Bogen jeg ville ønske, jeg havde læst for 15 år siden

04-11-2015
5 min.

Afdelingsleder Lotte Bøjer havde egentlig tænkt sig at starte en blog, hvor hun kunne dele sin viden og erfaringer om strategisk handlekraft. Men så stødte hun på en potentiel medforfatter, og pludselig havde en fagbog taget form.

Lotte Bøjer

Lotte Bøjer er områdechef for Forretningsudvikling, HR & Kommunikation i HOFOR (Hovedstadsområdets Forsyningsselskab). Uddannet cand.jur. og MBA samt certificeret som coach, lean facilitator og projektleder. Forfatter til Strategisk handlekraft i 3D (Djøf Forlag 2015), som hun har skrevet sammen med Tune Hein fra Hein&Partners.  

Oprindeligt var det en blog, Lotte Bøjer så for sig. Hun havde igennem et par år oplevet, at andre virksomheder gerne ville lære af de metoder til at eksekvere strategi, som hendes arbejdsplads ­HOFOR havde udviklet. Det havde givet hende lyst til at ­rulle historien bredere ud, end sporadiske virksomhedsbesøg kunne gøre.

Inden hun kom i gang med bloggen, faldt hun i snak med en erfaren forfatter og foredragsholder, Tune Hein, som fik hende på nye tanker. Og pludselig var bloggen blevet konverteret til et bogprojekt.

”Der var et rigtig godt match mellem mit fagområde og det, Tune blogger og har skrevet bøger om. Så idéen om at skrive en bog sammen var oplagt for os. Vi kunne begge tilføre forskellige perspektiver, som, vi troede på, ville gøre bogen mere relevant for læserne.”

Med eller uden forlag

På den baggrund udarbejdede de i fællesskab en indholds­fortegnelse, indledning og lidt indledende skriverier. Noget, der alt sammen bekræftede, at de havde fat i noget spændende, og at samarbejdet var på rette kurs.

Og så gik de på forlagsjagt.

”Vi ville helst have den hjælp og opbakning, et forlag kan give, men vi var faktisk fast besluttede på at udgive selv, hvis vi ikke fandt et forlag,” fortæller Lotte Bøjer.

Kombinationen af et relevant emne, en konkret og inte­ressant målgruppe og makkerparrets erfaring gav pote, og de landede en forlagskontrakt med Djøf Forlag.

”Vi ville kombinere konkrete værktøjer med refleksion og teori. For det er dér, mange ledere er i en hektisk hverdag. Vi er begge tæt på målgruppen hver dag  Tune som konsulent og coach og jeg som leder i en virksomhed med ansvar for strategi og eksekvering. Vi vidste, at ledere har brug for inspiration og at få kickstartet egne refleksioner, men også for idéer til hurtigt at komme i gang med at handle. Det var bogen, jeg ville ønske, at jeg selv havde læst for 15 år siden,” forklarer Lotte Bøjer.

Godt fra start

Lotte Bøjer og hendes medforfatter delte emnerne mellem sig og gik hver for sig i gang med skrivearbejdet.

Rent praktisk afsatte hun i begyndelsen hele og halve dage til at skrive sammenhængende. Indimellem foregik det på ­biblioteket, så al litteratur var tæt på, og kildehenvisninger kunne klares med det samme.

”Jeg var meget produktiv i starten. Jeg havde forældre­orlov og kunne skrive 4-5 timer i træk, og da jeg først kom i gang, væltede det simpelthen frem. Det fungerede ikke for mig at have en time hist og pist. Jeg skulle bruge mindst 2-3 sammen­hængende timer. Da jeg begyndte på arbejde igen, fandt jeg også ud af, at det ikke var nemt at skrive om aftenen efter en lang arbejdsdag. Så blev det i ferier og weekender, hvor min mand tog børnene på en udflugt, så jeg ikke havde dårlig samvittighed.”

Den største udfordring, Lotte Bøjer stødte på i skrive­processen, var at få prioriteret den koncentrerede skrivetid. Og acceptere, at hun hver gang skulle bruge tid på at komme tilbage i universet, før hun for alvor blev produktiv igen. Men hjulpet godt på vej af sine arbejdsfrie uger i begyndelsen af processen, havde hun ret hurtigt en skitse til ­manuskriptet klar.

”Allerede efter 10-12 uger havde vi faktisk et godt rå-­udkast til alle kapitler,” fortæller Lotte Bøjer. ”Derefter gik arbejdet mere på at få skåret til, gøre sproget bedre, redigere i hinandens afsnit og finde eksempler. Det kunne jeg gøre om ­aftenen, og et par gange kørte jeg bare natten igennem på en masse kaffe.”

Fordelen ved en makker

Lotte Bøjer er glad for at have haft en medforfatter af flere grunde end blot det indholdsmæssige.

”Jeg kunne have skrevet dobbelt så meget tekst om emnet, hvis der havde været plads til det. Her var det også godt at være to om at skære til og minde hinanden om, hvornår det ikke giver læseren mere at uddybe. Bare fordi du ved noget, behøver det hele ikke at komme med i bogen.”

Samarbejdet blev hjulpet på vej af Dropbox, hvor de to ­forfattere delte deres manuskript.

”Det fungerede rigtig fint. Vi er nok begge praktisk anlagt og har ikke de store ejerfornemmelser, så det er endt med at blive meget samskrevet og har gjort bogen homogen, selvom vi er to forfattere,” fortæller Lotte Bøjer.

Forlaget fungerede også som sparringspartner undervejs i tilblivelsesprocessen.

”Vi har fået feedback et par gange undervejs fra forlaget. Det gav os noget tryghed at vide, om vi var på rette vej, og at vores valg om at blande refleksion, teori og konkrete guides fungerede.”

Færdig med arbejdet – og så alligevel ikke

Skrivearbejdet begyndte i februar 2014, og 1. september ­samme år aflevererede forfatterne manuskriptet til forlaget. Der­efter skulle det igennem de næste faser i produktions­processen: Korrekturlæsning, forsidelayout, marketingplanlægning og produktion af marketingmateriale.



'Strategisk handlekraft i 3D' kom på gaden i marts 2015. ­Arbejdet var færdigt. Og så alligevel ikke helt, for selvom ­forlaget har både gode distributions- og marketingkanaler, er forfatterne også selv på banen i markedsføringen.

”Jeg bruger blandt andet sociale medier som Facebook og LinkedIn. Vi har også et website, strategiskhandlekraft.dk,” fortæller Lotte Bøjer.

Og hun er slet ikke færdig med at skrive. I første omgang skal der selvfølgelig følges op med den blog, der startede det hele. En dag, når der igen er lidt mere tid, kunne der også sagtens komme nye fagbøger fra Lotte Bøjers hånd. Idéerne er i hvert fald så småt begyndt at dukke op.

Lotte Bøjers råd til fagbogsforfattere:

  • Afklar, hvad din målgruppe har behov for at vide og brug det – og ikke kun, hvad du selv gerne vil fortælle  som ramme.
  • Brug tid på din disposition og test den på andre, før du skriver for meget. Det skærper dine budskaber og take-aways for læseren.
  • Skriv sammen med en makker eller få hjælp på anden måde, hvis du er debutant.

Kommentér
Del Twitter LinkedIn Facebook

Kommenter

Din mail-adresse vil ikke blive vist offentligt
Dette spørgsmål forhindrer spam i kommentarfeltet. Spam-robotter kan nemlig ikke regne, så de kan stoppes med let matematik.