Universiteter promoverer drukkultur

18-11-2015
2 min.

Kasper Selmar Pedersen har netop udgivet bogen ”Tanker fra en rus” for at sætte fokus på den alkoholkultur, som, han mener, præger de danske universiteter.

Kasper Selmar Pedersen er afholdsmand. Han læser økonomi i Aarhus, og inden da har han også snuset til veterinærmedicin på Københavns Universitet og Erhvervsøkonomi & Projektledelse på CBS. Han var med på rusturen på de to første studier, men droppede den tredje i Aarhus.

Hvorfor tog du ikke med på den seneste rustur?

”Jeg havde prøvet det to gange, og der var ingen af de oplevelser, der samlet set var gode. Der var for mange grænseoverskridende elementer, som jeg ikke var glad for at tage del i, og alkoholen gjorde det ikke bedre.”

Som hvad?

”Som da alle drengene på holdet skulle stå i en rundkreds og fortælle om et seksuelt samkvem med en pige, som de havde udnyttet. Eller da drengene kun måtte omtale pigerne i negative vendinger. Det endte med udråb som: ´Fisse, fisse, kusse, kusse, luder, luder, kælling, kælling´. De andre var ret fulde.” 

Hvordan var det at være helt ædru i de situationer?

”Det var ikke nogen rar oplevelse, men selvfølgelig et interessant socialt studie. Alkohol slører dine sanser, og folk overskrider egne og andres grænser på en hel anden måde, end når de er ædru. Jeg respekterer, at andre har lyst til at drikke, men jeg forstår ikke, at alle aktiviteter er lagt an på, at man drikker.”

Hvad handler din bog om?

”Den handler om en ung jurastuderende, der starter på universitetet i halvfemserne. Vi følger ham på rusturen og gennem hans liv på kollegiet, hvor øl spiller en hel central rolle i kulturen. I anden del af bogen er han tyve år ældre, og han er blevet ekstern lektor på universitetet. Derigennem får han et andet perspektiv på studietiden.”

Hvorfor har du skrevet bogen?

”Jeg har skrevet den med baggrund i mine erfaringer. Jeg har trods alt befundet mig på tre institutioner, og fælles for dem alle sammen er, at alkohol tildeles en helt central rolle, når der skal opbygges sociale fællesskaber.”

Har du en mission med bogen?

”At vi får taget fuldskabskulturen på universiteterne op til debat. Det er en ledelsesopgave på alle niveauer. Lige fra tutorerne til den øverste ledelse.”

Hvorfor drikker du ikke selv?

”Jeg går ud fra, at det er sjovt at drikke, men jeg har ikke lyst til at opføre mig over for andre, som jeg til tider ser fulde mennesker gøre det. Det er altså hverken på grund af religion eller andet.”

Rusturen fik dig ikke på andre tanker?

”Jeg kan love dig for, at jeg slet ikke fik lyst til at drikke, efter jeg havde været på rustur.” 

9 kommentarer
Del Twitter LinkedIn Facebook

Kommenter

Din mail-adresse vil ikke blive vist offentligt
Dette spørgsmål forhindrer spam i kommentarfeltet. Spam-robotter kan nemlig ikke regne, så de kan stoppes med let matematik.

Lasse K

20.11.2015 kl. 11.37

Alkohol er jo bare et værktøj i kassen til at få folk til at overskride grænser, og derfor skabe minder. Det sociale fællesskab, styrkes jo af de oplevelser man har sammen, og her er alkohol bare et rigtig godt værktøj.

Man kan selvfølgelig også skrive en bog om hvordan man ikke passer ind, hvordan man ikke kan/vil tilpasse sig den kultur som dominerer samtlige universiteter i Danmark. Held og lykke med at ændre kulturen.

0 Kommentar
7
Din mail-adresse vil ikke blive vist offentligt
Dette spørgsmål forhindrer spam i kommentarfeltet. Spam-robotter kan nemlig ikke regne, så de kan stoppes med let matematik.

Hans Peter Bech

20.11.2015 kl. 12.42

Alkohol er vel det eneste vanedannede og sundhedsskadelige rusmiddel, man skal forsvare, at man ikke indtager.

