Profilbilledets mester

15-04-2015
3 min.

Den prisvindende amerikanske fotograf Peter Hurley anses for at være en af verdens bedste profilbillede-fotografer. Peter Hurley gør med et profilbillede, hvad Ulrik Wilbek gør med et håndboldhold - får det bedste ud af de mennesker, de arbejder med.

I USA bruges profilbilleder meget aktivt. Headshots kalder de det. Især hos skuespillere er et godt profilbillede afgørende for, om de bliver indbudt til castings. I dag bruger næsten alle billeder på visitkort og jobansøgninger. Mange ­firmaer har også medarbejderportrætter på hjemmesiden. Og hvis du vil frem­træde som en professionel person, skal portrætbilledet se professionelt ud.

”I dag har alle og enhver på denne planet brug for et profilbillede,” siger Peter Hurley i et interview i Readers’ Choice.

Og Peter Hurley understreger i interviewet, at profilbilleder er, ”the no. 1 marketing tool,” og ”du kan være verdens mest talentfulde person, men hvis du ikke markedsfører dig rigtigt, ser de rigtige mennesker dig ­ikke.”

Psyfotologi

Peter Hurley er kendt for sit særlige ­Peter Hurley-lys. Men i sin ­youtube-instruktionsvideo ’Basic ­Head Shot’ fortæller han, at lyset langt fra er det vigtigste. 90 procent af hemmeligheden bag et godt ­profilbillede ligger i fotografens instruktion af den, der skal fotograferes. Psyfotologi ­kalder han det.

Psyfotologi er de teorier og tricks, fotografen bruger til at få en person til at se godt ud på billeder.

”Hvorfor tror I, berømte mennesker ser godt ud i bladene? Fordi en fotograf har fortalt dem, hvordan de kommer til at se godt ud på billeder. De er blevet coachet.”

Peter Hurley har selv været foto­model. Her lærte han på sin egen krop, hvordan han kom til at se bedst ud på billeder. De fiduser giver han videre til de mennesker, han fotograferer.

Almindelige mennesker ved ikke, hvad de skal gøre for at se godt ud på billeder. Næsten alle bliver kejtede, når de skal fotograferes.

”Desværre forandrer folk sig, når de står foran et kamera. De bliver usikre eller anspændte, og det kan man se på lang afstand,” forklarer Peter Hurley.

”Det er fotografens job at få det bedste frem i den, der bliver fotograferet.”

Der er de gængse profilbilleder, og så er der de profilbilleder, man stopper op ved. Hedder fotografen ­Peter Hurley, koster en fotografering den nette sum af 1.100 dollars. Men så ­bliver du også psyfotograferet af mesteren selv.


Peter Hurleys fire tips til bedre profilbilleder:

1. Ansigtet frem

Mange får en uflatterende hals og hage på billeder. Peter Hurley har fundet et simpel måde at løse det problem på. Han beder folk om at skubbe ansigtet frem mod kameraet. Fra siden ser det ud som om, man laver en imitation af E.T. Det føles unaturligt, men set forfra giver det en fantastisk smuk hals og kæbeform. Peter Hurley viser ofte et før og efter billede til den portrætterede, så de selv kan se, hvor godt den unaturlige stilling virker på billedet. ”Feels weird, looks good,” som han siger.

2. Clint Eastwood-øjne

Peter Hurley har fundet frem til, at folk ser mere selvsikre ud, hvis de kniber øjnene lidt sammen. Men kun lidt! ”The squint” kalder han det. Tricket er, at man kun kniber med den underste del af øjet. “Usikkerhed ses i øjnene,” siger Peter Hurley.

3. Smil naturligt

De fleste mennesker smiler anstrengt, når de skal fotograferes. Peter Hurleys mål er at fjerne det falske fotosmil og finde et selvsikkert naturligt smil frem. Med en konstant og uformel talestrøm får han personen, der skal fotograferes, til at slappe af og smile naturligt.

4. Tæt beskæring

Øjnene er det absolut vigtigste i et profilbillede. Peter Hurley beskærer sine profilbilleder sådan, at øjnene er placeret en tredjedel nede i billedet. Og han fotograferer så tæt, at toppen af håret ofte skæres væk. ”Vi ved godt, at hovedet fortsætter uden for billedrammen,” siger Peter Hurley.

Kommentér
Del Twitter LinkedIn Facebook

Kommenter

Din mail-adresse vil ikke blive vist offentligt
Dette spørgsmål forhindrer spam i kommentarfeltet. Spam-robotter kan nemlig ikke regne, så de kan stoppes med let matematik.