Kreativitet i metermål

12-08-2015
2 min.

Kreativitet er en del af kulturen hos tekstilvirksomheden Kvadrat A/S. Det skal udvikle medarbejdernes talent for idéudvikling og innovation.

Kvadrat A/S arbejder ­systematisk med at væve kreativitet ind i kulturen og det daglige lærings­miljø for at udvikle ­medarbejdernes ­talent for idéudvikling og ­innovation.

”Vores kunder er arkitekter og designere. Det er kreative mennesker, der interesserer sig for kunst, design og arkitektur. Vi prøver at gøre medarbejderne parate til at indgå i den kontekst. Den ville mangle, hvis vi ensidigt træner i produktet. Og vi vil gerne fremelske en designkultur,” siger senior vicepresident, Mads Nygård, der er uddannet HA, HD (O) fra Handelshøjskolen i Aarhus.

Kvadrat er en af Europas førende inden for design og udvikling af moderne møbel- og gardinstoffer i høj kvalitet. Virksomheden samarbejder med toneangivende internationale designere, arkitekter og kunstnere for at holde et højt innovationsniveau. Medarbejderne skal derfor vide noget om kunst, design og kreativitet. De inviteres løbende med på kunstudstillinger, events og foredrag, så de får en holdning til design. 

Fælles idéudvikling

'Learning2go' er titlen på et nyt tiltag på hovedkontoret i Ebeltoft, hvor de i alt 130 medarbejdere mødes for at være kreative sammen og få et løft i deres viden om Kvadrats produkter, kunder, materialer, design og arkitektur. De trænes i at udforske tilgangen til den måde, de gør tingene på i deres arbejde. Det skal skubbe grænser. For det er ikke ­bare resultatet, der tæller, men også at man er i stand til at flytte sig læringsmæssigt. Hver læringssession foregår i hold, der er sammensat af medarbejdere fra forskellige afdelinger, og det er deres egen viden, der sættes i spil. Hver medarbejder deltager i fire workshops på hver halvanden time hen over foråret. Til efteråret fortsættes med nye emner. Det er netop ikke et kursus, for meningen er at gøre uddannelse til en del af hverdagen og det daglige læringsmiljø.

”Hvis vi alle bliver klogere på det, vi går og laver, opstår der nyt. Der sker noget, og pludselig er der et gennembrud. En idé får du ikke alene, men i fællesskab med andre,” fortæller HR-developmanager Jannie Højer.

Lederne skal skabe plads

Som ansat hos Kvadrat skal man være nysgerrig, idérig, entreprenant og god til at træffe egne beslutninger. Med afsæt i årsplanen prioriterer man, hvad der er vigtigst, og hvor det ville være logisk og fornuftigt med nye idéer til måder at løse opgaverne på i bestræbelsen på hele tiden at udfordre sig selv. Idéudvikling foregår uden nogen form for hierarki. Og der er stor åbenhed om det. Ledelsens idéer er ikke nødvendigvis bedre end medarbejdernes.



”Lederne skal skabe plads til, at medarbejderne udnytter deres talent. Vi har ingen formaliseret proces for nye ideer. Det er energien i idéen, der skal bære den oppe,” for­klarer Mads Nygård.

Virksomheden har bevidst ikke noget ­kreativt rum. Holdningen er, at idéer kan ­opstå hvor som helst. At have fokus på ­kreativitet som en del af kulturen gavner både medarbejdernes arbejdsglæde og forretningen. Medarbejdertilfredsheden scorer højt, viser HR’s målinger, og produktiviteten er steget ti procent om året i de seneste syv år.

Kommentér
Del Twitter LinkedIn Facebook

Kommenter

Din mail-adresse vil ikke blive vist offentligt
Dette spørgsmål forhindrer spam i kommentarfeltet. Spam-robotter kan nemlig ikke regne, så de kan stoppes med let matematik.