Får store sportsbegivenheder til Danmark

19-05-2015
2 min.

Cand.scient.pol. Frederik Munk er event manager i Sport Event Denmark. Han sørger for, at budgetter, sport og kampagnebudskaber går op i en højere enhed, så danskerne oplever så mange internationale sportsmesterskaber som muligt i egen baghave.

Frederik Munk tager imod i Idrættens Hus ved Brøndby Stadion. Her ligger Sport Event Denmarks kontorer side om side med Danmarks Idræts-Forbund, Team Danmark og et hav af andre sports- og idrætsorganisationer. Organisationer som Frederik Munk og kollegerne arbejder sammen med, når de store internationale forbund skal overtales til for eksempel at lægge et EM eller et VM i Danmark.

”Vi fik blandt andet VM i landevejscykling til Danmark i 2011. Og vi har mange andre eksempler: Giro d’Italia 2012, EM i volleyball 2013, EM i svømning 2013, EM i herrehåndbold 2014, VM i ishockey 2018, VM i sejlsport 2018, VM i herrehåndbold 2019 og EM i fodbold 2020 – der er eventen delt ud på 13 lande, og det lykkedes os at få fire kampe til København. Vi slog Sverige i den afgørende afstemning.”

Afstemningen, som Frederik Munk nævner, er en del af den budprocedure, som der er op til, at et internationalt forbund bestemmer, hvor deres mesterskaber skal afholdes.

”De store kampagner begynder cirka halvandet år inden, der skal stemmes. Jeg medvirker først og fremmest til at sikre, at organiseringen og økonomien er på plads. Vi undersøger, om vi har råd og evner til at vinde. Vi skal være helt sikre på, at vi kan afvikle den store begivenhed, vi går efter. Det er budgetlægning og praktisk planlægning – ned i detaljen.”

Når budgettet og fundamentet er på plads, er han projektleder på selve kampagnen, hvor han blandt andet finder de rigtige kampagnebudskaber i tæt samarbejde med danske værtsbyer og forbund.

”Det er ligesom en politisk kampagne. Vi ved, at beslutningstagerne skal træffe et valg. Der gælder det om at ­give dem de argumenter, der skal til for, at de vælger Danmark frem for et andet land. Jeg har blandt andet haft kompetenceudvikling sammen med nogle af de folk, der laver kampagner for de politiske partier. Vi var i Washington og hente inspiration fra den måde, de gør det på derovre.”



Om det er turen til Washington, der gør udslaget, er svært at sige, men med en succesrate på omkring 80 procent har Sport Event Denmark og Frederik Munk i hvert fald fat i den lange ende i forhold til at gøre Danmark til værtsnation for store sportsbegivenheder.

”Der er ingen andenpladser, når vi byder på events. Det ­tiltaler mig helt vildt. Vi ser den kontante afregning af vores produkt og vores indsats lige med det samme, når der stemmes: Vinder vi, eller vinder vi ikke?”

Kan I få OL til Danmark?

”Ikke som det ser ud lige nu. Det vil kræve en stor national prioriteret indsats og en kæmpe økonomisk bevilling.”

Hvad mener du om afviklingen af Eurovision 2014?

”Det er jo et skræmmeeksempel på, hvor galt det kan gå i vores branche. Vi laver oplevelser, man smiler over, men smilet kan hurtigt stivne, hvis man mister grebet om sin opgave, organisering og økonomi.”

Hvordan føles det at tabe en afstemning?

”Det er frygteligt. Vi tabte et bud på VM i herrehåndbold i 2017. Afstemningen var i Brasilien, og turen hjem derovre fra var forfærdelig. Der er ingen andenpladser i det her.”

Hvordan føles det, når I vinder et bud?

”Helt vildt. Det er fantastisk. Det er jo med armene over hovedet. Det er et klimaks på en lang hård kampagne.”

Kommentér
Del Twitter LinkedIn Facebook

Kommenter

Din mail-adresse vil ikke blive vist offentligt
Dette spørgsmål forhindrer spam i kommentarfeltet. Spam-robotter kan nemlig ikke regne, så de kan stoppes med let matematik.