Din begejstring skal overbevise på 10 sekunder

23-03-2016
6 min.

To arbejdsgivere tester tre jobsøgende djøferes virtuelle håndtryk. De er uenige om festbilleder og politisk ladede opdateringer, men enige om at være ret ligeglade med likes og endorsements.

Vis noget mere af dig selv. Vis, at du kan brænde for noget, og vis det gerne med billeder eller en video.”

Sådan lyder direktør for Jysk Landbrugs­rådgivning Torben Jensens primære råd, da djøfbladet beder ham vurdere tre jobsøgende djøfere på LinkedIn og Facebook.

”Jeg synes, de alle tre er lidt for tydeligt til salg. Når man vil tækkes alle, kommer man let til at efterlade et kedeligt og klinisk indtryk,” lyder hans overordnede vurdering.

Normalt bruger Torben Jensen max. 10 sekunder på at vurdere en ansøgers digitale håndtryk. ”Hvis du sad med 240 ansøgninger plus cv’er, ville du forstå hvorfor,” som han siger.

Facebook tjekker han sjældent, men til ære for djøfbladet har han indvilliget i at tænke højt om tre tilfældigt udvalgte jobsøgere, alene ud fra deres profiler på både LinkedIn og Facebook. Det samme har direktør Morten Ballisager fra rekrutterings- og karriereplanlægningshuset Ballisager.

Ærlighed varer længst

Og der er godt nyt til alle, som bekymrer sig om likeability: Ingen af de to direktører ænser, hvor mange likes og endorsements de tre jobsøgere kan præstere.

”Anbefalinger og referencer er et plus. Og hvis en stilling kræver godt netværk, bør du have over 100 kontakter for at virke troværdig. Men hvem de er, går vi ikke op i,” siger Morten Ballisager.

”En helt nyuddannet kandidat, der har langt over 500 kontakter, kan faktisk virke lidt overfladisk,” siger Torben Jensen, som i samme åndedrag advarer imod at blæse referencer og ansættelser op til mere, end de kan bære.



”At have prøvet lidt forskelligt på arbejdsmarkedet er et plus. Men drop de fine managertitler fra den lokale grillbar,” råder han.

Utroværdighed diskvalificerer, er de to direktører enige om.

”Profiler på sociale medier må ikke så tvivl om en jobsøgers oprigtighed, engagement eller samarbejdsevner,” siger Morten Ballisager, som jævnligt undres over, hvad ledige vælger at opdatere.

”Selvfølgelig må du mene og ytre, hvad du vil, men hvis du signalerer uansvarlighed eller fordømmelse, ryger du nemt i nej-tak-bunken,” advarer han.

Signalér begejstring

Festbilleder og politiske ytringer kan dog også være et plus, understreger Torben Jensen.

”Vi går efter at ansætte hele mennesker, der kan brænde for en sag og har et liv ved siden af jobbet,” siger han.

Brok og konfronterende holdninger kan dog godt give Torben Jensen kolde fødder.

”Et sydstatsflag signalerer fx ikke, at du kan skabe god kontakt med vores kunder af anden etnisk herkomst.”

Folk bliver hyret på grund af deres faglige kvalifikationer og fyret på grund af manglende personlige, påpeger Torben Jensen.

Så han scroller gerne forbi cv’et og leder efter menneskelige egenskaber som begejstring, engagement og stabilitet på de sociale medier.

”En sjælden gang er der én, der har mod til at skille sig ud og brænde sig fast i hukommelsen,” siger han.

”Og det giver altså bedre jobchancer hos mig.”


CASE

Viki Kofoed

CV: Cand.soc. i virksomhedsledelse fra RUC 2013. Erfaring med PR, kommunikation og ledelse fra redaktørjob i Væksthus for Ledelse. Efter 2013: kampagnemedarbejder, udviklingskonsulent og socialfaglig medarbejder. Nu karrierevejleder i Københavns Kommune.

Håber: At mine profiler tydeligt viser, jeg er aktiv, engageret og vellidt.

Frygter: Mht. Facebook håber jeg ikke, at mit politiske engagement sår tvivl om min evne til at varetage politiske interesser på en professionel måde.  

Morten Ballisager

Det søde:

  • Gode billeder. Informative overskrifter. En dygtig formidler.
  • Beskriver sine opgaver klart og præcist. Fint at nævne, at det nuværende job er midlertidigt.
  • Meget positivt, at hun har så mange connections (873 på Facebook og 370 på LinkedIn).

