Skal du 'like' din direktør?

24-02-2016
2 min.

Din chef har lagt endnu en dødsyg video på Facebook. Bliver du virkelig nødt til at ’like’ den? Få svaret i Per Helge Sørensens klumme.

Jeg stirrede frustreret på Facebooks like-knap, mens min finger svævede over musen. Forbandet være sociale medier! Det var simpelthen ikke rimeligt at kræve dette her af folk. Jeg ville komme til at ligne en idiot!

Jeg tvang mit blik op til videoen på skærmen, hvor styrelsesdirektøren snublede sig gennem en forhindringsbane af buzzwords om styrelsens innovative elektroniske blanketløsning, der ville facilitere en mere agil og dynamisk indberetningsproces for danske SMV’er.

Det var ubærligt. Han havde en karisma som et uhøvlet gulvbræt. Hvordan skulle jeg kunne like den video? Alle mine Facebook-venner ville se det. Jeg ville blive totalt til grin ved vores næste fredagsbar.

Men hvordan skulle jeg lade være? Videoen havde ligget på styrelsens Facebook-side i to døgn. Den havde fire likes og én deling. Hvilket var en anelse påfaldende, når man vidste, at der var 15 ansatte i direktionssekretariatet. Jeg var nødt til at like den. Ja, mere end det. Jeg ville jo for helvede være nødt til at dele den!

Åh, gud. Hvor jeg dog hadede fjolserne oppe i kommunikationsafdelingen. Som ikke alene havde trukket direktøren med til en social media-bootcamp, hvor en eller anden køn, ung Twitter-gudinde havde overbevist ham om, at video var det nye sort, og at en lille viral video var præcis det, der skulle til for at skabe hype om vores nye indberetningsløsning. Men som også efterfølgende – da direktørens idiotiske idé skulle føres ud i livet – havde fedtspillet eksekveringen ved at sammensætte et kreativt dream-team bestående af:

- Stjerneinstruktør Morten Hansen fra intern kommunikation, som engang havde taget et kursus i videoredigering på AOF.

- Manuskriptforfatter Kirsten Grass, der ikke alene stod bag blockbusteren ’Styrelsens Årsberetning 2015’, men også var hoved­kraften bag den eviggrønne klassiker ’Sådan installerer du Nem-ID’.

- Og sidst, men ikke mindst: Scenograf og location manager Birte fra direktørens forkontor, som ”bare syntes, det ville blive rigtig flot”, hvis de optog videoen foran en stuebirk nede i receptionen.



Mit blik gled tilbage til skærmen, hvor direktørens præstation i den bærende rolle som stiv og verdensfjern styrelsesdirektør faktisk fik stuebirken til at se helt dynamisk ud.

Der var ingen vej udenom. Der skulle likes og deles. Jeg kunne lige så godt få det overstået. Jeg bed tænderne sammen og klikkede. Få sekunder efter fik jeg Facebook-algoritmens tørre respons:

Hvis jeg kunne lide den video, vil jeg også kunne lide videoen ’24 timers togtur gennem de norske skove’.

Jeps. Vi ville helt klart gå viralt.  

2 kommentarer
Del Twitter LinkedIn Facebook

Kommenter

Din mail-adresse vil ikke blive vist offentligt
Dette spørgsmål forhindrer spam i kommentarfeltet. Spam-robotter kan nemlig ikke regne, så de kan stoppes med let matematik.

Lisbeth

29.02.2016 kl. 09.19

Ha ha elsker den artikel :-)

0 Kommentar
2
Din mail-adresse vil ikke blive vist offentligt
Dette spørgsmål forhindrer spam i kommentarfeltet. Spam-robotter kan nemlig ikke regne, så de kan stoppes med let matematik.

Ingeborg jacobsen

29.02.2016 kl. 18.27

Jeg "liker" i hvert fald din klumme uden forbehold

0 Kommentar
1
Din mail-adresse vil ikke blive vist offentligt
Dette spørgsmål forhindrer spam i kommentarfeltet. Spam-robotter kan nemlig ikke regne, så de kan stoppes med let matematik.