Facebook og film forstyrrer forelæsninger

09-09-2015
4 min.
Studerende bliver forstyrret af de andres brug af Facebook. Foto: Shutterstock

Langt de fleste studerende bruger computeren til at tage noter under forelæsninger, men det betyder, at mange mister fokus på selve undervisningen.

Næsten ni ud af ti studerende bruger computeren til at tage noter, når de bliver undervist. Men pc’en bliver også brugt til meget andet – og det forstyrrer. Det viser Djøfs studielivsundersøgelse 2015.

Ifølge undersøgelsen, der bygger på svar fra 1.250 studerende, er det nemlig knap hver anden, som jævnligt surfer, tjekker sociale medier eller bruger pc’en til andre ting, der ikke hænger sammen med undervisningen. Og næsten det samme antal tilkendegiver, at de har svært ved at følge med i undervisningen på grund af de medstuderendes svinkeærinder på computeren under forelæsningen.

Mathilde Bach, der studerer HA.jur. på CBS, siger, at både hun og alle hendes medstuderende bruger computere til at tage noter på under forelæsningen.

”Men det kan være svært at holde koncentrationen i 45 minutter i træk, og derfor kan jeg også godt havne på nogle andre sider på computeren.”

Og det kan de andre også. Mathilde Bach er én af dem, der bliver forstyrret af de andre, når de bruger computeren til alt muligt andet end at tage noter.

”Det kan da godt være distraherende, når der sidder én foran dig og ser en film. Men så må man prøve at disciplinere sig selv til at fokusere udenom,” siger hun. 

Forbyder computere under forelæsninger

På CBS, Institut for Ledelse, Politik og Filosofi har underviserne gjort kort proces – de har ganske enkelt indført forbud mod brug af computere i undervisningen.

Det havde længe irriteret professor Bent Meier Sørensen at kigge ud over en forsamling studerende, der næsten alle samme sad med hovedet nede i en skærm. Og én dag blev det bare for meget.

”Vi havde besøg af en superkonsulent, som vi ville bruge som eksamenscase. Jeg satte mig ned blandt de studerende, men da jeg havde siddet bag ved én, der i samtlige to timer surfede på nettet, gjorde det mig rasende – rasende over, at vi har fremelsket et system, hvor undervisningen er blevet en baggrundsstøj,” siger Bent Meier Sørensen.

Og han kan slet ikke forstå, at andre tillader, at de studerende sidder bag en skærm under forelæsningerne.

”Jeg er personligt og på mit embedes vegne fornærmet over, at mine ledere tillader det. Vi har tilladt computere i et latterligt forsøg på at være hippe, men et undervisningsmiljø kan selvfølgelig kun fungere, hvis de studerende er mentalt til stede. Og konkurrencen er jo fuldstændig ulige, når man kan vælge mellem et sagligt undervisningsforløb og underholdningsbranchen. Men et brand på Facebook sikrer dig ikke et job, hvorimod en uddannelse kan være vejen til et job,” siger Bent Meier Sørensen.

Han oplever, at de studerende har taget positivt imod, at de skal lade computeren blive i tasken - samtidig er de blevet mere deltagende og engagerede, efter at computerforbuddet blev indført. 

Forældet undervisning

Kristian Hemmingsen, stud.merc.fil. på cbs, er én af de studerende, der i et år har levet med et pc-forbud under forelæsningerne. Og han fortæller, at han og hans medstuderendes første reaktion var, at de syntes, det var en forældet metode at undervise på.

”Folk var også lidt trodsige, for vi er jo ikke elever – vi er studerende, så vi bestemmer vel selv. Men efter et par gange var det bare sådan,” fortæller han.

Kristian Hemmingsen er dog stadig ikke sikker på, om han synes, det er en god ide.

”Der er et stærkere fokus på tavlen, men noteskrivningen går langsommere, og det er helt umuligt at dele noter med din gruppe eller dine venner. Og for sådan én som undertegnende, der ikke altid får læst det hele, er det ikke optimalt.”

Mathilde Bach synes helt klart, at fordelene ved computeren er større end ulemperne.

”Jeg kan skrive meget hurtigere på computeren, end jeg kan i hånden, så det er svært at få alt det vigtige med. Og selvom det blev forbudt at bruge computeren, så stopper det jo ikke dagdrømmeri, og man kan også stadig skrive sedler og hviske til hinanden - det gik i hvert fald fint i gymnasiet.” 

Noter i hånden

Men at computeren er bedre end pen og papir, når det gælder noteskrivning, er noget vrøvl, lyder det fra Bent Meier Sørensen.

”Flere undersøgelser viser, at det er bedre at tage notater i hånden, fordi du ikke kan nå at notere det hele, men må forholde dig til, hvad der bliver sagt, og så få det vigtigste ned – på den måde sidder det bedre fast.”

Og han køber heller ikke, at koncentration og kedsomhed bruges som undskyldning for at surfe på nettet under forelæsningerne.

”Jeg siger ikke, at uddannelse ikke kan være kedelig. Men så må man træne sit tålmod – og fra vores børn ved vi jo, at det kan lade sig gøre. Det er en fejltagelse at tro, at tilværelsen bare skal være spændende,” siger Bent Meier Sørensen.



Han og hans kollegaer har dog indgået en pagt med hinanden om, at PowerPoint ikke længere er tilladt, når de underviser, hvilket gerne skulle give en mere levende undervisning. De mener, at PowerPoint fastlåser forelæsningen og ikke tillader mange andre input end dem, forelæseren på forhånd har planlagt. Så her er det tavle og kridt, der nu er de primære redskaber. Samtidig har alle de studerende navneskilte – også et forsøg på at gøre forelæsningen mere personlig.

Ifølge Kristian Hemmingsen er de studerende nok blevet lidt mere nærværende under forelæsningerne. Men på trods af computerforbud har de ikke sluppet de sociale medier og nettet i det hele taget.

”Hvis intentionen er, at du ikke skal gå på nettet og bruge sociale medier under forelæsningen, så holder det ikke rigtigt, for vi kan jo bare bruge vores telefoner – det gør jeg da også selv,” siger Kristian Hemmingsen.

 

Kommentér
Del Twitter LinkedIn Facebook

Kommenter

Din mail-adresse vil ikke blive vist offentligt
Dette spørgsmål forhindrer spam i kommentarfeltet. Spam-robotter kan nemlig ikke regne, så de kan stoppes med let matematik.