Fra tylskørter til EU-afstemninger

11.8.2016

af

Illustration: Mikkel Henssel

Illustration: Mikkel Henssel

Digitale data om brugeradfærd bruges ikke kun til markedsføring, men også til at udvikle segmenterede valgkampagner, så potentielle vælgere rammes langt mere præcist end tidligere.

Det afgørende øjeblik i al dataindsamling indtræder, når en kunde, et medlem eller en vælger foretager en handling eller en transaktion på nettet. Så har han eller hun sat et digitalt fodspor, som data-grossisterne kan arbejde ­videre med.

En af de mest almindelige handlinger er at søge information i fx Google. Google kan ikke koble en søgning til en fysisk person, men gruppere og analysere store mængder af bruger­data ved at kombinere fx geografi og tid, hvor tit der søges, og hvilke emner eller produkter der søges på.

En transaktion kan være betaling af et medlemskab, en donation eller at brugeren udfylder et spørgeskema, hvor han eller hun angiver e-mail eller andre personlige data.

Likes, delinger og opdateringer af indhold på sociale medier sender ­også værdifuld information videre. Her er det virksomheder som Facebook og Twitter, der sidder på guldet. Andre må købe sig til deres databaser over brugernes adfærd og holdninger.

Politisk marketingsværktøj

Data fra brugeradfærd på nettet kan ­være med til at forudsige kunders ­eller vælgeres handlinger eller holdninger. Disciplinen kaldes på engelsk ­predictive analytics.

Google tjener fx styrtende på at ­sælge data til modeindustrien, ­fordi ­søgninger på bestemte produkter, ­farver, snit og længder kan indikere, hvor forbrugerne er på vej hen. På den måde fandt designere sidste år ud af, at tylskørter til kvinder var eftertragtede, selvom ingen catwalks i Paris havde afsløret den tendens.

På samme måde kan dataværktøjer hjælpe politikere og kampagneledere, når de skal udvikle og placere politiske eller sociale budskaber, og organisere vælgerne i fællesskaber. Det er konceptet bag platformen NationBuilder, som den republikanske præsidentkandidat Donald Trump anvender.

NationBuilder er et ­politisk marketing­værktøj udviklet af ­anti-­krigsaktivisten Jim Gilliam. I den skrabede udgave koster det 29 dollars om ­måneden og for de store klienter 500.000 dollars om året i abonnement.

Platformen gør det nemt og hurtigt at organisere og kommunikere til følgere på de sociale medier, medlemmer, bidragsydere og potentielle interessenter.

Platformen er også i brug i Europa og anvendes ifølge det franske dagblad Libération af franske politikere fra både venstre- og højrefløjen i forberedelserne til det franske præsidentvalg i 2017.

Do good data

For nylig har Hillary Clinton angiveligt smidt 500.000 dollars i et helt nyt produkt fra iværksætter-virksomheden Timshel, der profilerer sig på at arbejde med ’do-good data’.

Trumps tidligere ­modkandidat Ted Cruz hyrede til sin ­kampagne det ­amerikanske firma Cambridge ­Analytica. Cruz’ kampagne har ­været voldsomt kritiseret, fordi den efter ­sigende har skrællet informationer fra titusindvis af brugeres interaktion med sociale medier og koblet dem med psykologiske profiler for at få en uhyggelig præcis viden om den enkelte vælger.

Cambridge Analytica arbejder også for den engelske Brexit-organisation ­Leave.EU, der profilerer sig på at ­være ­Storbritanniens hurtigst voksende ­græsrodsbevægelse.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Ledige stillinger

Job
Dommerudnævnelsesrådet
Job
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen
Job
KL - Kommunernes Landsforening
ANNONCE

Kommentarer

Vær den første til at skrive en kommentar
Din mail-adresse vil ikke blive vist offentligt
Dette spørgsmål forhindrer spam i kommentarsporet