Nysgerrighed og menneskelighed bliver nøglen

18-11-2016
3 min.
It-eksperter bliver langtfra de eneste, der skal redde forsikringsbranchen. Der bliver også brug for fx antropologer, mener branchefolk. Illustration: Mikkel Henssel

Hvilke typer medarbejdere bliver der brug for, når forsikringsbranchen skal omstille sig? Absolut ikke kun digitale nørder, vurderer branchekendere.

Forsikringsbranchen vil om få år være en helt anden takket være digital teknologi. Ingen ved nøjagtigt, hvilke forretningsmodeller eller virksomheder der bliver stående, når støvet har lagt sig. Men hvad med medarbejderne? Hvilke kompetencer vil være eftertragtede?

Det har djøfbladet spurgt eksperter fra forskellige dele af branchen om. Deres samstemmende bud er, at det ikke så meget handler om faglighed som om indstilling og menneskelige egenskaber.

Supersvær mental omstilling

Den suveræne topscorer blandt kompetencerne er en klassiker, forandringsparathed.

”Den største forhindring er evnen til at omstille sig i hovedet. Du har et fast billede af, hvordan verden ser ud, og nu skal du revurdere den opfattelse. Det er en mental transformation, der er supersvær,” siger Susanne Møllegaard fra rådgivningsfirmaet Process Factory. 

Fremtidens kompetencekrav handler mere om indstilling end det faglige, siger Charlotte Hougaard, landsformand for Forsikringsforbundet.

”Du skal have lyst til at lære noget nyt, og det er ikke et spørgsmål om uddannelse eller endda faglige kompetencer, men hvordan du går til arbejdsopgaverne. Du skal interessere dig for, hvad der er af nyt i din virksomhed og i verden omkring.”

Samme melding kommer fra Klaus Berentsen, forsikringsekspert og leder af finansielle services hos konsulentfirmaet PWC. ”Du skal være i stand til at tænke ud af boksen. Det gamle verdensbillede for forsikring holder ikke længere.”

Menneskeligt kontakt er unik

Den næste kompetence handler ligeledes om egenskaber snarere end faglighed: Menneskelige relationer.

Computere vil overtage mange arbejdsgange, men menneskelig kontakt vil stadig være en unik oplevelse, hvor virksomheden kan skille sig ud fra konkurrenterne.

”Det vil blive endnu mere vigtigt med god kundeservice, hvor medarbejderen er i stand til at forstå og kommunikere effektivt med kunden, fx i en kritisk situation,” mener Charlotte Hougaard. 

Evnen til at forstå mennesker er mere værdifuld end teknisk indsigt, mener Klaus Berentsen fra PWC. ”Jeg tror, et område som antropologi kommer til at spille en større rolle. Der er teknikere nok – vi mangler nogle af de andre typer. Dem, som interesserer sig for mennesker, kan sætte sig ind i andres situation og omsætte den viden. Det vil være værdifuldt.”

Brug teknologien

Vi skal frem til den tredje kompetence i rækken, før vi når til teknologi, som jo trods alt er årsagen til hele postyret. Men det er ikke nødvendigt at blive it-nørd, siger Susanne Møllegaard fra Process Factory.



”Du behøver ikke at vide, hvordan teknologi fungerer, men du skal forstå, hvad den kan udrette. Det lærer du bedst ved selv at bruge teknologien,” siger hun.

Eksempelvis producerer teknologien masser af data, men de har ikke den store værdi, medmindre nogen forstår at bruge dem korrekt, forklarer Charlotte Hougaard. ”Der vil ske meget inden for data-analyser i de kommende år, og der vil være behov for forsikringskyndige, der kan overskue materialet, få nye indsigter og dermed idéer. Det gælder om at være nysgerrig.”

Disrupt ledelsen

Kompetencerne er dog ikke meget værd, hvis organisationen ikke formår at udnytte dem, og her har ledelsen en stor opgave foran sig.

”Forsikringsbranchen er meget konservativ og fastlåst i sit syn på verden. Der er en spirende erkendelse, men det går langsomt.” siger Susanne Møllegaard. 

Hendes konsulentkollega fra PWC er enig. 

”Det er jo ikke en branche, der har levet af at komme med et nyt produkt om året. Hos bankerne er der sket væsentligt mere, fordi meget af den nye teknologi har ramt dem først. Forsikring er mere reguleret og derfor beskyttet, men ikke i længden. Der skal skrues op for innovationen,” siger Klaus Berentsen. 

Selve ledelsesformen skal også opdateres, mener Charlotte Hougaard. ”Branchen er ekstremt old school. Der er brug for noget disruption på ledelsesniveau, og der er alt for mange lag i organisationen. Måske skulle man kigge til it-virksomheder for at se, hvordan de arbejder. De er netop vant til konstante forandringer, og jeg tror ikke, de er organiseret på samme måde som forsikringsselskaber.” 

Kommentér
Del Twitter LinkedIn Facebook

Kommenter

Din mail-adresse vil ikke blive vist offentligt
Dette spørgsmål forhindrer spam i kommentarfeltet. Spam-robotter kan nemlig ikke regne, så de kan stoppes med let matematik.