Chatbotten taler ind i dit private rum 22-11-2017 Af: Helle Baagø 2 min. Den digitale serviceassistent, chatbotten, vinder hastigt frem. Illustration: Denvitruk/Shutterstock Nye digitale serviceassistenter, som du kan chatte med, er hjemmesidens og app’ens afløser. Brugen vil vokse eksponentielt, forudser eksperter. ’App-træthed’. Det er en af forklaringerne på, at chatbots vinder hastigt frem, mener COO Giovanni Toschi fra den danske start-up virksomhed BotSupply. ”Folk er trætte af at skulle rode rundt på tunge hjemmesider og finde ind i alt for mange apps, når de skal have svar på deres spørgsmål. Chatbots løser en del af problemet. De taler lige ind i instant gratification-kulturen,” siger han. En chatbot eller chatrobot er en digital serviceassistent, som formidler information i en tekst- eller talebaseret dialog. Den tekstbaserede model møder du fx på hjemmesider eller som en del af Facebook Messenger (fx Djøfs Karrrierebot, red.). Talende chatbots er en del af de mere avancerede digitale assistenter Apple Siri, Amazons Alexa eller Google Assistant. I USA er alt fra bankrådgivning til pizzabestilling lagt over i digitale serviceassistenter, som samtidig kan gennemføre betalinger. Et nyere eksempel er en amerikansk tjeneste, der kan chatte med dig om din sidste vilje. Herhjemme har blandt andet forsikringsbranchen og enkelte medier taget konceptet til sig. Artiklen fortsætter efter annoncen LEDIGE STILLINGER Økonomichef til Center for Regional Udvikling HR Jurist Kontorchef til kontoret for Bæredygtigt Fiskeri i Ministeriet for Fødev... Juridiske fuldmægtige med erfaring og faglig tyngde Ambitiøs teamleder til Økonomi i Sundhedsdatastyrelsen Konsulenter til ny, ambitiøs analyseenhed i Frederiksberg Kommune Økonomichef til Center for Regional Udvikling HR Jurist Kontorchef til kontoret for Bæredygtigt Fiskeri i Ministeriet for Fødev... Juridiske fuldmægtige med erfaring og faglig tyngde Ambitiøs teamleder til Økonomi i Sundhedsdatastyrelsen Konsulenter til ny, ambitiøs analyseenhed i Frederiksberg Kommune Se flere job ”Især inden for kundesupport og salg er fordelene oplagte. Virksomheder kan spare tid og ressourcer ved at lade botten overtage simple bestillinger eller svare på kundespørgsmål som: ’Min router fungerer ikke. Hvad gør jeg?’,” siger Giovanni Toschi. ”Indtil videre er de fleste chatbots ’dumme’, fordi de kun kan svare ud fra den viden, som de er blevet forsynet med. Men i takt med at de ved hjælp af kunstig intelligens bliver bedre og bedre til selv at lære ud fra brugernes spørgsmål, vil de få flere og flere funktioner,” siger han. Troværdighed og tillid Chatbots er den direkte kanal til brugerens mest private rum. De er effektive kommunikationsredskaber, fordi de genererer troværdighed og tillid mellem afsender og modtager, mener chefredaktør Jan Birkemose, Medietrends.dk, som har fulgt udviklingen indenfor chatbots i flere år. ”Fordelen er, at brugerne selv kan lave en grovsortering af den information, de ønsker at modtage, og derefter vælge, hvor dybt de vil gå ned i den pakke, som de får tilbudt,” siger han. ANNONCE ANNONCE ANNONCE Jan Birkemose tilføjer, at det er vigtigt at fokusere sin indsats. “Der kan godt opstå frustration over, at man ikke får et svar, man kan bruge til noget. Derfor er det bedre at opbygge en simpel bot. Man skal ikke kaste sig ud i at opbygge en klog udgave, medmindre man har vildt mange udviklingskroner,” siger han. Han vurderer, at chatbots vil vokse eksponentielt i takt med, at flere og flere brugere oplever fordelene ved teknologien, og løsningen vil også række ind i den offentlige sektor. ”Indholdet på offentlige FAQ-sider som på borger.dk er skræddersyet til chatbots. Til gengæld egner de sig ikke til fortrolig information mellem borger og det offentlige på grund af krav til beskyttelse af persondata,” siger Jan Birkemose. Kommentér Del Kommentarer + Vis flere kommentarer - Vis færre kommentarer Skriv din kommentar Indtast dit navn Indtast din mail Din mail-adresse vil ikke blive vist offentligt Hvad er 2 + 4?* Dette spørgsmål forhindrer spam i kommentarfeltet. Spam-robotter kan nemlig ikke regne, så de kan stoppes med let matematik. DJØF ARRANGEMENTER OG KURSER 25.jan.202125. jan. 2021Virtuel forhandlingOnlineFra 3.800 kr. ekskl. moms (medlemspris) 26.jan.202126. jan. 2021Live webinar - Brug dit netværk strategisk - for erfarneOnlineGratis for medlemmer 26.jan.202126. jan. 2021Whistleblowerordning - de nye reglerOnlineFra 4.300 kr. ekskl. moms (medlemspris) Se alle kurser Læs også Kæmper & chef "En god leder behøver ikke være en led leder" "At Stefan Sakurai ville ende som direktør i Japan, lå bestemt ikke i kortene, da han som ... Sporskifte Et glas vin sendte Zarah til den syriske grænse "10 år som konsulent havde bragt Zarah Kirketerp-Møller for langt væk fra det spændende i arbejdet. Men ... Studieliv Studerende: Online-eksamener er sære og svære "Den menneskelige kontakt er væk, og i nogle fag bliver kravene hævet urimeligt. Men samtidig er man ... Leder Tak for en fantastisk indsats under corona "Corona-krisen har vist, hvad danske arbejdspladser kan, selv under de allersværeste forudsætninger. Og hvad vi som samfund ... Se flere artikler