Svin ikke chefen til på Facebook

12-08-2015
1 min.

Du skal være loyal over for din arbejdsgiver på Facebook,
konkluderer Birgitte Skov Jensen i sit juraspeciale.

Birgitte Skov Jensen undersøgte samspillet mellem medarbejderes ytringer på Facebook og den loyalitetspligt, som er en del af ethvert ansættelsesforhold. Hun så blandt andet på fire juridiske afgørelser om emnet. 

Hvad kiggede du mere konkret på?

”Hvad loyalitetsforpligtelsen indeholder, og hvor grænserne for den går. Jeg koncentrerede mig om skrevne udtalelser på Facebook – særligt mishagsytringer som ´vores kunder er idioter´ og den slags.”

Hvad kom du frem til?

”Din Facebook-profil er ikke privat for dig, og hvis du er illoyal over for din arbejdsgiver på Facebook, kan det have konsekvenser for dig.”

Hvilke?

”Der er tale om en proportionalitetsvurdering. Der er begrænset retspraksis på området, men der er både eksempler på, at arbejdsgivere har kunnet tildele advarsel og sågar afskedige medarbejdere på grund af ytringerne. Der er dog ikke eksempler på, at bortvisning har været berettiget.”

Hvornår er en kommentar på Facebook illoyal?

”Det er en meget konkret vurdering. Man ser blandt andet på, om du kaster skygge på din arbejdsgiver.”

Hvordan undgår man at være illoyal?

”Du kommer rigtig langt med lidt sund fornuft. Du skal overveje, om din kommentar vil skade den virksomhed, du arbejder i. Enten ved at ødelægge samarbejdet mellem kolleger, med kunder og samarbejdspartnere eller din leder. Det smarteste er helt at lade være med at skrive om din arbejdsplads. Facebook er ikke privat, og det kan have indflydelse på din arbejdssituation, hvad det er, du skriver.

Er der noget nyt i det?

”Problematikken vedrørende sociale medier i forbindelse med arbejdet er ny, og der var brug for en klarlægning af, hvordan retsstillingen er på området.”

Hvad vil du anbefale arbejdsgiverne at gøre?

”Lav retningslinjer for brugen af sociale medier og forklar medarbejderne, hvorfor overholdelse af disse retningslinjer er påkrævet, så medarbejderne forstår, hvordan de kan komme til at skade virksomheden.”

Hvorfor tror du, at nogle alligevel kommer galt af sted på Facebook?

”Der er folk, som betragter Facebook, som deres private verden, hvor de udøver deres almene kontakt med deres venner i dagligdagen. En udvidelse af hjemmets fire vægge - men det er det altså ikke.”  

Kommentér
Del Twitter LinkedIn Facebook

Kommenter

Din mail-adresse vil ikke blive vist offentligt
Dette spørgsmål forhindrer spam i kommentarfeltet. Spam-robotter kan nemlig ikke regne, så de kan stoppes med let matematik.