Kan du være ven med din chef?

10-03-2015
3 min.
Der sker noget med magtbalancen blandt to venner, når den ene bliver chef. Illustration: Shutterstock

I er bedste venner og kolleger, men så bliver du udnævnt til chef. Bliver I nødt til at droppe jeres venskab?

I har været på skitur sammen, og I mødes jævnligt til private middage sammen med jeres familier. Men så bliver din gode kollega og ven pludselig udnævnt til at være din nærmeste chef. Hvad gør I – kan I stadig være venner? Og hvad gør chefen og medarbejderen, der synes, de har en hel masse til fælles og egentlig godt kunne tænke sig at ses privat - kan de det?

Arbejds- og organisationspsykologen og chefkonsulenten i Djøfs Karriereudviklingsafdeling er ikke i tvivl: Nej, det bør de ikke. I hvert fald ikke som udgangspunkt.

”Umiddelbart er det ikke noget, du skal stræbe efter. Skal du gå efter bogen, bør du afslutte venskabet. Der opstår jo pludselig en asymmetrisk relation, hvor din ellers ligeværdige ven samtidig bliver den, der uddelegerer opgaver til dig og i princippet kan fyre dig,” siger Janne Skakon, arbejds- og organisationspsykolog på Københavns Universitet. 

En sprængfarlig cocktail

Frederik Iuel, chefkonsulent i Djøfs Karriereudviklingsafdeling mener også, at det i værste fald kan være en sprængfarlig cocktail at blive ven med eller holde fast i venskabet med chefen. Han har rådgivet flere djøfere, der har problematiseret, at deres nærmeste chef og en af deres kolleger er venner.

”Det kan forpeste arbejdsmiljøet. Der vil nemt opstå situationer, hvor de øvrige medarbejdere træffer nogle konklusioner på et udokumenteret grundlag som fx: ’Thomas fik garanteret den opgave, fordi han var på skitur med Finn i sidste uge’.” 

Næsten som at være gift

Et tæt venskab chefen og medarbejderen imellem er næsten lige så problematisk, som når kolleger er gift, siger Frederik Iuel.

”Der er bare den forskel, at man på mange arbejdspladser har en politik for, hvad man gør, hvis kolleger bliver kærester eller er gift. Det er lidt mere kompliceret, når det gælder venskaber chefer og medarbejdere imellem.”

Og det er ikke bare på arbejdet, det kan skabe problemer, påpeger Frederik Iuel.

”Mange af os taler jo med vores venner, hvis vi har problemer på arbejdet, eller hvis der er nogle kolleger, vi ikke fungerer så godt med. Men hvad gør du, når du sidder over for din ven og chef, og han begynder at tale om de andre kolleger? Hvis man vælger at blive ved med at være venner, når man også er chef og medarbejder, kræver det en ekstra høj moral fra begge parter.”

Og selv om de to mestrer at holde sig inden for den moralske grænse, kan de andre medarbejdere stadig føle sig usikre, siger Frederik Iuel. For hvad taler de mon om, når de er sammen uden for arbejdstid? 

Det kan lade sig gøre

I praksis kan chef-medarbejder-venskaber dog fungere fint, siger Janne Skakon.

”Det er jo ikke usædvanligt, at et par venner starter en virksomhed sammen. Så vokser den, og den ene bliver direktør. Og hvis man har en åben kommunikation om, hvor vanskelighederne kan opstå, behøver det ikke give problemer. Men jeg har også talt med ledere, der havde tætte relationer til en medarbejder, om de problemer, det har skabt fx i forbindelse med en fyringsrunde.”



Men Janne Skakon nævner også et eksempel, hvor en chef måtte fyre en medarbejder, der samtidig var hans gode ven, men hvor det ikke kom til at gå ud over deres venskab.

”Det, der gjorde forskellen, var oplevelsen af, at det var et empatisk menneske, der sad på den anden side af bordet. Men det var ét tilfælde. Jeg har hørt om flere medarbejdere, der syntes, det var så grænseoverskridende at blive fyret af deres ven, at venskabet røg.”

Både Janne Skakon og Frederik Iuel er dog enige om, at hvis man håndterer det ordenligt, kan der faktisk komme noget godt ud af det. I mange amerikanske og engelske virksomheder – og også nogle danske – er der tradition for, at arbejde og fritid smelter sammen. Ens kolleger og chefer er også dem, man hygger sig med efter arbejde og måske tager på ferie med.

Så der findes ingen regler uden undtagelser. Men det er godt nok en balancegang, siger Frederik Iuel.

”Så som udgangspunkt skal man lade være med at gå ind i sådanne relationer med sin chef eller medarbejder.”

                             

Kommentér
Del Twitter LinkedIn Facebook

Kommenter

Din mail-adresse vil ikke blive vist offentligt
Dette spørgsmål forhindrer spam i kommentarfeltet. Spam-robotter kan nemlig ikke regne, så de kan stoppes med let matematik.