Hvor ærligt kan du bedømme din chef?

10.2.2016

af

Illustration: Docstockmedia/Shutterstock

Illustration: Docstockmedia/Shutterstock

Skal du svare strategisk frem for med hjertet, når du skal evaluere din leder? Christian gav på opfordring sin leder en ærlig vurdering i en lederundersøgelse. Kort tid efter blev han fyret.

Christian Blicher er ikke i tvivl om, at det var med den bedste intention, at den øverste ledelse på hans ­arbejdsplads bad alle ansatte om at give deres nærmeste leder en såkaldt åben 360-graders-­evaluering. Men det kom til at koste Christian jobbet.

Han er desværre ikke alene. I Djøf er der ofte medlemmer, der bliver ­fyret, efter at de på opfordring er kommet med en ærlig vurdering af deres chef, siger Helene Rafn, lønforhandlingschef i Djøf.

”Lige nu sidder jeg med to fyringssager, der skyldes, at medlemmerne har givet deres chef en negativ feed­back, ­efter at de er blevet opfordret til at ­være ærlige. Og i de senere år er der i det hele taget kommet flere af den slags afskedigelsessager. Det sker typisk efter MUS-samtaler, trivselsmålinger eller ­lederevalueringer, hvor chefens ­reaktion er: ’Hvis du ikke har tillid til mine lederevner, så…’”

Chefen tålte ikke ærlighed

Christian Blicher var ledelseskonsulent i en HR-afdeling, og som opfølgning på lederevalueringen havde han mange samtaler med ledere i organisationen om, hvor vigtigt det var at fare med lempe, hvis de ikke fik den eva­luering, de havde håbet på. Og han havde også mange beroligende ­snakke med medarbejdere, der var ­bekymrede for, at lederevalueringen var åben og ­ikke anonym.

Men stik imod hvad Christian ­Blicher og hans kollegaer ­prædikede, trak hans egen chef ham til side, da han havde givet hende en evaluering med både gode og mindre gode karakterer – dog flest gode. Hun var rasende på Christian Blicher og fokuserede kun på de to 2-taller, han havde ­givet hende på en skala fra 1-5, og på, at ­hendes overordnede direktør nu fik dem at se. Og der gik ikke ret lang tid, før ­Christian Blicher blev sagt op med en begrundelse, som der efter hans ­mening slet ikke var hold i. Tidligere havde han intet hørt om, at han skulle have gjort noget galt – og indtil resultaterne af ­lederevalueringen kom, havde han haft et fint professionelt forhold til sin chef.

Christian Blicher havde besluttet med sig selv, at han ville være ærlig – det var helt i tråd med de værdier, ­organisationen byggede på om åbenhed og tillid.

”Intentionen fra den øverste ledelse var god, men den var også naiv. Og jeg var nok også naiv, da jeg valgte at se, hvor langt ærligheden kunne bære,” ­siger han.

Åbenhed eller tavshedskultur?

Der er det særlige ved ærlighed, at når det er noget, vi efterlyser, er der typisk allerede noget galt, siger sociolog og lektor ved RUC Rasmus Willig.

”Når du beder folk om at ­være ­ærlige, har du allerede ­hen­tydet til og anerkendt, at der ikke kan tales åbent om ­tingene.”

Man skal da også være helt ­sikker på, at relationen kan bære, hvis man ­vælger at sige sin ærlige mening om chefen – også selv om man bliver ­opfordret til det, mener han.

”Der vil jo altid være en ­asymmetri i forholdet mellem leder og medarbejdere: Den ene kan sanktionere – det kan den anden ikke. I den her ­type sager foregiver lederen at være åben for kritik, men når han eller hun så efterfølgende sanktionerer, cementerer lederen jo en tavshedskultur,” siger Rasmus Willig.

Misforstået invitation

Helene Rafn fortæller, at især ­djøfere, der ikke har været på arbejdsmarkedet i så mange år, nemt kan komme galt af sted.

”De kan godt misforstå den dialog, de bliver inviteret til med chefen. Så de giver deres uforbeholdne kritik – ­ikke nødvendigvis, fordi de er meget utilfredse med deres chef, men der vil ­ofte være en eller flere ting, som de synes kunne være bedre. Men det er chefen, de sidder overfor, så det er vigtigt at ­have magtbalancen for øje.”

Hun opfordrer til, at man holder ­kritikken på egen banehalvdel.

”I stedet for at sige ’jeg synes, du er dårlig til at uddelegere’, kan du ­sige ’jeg kunne godt være lidt mere selv­kørende’.”