0 Kommentar
10
Din mail-adresse vil ikke blive vist offentligt
Dette spørgsmål forhindrer spam i kommentarfeltet. Spam-robotter kan nemlig ikke regne, så de kan stoppes med let matematik.

Christian Sørensen

20.11.2015 kl. 13.44

Alkohol virker når folk, der ikke kender hinanden, skal rystes sammen. Man kan godt debattere om der til tider ikke er nogen aktiviteter, hvor der overskrides nogen grænser, som måske ikke bør overskrides, og man kan diskutere om hvorvidt der behøves at blive fyret HELT så højt op for alkoholindtaget. Men hold nu op med at blive ved med at gøre det til et store problem at unge mennesker drikker alkohol i forbindelse med rusture og andre sociale arrangementer.
Hvis der skal laves noget om, så lær dog de unge mennesker at man fint kan "nøjes" med 8-10 øl og en håndfuld shots i løbet af en 8-10 timers fest. Det er ikke nødvendigt med 20 øl og en hel flaske vodka.

0 Kommentar
0
Din mail-adresse vil ikke blive vist offentligt
Dette spørgsmål forhindrer spam i kommentarfeltet. Spam-robotter kan nemlig ikke regne, så de kan stoppes med let matematik.

Sofus B

20.11.2015 kl. 14.15

Jeg er meget uenig i hvad Kasper skriver. Jeg er ked af, at han har været med til rusuger, hvor folk har kaldt andre for kællinger eller ludere, og det er ikke okay om man så er fuld eller ej. Det er dog ikke et billede jeg overhovedet kan genkende fra mine egne erfaringer fra både rusuger og det studiesociale miljø.

Kasper generalisere hans egne oplevelser over på universiteterne som helhed, hvilket jeg mener er en meget forfejlet antagelse. Jeg læser Statskundskab i Aarhus, og her spiller alkohol unægtelig også en vigtig rolle, men der er ingen tvang, folk kan drikke eller de kan lade være. Hver gang en artikel som denne kommer ud, så lyder der et ramaskrig og reglerne for de studerende strammes yderligere. Jeg har selv oplevet det på mit eget studie og snakket med mange andre som har oplevet på deres studier. Flere og flere studier holder nu alkoholfrie rusuger og det går ud over de studerende. Ja der skal være plads til alle, men alkohol er også et socialiseringsværktøj, og der skal også være plads til druk i rusugerne. Langt de fleste studerende på universiteterne er over 18 år, og dermed VOKSNE mennesker, som kan træffe deres egne beslutninger. De kan sige fra, hvis de ikke vil drikke, og de kan sige ”Jeg vil gerne have lov til at drikke” hvis de vil det.
Lad nu være med at gøre os til børn som skal reguleres og guides (Det får vi nok af i fremdriftsreformsdebatten).

0 Kommentar
1
Din mail-adresse vil ikke blive vist offentligt
Dette spørgsmål forhindrer spam i kommentarfeltet. Spam-robotter kan nemlig ikke regne, så de kan stoppes med let matematik.

Kasper

20.11.2015 kl. 14.21

Er 32 år og netop startet på uddannelse for anden gang i mit liv efter 10 år på arbejdsmarkedet. Jeg var på rustur og det var sjovt men hårdt. Lige meget hvor meget man gerne vil det, er og bliver alkohol den hurtigste måde at få folk til at få nogen fælles minder på.
Personligt kunne jeg godt have brugt en afholdsdag men forstår godt at mange 20 årige kan have brug for en katalysator for at lære hinanden at kende (ihvertfald så hurtigt).
Efter rusturen er jeg nu medlem af facebook grupper med fokus på bowling, gaming, brætspil, faglige råd og lignende.
Universitetet gør meget ud af ikke alkoholsafhængige tilbud som fx. kor og forskellige cafeer.
Så i stedet for at kigge på de tilbud hvor alkohol tilbydes og dømme dem så kig lige en ekstra gang omkring for der er rigeligt med mulighed for en ikke alkoholisk social universitetstid!

0 Kommentar
0
Din mail-adresse vil ikke blive vist offentligt
Dette spørgsmål forhindrer spam i kommentarfeltet. Spam-robotter kan nemlig ikke regne, så de kan stoppes med let matematik.

