Hjælper en anbragt pige med lektierne

24-02-2016
2 min.

Anbragte børn klarer sig væsentligt dårligere i uddannelsessystemet end deres jævnaldrende. Det har store konsekvenser for deres voksenliv. Som frivillig lektiehjælper prøver Kirsten V. Jensen at rette op på den triste tendens.

Hver onsdag klokken 16 besøger Kirsten V. Jensen en anbragt pige hos pigens plejefamilie i Skæl­skør. Pigen går i 8. klasse og har svært ved mate­matik.

”Vi sidder inde på hendes værelse med hendes ­computer. Vi laver så enten lektier eller træningsopgaver, hvor jeg ­prøver at hjælpe hende til selv at løse opgaverne. Vi har en ­aftale om, at man ikke må sige: ’Det kan jeg ikke’. Men man må godt sige, at det er svært og kedeligt.”

I sit daglige arbejde som afdelingsleder i Slagelse Kommune sidder Kirsten V. Jensen i maskinrummet for kommunens økonomi. Her møder hun mange af de fagpersoner, som hendes mentorbarn på den ene eller anden måde har berøring med som anbragt barn. Hun fortæller, at lektiehjælpen giver hende en indsigt i, hvordan det er at være én specifik borger i kommunen i stedet for en ud af mange, som bare er i et eller andet tilbud.

”Det er altid vigtigt at huske på, at der er rigtige mennesker i den anden ende af det, vi laver, og lektiehjælpen minder mig helt ­sikkert om det.”

Da Kirsten V. Jensen begyndte i sit ­afdelingslederjob, var hun mentee i Djøfs ledermentorordning. Det åbnede hendes øjne for, hvor givende det kan være at mødes med en anden person, der frivilligt gerne vil hjælpe. Den oplevelse ville hun gerne selv give videre, og hun fik muligheden gennem ’Lær for livet’, som lektiehjælpsprojektet hedder. Projektet er finansieret af Egmont Fonden, og målet er at undgå, at anbragte børn på grund af deres vanskeligheder i skolen får et lavere uddannelsesniveau, en mindre livsindkomst og ringere tilknytning til arbejdsmarkedet end resten af befolkningen.



”Projektets udfordring er at finde nok lektiehjælpere i provinsen, hvor der findes flest anbragte børn. De leder derfor efter flere, der gerne vil hjælpe til.”

Kirsten V. Jensens eget mentorbarn synes selv, at lektiehjælpen har hjulpet hende på vej i ­matematikkens verden, hvilket hendes lærer også giver ­hende ret i.

”Jeg skal hjælpe hende indtil slutningen af 9. klasse. Jeg håber, at hun kommer ordentligt gennem folkeskolen, så hun får en reel mulighed for at vælge sin egen fremtid,” siger Kirsten V. Jensen.  

Hvorfor er frivillig lektiehjælp en god idé?

”Unge mennesker, der har svært ved at få fodfæste på uddannelserne på grund af sociale problemer, får ofte mest hjælp fra professionelle. Det giver rigtig god mening, at der er nogle, der vil hjælpe dem, som ikke får penge for det.” 

Beskæftiger du dig med anbragte børn i dit arbejde?

”Ja. Det specialiserede børneområde, som det hedder, er et område, som det er svært at styre økonomien på. Vi er konstant udfordret, fordi der er flere og flere børn, som har problemer og skal have hjælp.” 

Hvorfor er pigen anbragt?

”Det ved jeg ikke, og det er faktisk også en vigtig pointe, at vi ikke er sammen på grund af det. Vores relation handler om hendes skole og primært om matematik.” 

Hvordan er dit forhold til pigen?

”Jeg tænker da til tider på hende i hverdagen. Hun er meget historieinteresseret, så jeg er fx opmærksom på, om der foregår noget, som har med historie at gøre. Vi får også et årligt tilskud til at gøre noget med vores barn. Vi har tænkt os at bruge det på at gå på museum.”

Kommentér
Del Twitter LinkedIn Facebook

Kommenter

Din mail-adresse vil ikke blive vist offentligt
Dette spørgsmål forhindrer spam i kommentarfeltet. Spam-robotter kan nemlig ikke regne, så de kan stoppes med let matematik.