Det sure:

  • Delt FB-opslag, hvor Sebastian Dorset kritiserer DF, kan af nogle opfattes negativt.
  • Fine referencer, men telefonnumrene bør ikke være tilgængelige for alle på LinkedIn.
  • Tjek links jævnligt. Et af dem virker ikke længere.

Torben Jensen

Det søde:

  • Her er lidt mere personlighed end hos de to andre. Hun virker dygtig, imødekommende og tændt.
  • Billedet er rigtig godt. Taget ude i naturen en vinterdag. Farve i kinderne og strålende øjne.
  • Mange gode relationer. Kæmpeplus med en reference, mange kender: Lisbeth Zornig Andersen.

Det sure:

  • Det hele ser lidt pænt og klinisk ud. Jeg savner værdier og holdninger.
  • Nogle opslag på Facebook kan jeg kun få adgang til, hvis jeg søger om venskab. Det gør en potentiel arbejdsgiver aldrig. 

Maria Lilleøre Nielsen

CV: Cand.scient.pol. fra Aarhus Universitet 2015 med speciale i energi- og klimapolitik.

Håber: At mine profiler på de sociale medier viser, at jeg er stabil, struktureret og én, man kan regne med.

Frygter: At arbejdsgiverne synes, at min målrettethed virker for ensidig. At jeg har for få forskellige projektansættelser på cv’et, og at 77 connections, ganske få endorsements og ingen skrevne anbefalinger på LinkedIn virker uprofessionelt.

Morten Ballisager

Plusser:

  • Fint, at hun beskriver sine arbejdsopgaver under de to studiejob og har lagt work samples op.
  • Godt billede, der udstråler professionalisme. Kan med fordel lægges på Facebook også.
  • Følger flere virksomheder på LinkedIn og fremstår professionel her – fint, at Facebook-profilen er mere lukket.

Minusser:

  • Links til work samples virker ikke.
  • Specialet bør beskrives lige så grundigt som bachelorprojektet.
  • 77 kontakter på LinkedIn er for lidt.

Torben Jensen

Plusser:

  • Virker sindssygt dygtig og struktureret.
  • Taler japansk. En smagsprøve på video kunne få mig til at huske og anbefale hende.
  • Flotte naturbilleder på Facebook. Tror, hun har passion for naturen. Har også været spejderleder.

Minusser:

  • 12-talspiger er kun interessante, hvis de samtidig er hele mennesker. Hvad kan få dig til at smile eller grine?
  • Lad os se ét af de fine naturbilleder på LinkedIn. Billeder huskes bedre end tekst.

Casper Boe Jensen

CV: Uddannet cand.soc.PR fra RUC 2014. Frivillig PR-medarbejder for Jyllinge FC. Har ud over profiler på Facebook og LinkedIn også egen hjemmeside og blog.

Håber: At jeg fremstår som den samme person blot belyst fra forskellige vinkler. Som ung, entusiastisk og god til at kommunikere på flere niveauer.

Frygter: At én af de platforme, jeg kommunikerer på, bevæger sig for langt væk fra de andre. Det hele udvikler sig jo hele tiden.

Morten Ballisager

Godt:

  • Flot at arbejde på så mange forskellige medier på én gang.
  • Søgeord på både dansk og engelsk gør ham mere søgbar.
  • Over 100 kontakter er fint.

Skidt:

  • Formulerer sig flere steder for langt og akademisk.
  • Fokus på interesser i stedet for kompetencer. Fortæller ikke, hvilke typer opgaver han kan løse.
  • Portrætter er for uskarpe eller ”selfies”. Få taget et ordentligt billede. 

Torben Jensen

Godt:

  • Spændende og imponerende, at han både har hjemmeside, blog, Facebook og LinkedIn. Jeg får indtryk af, at han brænder for kommunikation.
  • Frivilligt arbejde vidner om energi og entusiasme.

Skidt:

  • En hjemmeside, der ikke er færdig, og en blog, der sidst blev opdateret for næsten en måned siden, er selvmål for en kommunikationsmand.
  • Seneste blogindlæg om, at det er surt at være ledig, kan jeg ikke bruge til noget. Fortæl om en spændende virksomhed eller noget, der er lykkedes.
  • Vis mig passionen for fodbold i stedet for at skrive om den.

Alle tre casepersoner har fået arbejde, efter at artiklen blev skrevet.

Kommentér
Del Twitter LinkedIn Facebook

Kommenter

Din mail-adresse vil ikke blive vist offentligt
Dette spørgsmål forhindrer spam i kommentarfeltet. Spam-robotter kan nemlig ikke regne, så de kan stoppes med let matematik.