Dit arbejdsliv bliver fyldt med stress

04-02-2015
2 min.
Uanset om du ender i privat eller offentlig sektor, kommer du til at forholde dig til stress i dit fremtidige job. Foto: Thinkstock

Næsten 60 procent af de erhvervsaktive djøfere beskriver deres arbejdsplads som præget af stress. Det er ny rekord.

Vil du beskrive din arbejdsplads som præget af stress? Det svarer 58 pct. af djøferne ja til i en ny undersøgelse.

Dermed er det tredje gang i træk, at djøfernes stresskurve stiger.

Peter Hasle, professor på Aalborg Universitet og mangeårig forsker på Det Nationale Forskningscenter for Arbejdsmiljø, NFA, siger, at djøferne traditionelt har ligget relativt lavt i NFAs undersøgelser af stress.

”Med forbehold for, at svarprocenten er lav, og at det især kan være dem, som føler sig stressede, der har svaret, så ser det her højt ud og giver et klart billede af, at noget har ændret sig i de senere år.”

Det er især i statsadministrationen og blandt de privatansatte djøfere, at stigningen er sket.

 

Tidspres, uforudsigelighed og uklarhed

Andelen af djøfere, som i nogen eller høj grad oplever sig selv som stressede i hverdagen, er steget fra 29 pct. i 2008 til 41 pct. i 2014.

Den stressfaktor, som djøferne hyppigst (47 pct.) sætter kryds ved, er ’Mange korte deadlines, tidspres, for få ressourcer til opgaveløsning, uforudsigelighed i jobbet mv.’

På en delt 2. plads (hhv. 31 og 30 pct.) ligger ’Generelt mange afbrydelser i løbet af dagen’ og ’Uklar/manglende prioritering af opgaver’.

På en delt 3. plads ligger ’Dårlig ledelse/konflikter med nærmeste leder’ og ’At skabe sammenhæng mellem arbejdsliv og privatliv’ (hhv. 27 og 26 pct.).

Mangler reel diskussion af tid, kvalitet og ressourcer

”Djøferne peger ret tydeligt på, at det er organiseringen af arbejdet, der skaber den stressede hverdag,” siger seniorforsker på SFI, Helle Holt, som i en årrække har forsket i videnarbejde.

”Vi mangler at se lederne forbygge stress gennem en reel diskussion med medarbejderne om, hvilke arbejdsopgaver og hvilken kvalitet der kan nås med den tid og de ressourcer, der er.”

Hvornår er noget godt nok og færdigt

Meget handler om besparelser, fyringsrunder og organisationsændringer, siger Elisabeth Christensen, der er økonomikonsulent i DR og fornylig valgt som årets Djøf-tillidsrepræsentant.



”Det rammer alle faggrupper og brancher i disse år. Men det specielle ved os djøfere er, at vi aldrig slipper vores arbejde. Vi har ikke faste rammer for, hvornår noget er godt nok og færdigt. De fleste af os registrerer slet ikke vores arbejdstid mere. Og med smartphone-kulturen er vi altid på. Vi svarer aften, weekend, ferie, og når vi er syge.”

Djøferne klager ikke

Djøferne hører i øvrigt ikke til dem, der beklager sig.

83 pct. siger, at de i høj eller nogen grad har en god balance mellem arbejde og privatliv. 74 pct. siger, at der i høj eller nogen grad er et godt psykisk arbejdsmiljø på deres job.

Det er dog sådan, at de, som føler sig stressede, ligger lavere her, mens de, som ikke føler sig stressede, ligger højere.

 

Kommentér
Del Twitter LinkedIn Facebook

Kommenter

Din mail-adresse vil ikke blive vist offentligt
Dette spørgsmål forhindrer spam i kommentarfeltet. Spam-robotter kan nemlig ikke regne, så de kan stoppes med let matematik.