Man skal virkelig overveje med sig selv, om det er smart at lægge sine kritikpunkter helt åbent frem for chefen, siger ­Helene Rafn. Og er der tale om en såkaldt anonym under­søgelse, skal man være 100 procent sikker på, at den nu også er anonym, inden man svarer.

”Hvis man er et team på fem, og et par stykker ikke giver chefen en særlig god vurdering, så er han eller hun formentlig ikke i tvivl om, hvem det var, og det kan desværre få negative konsekvenser i de tilfælde, hvor chefen ikke kan rumme det,” siger Helene Rafn.

”Det ramte mig i maven”

Det bliver meget personligt, når vi skal give hinanden karakterer, mener ­Rasmus Willig, og derfor er hans råd også, at man tænker sig rigtig godt om, før man kritiserer chefen.

”Det skal man kun i det omfang, hvor man har fuld tillid til, at ­lederne magter kritikken, uden at den fører til sanktioner. I dag taler vi meget om ­coaching, supervision og MUS, hvor det er, som om lederen lægger en arm om én – men man skal bare huske på, at når det bliver hedt, så er det den samme arm, der kan støde én væk,” ­siger Rasmus Willig.

Christian Blicher synes ­selvfølgelig ikke, det var rart at blive fyret, fordi han svarede ærligt på lederevalueringen. Men han har ikke fortrudt.

”Det ramte mig i maven, men jeg er ikke ramt af de ting, min chef sagde om mig, fordi de var så langt ude. Og så har det skærpet mine egne værdier. Det kan forhåbentlig gavne mig, når jeg skal finde et nyt job og en ny chef.”

Christian Blicher er et opdigtet navn, men djøfbladet kender hans rigtige identitet.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Ledige stillinger

Job
Børne- og Undervisningsministeriet - Styrelsen for It og Læring
Job
Ankestyrelsen
Job
Finanstilsynet
Job
Frederiksberg Kommune, Rådhuset
ANNONCE

Kommentarer

Lars Ingemann
8 år siden
Det gamle ord om, at kan man ikke lide lugten i bageriet må man flytte sig ... gælder vel stadig, også i denne beskrevne situation. Man skal jo ikke forvente, at lederen tager sig gode tøj og går først, selvom det af og til ville være bedst for alle. Når det er sagt, kan man undre sig det spild af ressourcer, der finder sted, fx ved 360gr.'s undersøgelser og lignende HR værktøjer. Vil man spare, ikke mindst i det offentlige, kan man tage fat på de betydelige spildprocesser, der etableres af folk, der ansættes i forskellige ledelseslag ofte for at frigøre den øverste ledelse for det naturlige ansvar, den burde have. Processer der aldrig kan måles, så det kan ses om de kaster flere og bedre kerneydelser af sig, men hvor man ved at de binder ressourcer. Det sidste eksempel jeg har hørt om, hvor man bl.a. binder tid hos dem, der levere kerneydelserne til borgerne, er en kommunal forvaltningsenhed, hvor man på få år er gået fra 3 til 15 og som bevirker ud over de flere ansatte, at man arrangere ledelses- og udviklingsdage, tit også med dyre eksterne konsulenter og som derved binder tid hos de kerneansatte, der leverer ydelserne, som er ønsket hos borgerne. Der må være mulighed for gode besparelser, som bevarer kernevelfærden. Problemet er jo bare, at de, der producerer "fedt" på systemet, sidder centralt og jo ikke typisk afskediger sig selv eller blot påpeger, at de er overflødige. Problemet forstørres formentligt fordi ledere sendes på ledelseskurser, hvor man terper "best practice", som så bliver kopieret igen og igen, uden at nogen tør fravige de mange meningsløse ideer fra det ukrudtsbed, som managementsbøgerne gror i og som jo ofte har samme tiltrækningskraft på ledere, som slankekurer har på damebladslæsere.
Bhe
8 år siden
Sidder man med en chef eller leder hvis bonustillæg og åremålsansættelse er til måling, så er forståelse for selv en saglig kritik en ømtålelig størrelse. Ved MUS samtaler er der heldigvis mange chefer der kan bruge konstruktive forslag og som kan spørge ind, men generelt skal man ikke være åbenhjertig og kritisk. Man bør holde fokus på hvordan chefen ser og vil bruge ens kompetencer, evt. med flere uddannelser/kurser. Hånden på hjernen hvordan ville du selv føle det, hvis du sad som chef og hørte på en medarbejders til dels overordnede betragtninger om hvordan chefrollen burde udmønte sig? Mange års erfaring har lært mig, at man som medarbejder ikke skal underordne men indordne sig. En teamplayer er tit mere søgt end en solist. Som en præsident engang sagde: "Er du med os eller er du imod os". Mulighederne er ikke nødvendigvis uendelige :-)