Kirstine

20.11.2015 kl. 21.07

Min rustur var et stort druk orgie. Vi fik at vide, at der ville komme vigtigt information på turen, så det kunne slet ikke falde mig ind ikke at tage med. Havde jeg vidst, hvad jeg havde i vente, var jeg aldrig taget af sted. Jeg kunne ikke selv drikke alkohol grundet sygdom, og det gjorde ikke oplevelsen lettere. Stort set alle var så fulde, at det var umuligt at få søvn på turen. Nogle blev rigtig lede og ubehagelig, hvilket var fuldt ud acceptabelt for "de er jo bare fulde". Når nye studiekammerater fandt ud af, at man ikke drak, synes de man var kedelig, mærkelig eller bare en træls outsider. Jeg fik fortalt et par folk at det var fordi, jeg var syg, men kan/skal jo ikke gå og dele ud om sit eget helbred for at blive "accepteret".

Jeg gider oftest ikke drikke særlig meget alkohol, men det gør mit liv utrolig meget lettere at "tage et glas med" i rigtig mange sociale sammenhæng - og det er nok min standard løsning; held noget spiritus op, nip til det og grin med så ingen opdager noget. Dette burde dog bare ikke være et nødvendigt onde for at starte på en universitetsuddannelse...

0 Kommentar
7
Din mail-adresse vil ikke blive vist offentligt
Dette spørgsmål forhindrer spam i kommentarfeltet. Spam-robotter kan nemlig ikke regne, så de kan stoppes med let matematik.

Rasmus Gjedssø Bertelsen

20.11.2015 kl. 23.08

Rusturen på statskundskab ved KU i september 1994 og andre sociale arrangementer deromkring var ganske overrislede. 15 års studier og arbejde i otte lande i Europa, USA og Asien har også lært mig, at den måde at være sammen på er meget dansk - og meget anderledes fra mange andre steder. Måske vi bør tænke over, om det i en tid med forhåbentlig stor mangfoldighed blandt studerende på danske universiteter er den måde, vi vil lære hinanden at kende på, og om det er den måde, vi ønsker, at andre lærer os at kende på.

0 Kommentar
5
Din mail-adresse vil ikke blive vist offentligt
Dette spørgsmål forhindrer spam i kommentarfeltet. Spam-robotter kan nemlig ikke regne, så de kan stoppes med let matematik.

Sofie H.

24.11.2015 kl. 16.44

Det er rigtigt, at alkohol desværre spiller en stor rolle i mange rusuger. Dog skal alle ikke skæres over en kam. Reglerne i Nobelparken v. Århus Universitet i rusugen er som følger: ingen opfordring til druk, ingen nøgenhed af nogen art, og ingen indtagen af alkohol.
Vores rusuger indeholder o-løb og hyggeeftermiddage med spil. Derudover har vi akademiske dage med information omkring hvordan man er studerende og hvor de nye studerende får prøvet, at gå til en forelæsning. Vi har 2 fester på en uge, hvor minimum 2 tutorer er ædru og mange tutorer selv af personlige eller religiøse grunde ikke drikker. Det jeg siger er: vi er ikke allesammen ens!
Jeg synes, at der skal tages fat i de studier som baserer deres rusuger på alkohol og afholder drukkonkurrencer. Det er forkert at sige, at sammenhold kun kan skabes gennem fuldskab - det er en snævertsynet tilgang.

0 Kommentar
0
Din mail-adresse vil ikke blive vist offentligt
Dette spørgsmål forhindrer spam i kommentarfeltet. Spam-robotter kan nemlig ikke regne, så de kan stoppes med let matematik.

Simon

22.12.2015 kl. 10.33

Helt enig med Kasper.
Min rustur var præget af pubcrawl, øl-staffet, øl-lege osv. osv. Det er slet ikke en mulighed ikke at deltage, da vigtig information gives, og man bliver hurtigt udelukket af det sociale fællesskab, hvis man ikke vil drikke. Derfor er det ikke et reelt valg for mange. Der er behov for et opgør med den kultur.

0 Kommentar
0
Din mail-adresse vil ikke blive vist offentligt
Dette spørgsmål forhindrer spam i kommentarfeltet. Spam-robotter kan nemlig ikke regne, så de kan stoppes med let matematik.