. Det problem vil jeg rigtig gerne være med til at løse.”

Gennem Teach First-programmet forpligter hun sig til at undervise i minimum to år, mens hun tager meritlæreruddannelsen om aftenen. Hun bliver dog længere tid i folkeskolen, da hun i hvert fald vil følge sin 7. klasse helt til dørs og gøre alt for, at eleverne i den klasse får de bedste muligheder fremover.

Tidligere har hun har haft studiejobs i Finansministeriet, Erhvervs- og Vækstministeriet og Deloitte. Hun fortæller, at hun sagtens kunne få et almindeligt godt djøf-job efter studiet, men at det lige her og nu er hendes drømmejob at være lærer. Hun understreger flere gange under interviewet, at det, at hun klarer job, uddannelse og speciale på én gang, ikke er et udtryk for, at den danske lærerstand har det for nemt.



”Min fritid begrænser sig til lørdag og søndag efter klokken 18, og det er noget, jeg selv vælger. Jeg er vildt imponeret over, hvor kompetente mine lærerkolleger er. Ærligt talt vidste jeg ikke, at de var så dygtige.”

Hun fik en ubesat stilling på skolen, hvor hun underviser 6.-9.klasser i matematik, natur og teknologi, biologi, fysik og kemi. Hun har 26 lektioner om ugen i fem forskellige klasser.

Skolerne, der er tilknyttet Teach First Danmark, er de skoler, der har mest brug for ekstra støtte til eleverne. I årene 2015 og 2016 har Teach First Danmark haft graduates på skoler i hovedstadsområdet. Fra 2017 kan man også blive graduate i Kalundborg.   

Hvordan er det at arbejde som lærer?

”Jeg kan se en mening med at gå på arbejde hver dag. Jeg mangler virkelig, hvis jeg ikke er her, og ethvert stykke arbejde på skolen giver mening for mig og skaber værdi for nogen. Sådan har det ikke altid været, når jeg har siddet bag en computerskærm.” 

Bruger du din uddannelse i jobbet?

”Helt sikkert. Jeg elsker udfordringer, og på studiet har jeg lært at gribe en udfordring meget analytisk an. Det bruger jeg også her. Men her er det virkelig svært. Det er den største case, jeg nogensinde har skullet løse, og en ret fed måde at starte på som nyuddannet.” 

Kan du bruge lærererfaringen i fremtidige økonomjobs?

”Det kan jeg af særligt to årsager. For det første vil jeg gerne arbejde med folkeskoleområdet, og her er det naturligvis en kæmpe fordel, at jeg har været i folkeskolen. For det andet skal jeg få 26 elever i 7. klasse til at synes, at matematik er interessant. Det tror jeg er meget sværere end fx at prøve at sælge noget til en kunde som konsulent.”

Hvordan er lønnen?

”Lønnen er markant lavere, end hvis jeg var blevet konsulent, men de har også en meget høj startløn. Jeg får en startløn på cirka 30.000, og det er fint.”

1 kommentar
Del Twitter LinkedIn Facebook

Kommenter

Din mail-adresse vil ikke blive vist offentligt
Dette spørgsmål forhindrer spam i kommentarfeltet. Spam-robotter kan nemlig ikke regne, så de kan stoppes med let matematik.

Peter Rasmussen

06.02.2017 kl. 20.13

" Ærligt talt viste jeg ikke , at de var så dygtige " nå for søren !
Det er da rigtig dejligt, at I DJØF'ere pludselig har fundet ud af,at andre rent faktisk kan finde ud af deres job. En departementchef fandt for nogle uger siden ud af,at lærerene i folkeskolen måske havde forstand på det, der skete i folkeskolen. I sin dybe visdom havde denne djøf'er fundet ud af, at det med skolereformen måske havde virket bedre, hvis man havde spurgt disse lærere til råds.
Teach First Danmark mener det sikkert godt, men for mig at se virker konceptet ret arrogant. Vi skal lige vise jer derude i virkelighed, hvordan man gør tingene, og så ser det sikker rigtig godt ud på CVet når man søger stillingen i et eller andet ministerie. Hvorfor mon der er disse fordomme om jer DJØF'ere?

0 Kommentar
2
Din mail-adresse vil ikke blive vist offentligt
Dette spørgsmål forhindrer spam i kommentarfeltet. Spam-robotter kan nemlig ikke regne, så de kan stoppes med let matematik.