Flyselskaber skylder djøferne 16 millioner

09-03-2016
2 min.

Fire studerende fra fire forskellige uddannelser står bag firmaet flyhjælp.dk. De hjælper flypassagerer med at få kompensation, hvis deres fly er forsinket eller aflyst.

Er dit fly mere end tre timer ­forsinket eller helt aflyst, kan du få op til 4.500 kroner i kompensation fra ­flyselskabet. Den regel har fire unge iværksættere bygget firmaet flyhjælp.dk op omkring. Holdet tæller en jurastuderende, en psykologistuderende, der kan programmere, og to økonomistuderende. ­Djøfbladet talte med Gustav Frederik Thybo, som udtalte sig på gruppens vegne.

Hvad er flyhjælp.dk?

”Vi hjælper flypassagerer med at få den kompensation, som de er beret­tigede til, når deres fly er forsinket i ­mere end tre timer. Mange kender ­ikke til ­reglerne, og vi har regnet ud, at ­danskerne har en milliard kroner til ­gode i kompensation – djøferne ­alene har 16 millioner kroner til gode. Vi ­baserer tallene på en undersøgelse fra Tænk og tal for antallet af forsinkelser igennem de sidste tre år.”

Gælder loven for alle flyafgange?

”Loven gælder for alle afgange fra ­Europa eller til Europa med et EU-­flyselskab. Flyet skal som sagt være ­mere end tre timer forsinket, aflyst eller overbooket, og det skal være sket inden for de sidste tre år.”

Hvorfor bruger passagererne jer i stedet for at kræve pengene direkte fra flyselskaberne?

”Det kan være ret bøvlet at få kompen­sationen udbetalt. Hvis flyselskaberne kan vise, at forsinkelsen skyldes usædvanlige omstændigheder, skal de nemlig ikke betale. Hvis der for eksempel har været en blid brise, siger de, at der har været en orkan. De bruger også ­ofte opdigtede sikkerhedstrusler eller ­tekniske problemer som undskyldninger. Der kan vi så gå ind og bevise, at de ikke har ret.” 

Hvordan går det for firmaet?

”Vi startede seriøst op i juni sidste år, og vi har allerede råd til at lønne to fuldtidsansatte jurister, fire studentermedhjælpere og os selv.”

Hvad giver det jer, at I læser på  fire forskellige uddannelser?

”Hvis vi for eksempel havde været fire jurastuderende, havde vi været super­gode til loven, men dårlige til alt det ­andet. Så skulle vi have været ude at købe en masse dyr ekstern viden. Vi har både styr på IT, økonomi, salg og jura uden at skulle betale for det. Det er grunden til, at vi er lykkedes med ­firmaet.”

Har I fremtidsplaner?

”Vi er ved at ekspandere til ud­landet. Vi har fået rimelig godt tag på det ­danske marked, så nu er vi klar på noget mere.”  

3 kommentarer
Del Twitter LinkedIn Facebook

Kommenter

Din mail-adresse vil ikke blive vist offentligt
Dette spørgsmål forhindrer spam i kommentarfeltet. Spam-robotter kan nemlig ikke regne, så de kan stoppes med let matematik.

Alexander

11.03.2016 kl. 12.07

Jeg synes det er utrolig dårlig stil af Djøf at lave en feauture på en virksomhed, som er en 100% kopi af et andet koncept, www.airhelp.com - som i øvrigt også er et dansk selskab.

0 Kommentar
4
Din mail-adresse vil ikke blive vist offentligt
Dette spørgsmål forhindrer spam i kommentarfeltet. Spam-robotter kan nemlig ikke regne, så de kan stoppes med let matematik.

Benjamin

22.03.2016 kl. 11.58

Er der efterhånden ikke kogt nok omtale på denne type virksomheder. Det er vel den 4. eller 5. af sin slags blot i Danmark?

0 Kommentar
0
Din mail-adresse vil ikke blive vist offentligt
Dette spørgsmål forhindrer spam i kommentarfeltet. Spam-robotter kan nemlig ikke regne, så de kan stoppes med let matematik.

Daniel

22.03.2016 kl. 13.40

AirHelp er skam pure dansk, stiftet af Nicholas Micheelsen og Henrik Zillmer. De operer i 13 lande og har derfor registreringer i HK osv...
http://www.business.dk/vaekst/airhelp-stormer-frem-med-hjaelp

FlyHjælp.dk er blot en kopi

0 Kommentar
1
Din mail-adresse vil ikke blive vist offentligt
Dette spørgsmål forhindrer spam i kommentarfeltet. Spam-robotter kan nemlig ikke regne, så de kan stoppes med let matematik.