Læserbrev: Facebook er ikke problemet

7.10.2015

af

Når professorer forbyder computere i auditoriet, viser det, at de har glemt alt om, hvordan det er at sidde på tilhørerrækkerne, skriver en studerende.

I forrige nummer af djøfbladet blev der bragt endnu en historie om, hvor forfærdelig ungdommen er. Denne gang omhandler det brugen af computere til forelæsninger, og hvorvidt de studerende bliver distraheret af teknologien i stedet for andægtigt at modtage de vise ord fra forelæseren.

Modsætningen er desværre falsk og udtryk for, at professor Bent Meier Sørensen, der heftigt forfægter standpunktet i artiklen, på sine fagfællers vegne gemmer sig bag et maskinstormerstandpunkt i stedet for at turde opfordre til refleksion og i stedet for at opfordre sine fagfæller til at se indad. Ud fra min, som studerende, efterhånden ganske omfattende erfaring er Facebook kun et problem, når underviseren ikke magter at fange de studerende, hvorimod de undervisere, der formår at fange deres studerende, aldrig har problemet.

Hvis studerende møder kl. 08.15 en regnvåd tirsdag morgen til en seminarlektion om obligationsrettens velsignelser, så startede de i hvert fald med at være motiverede for at lære, for guderne skal vide, at der findes sjovere måder at tilbringe sine morgener på. Opvask og tøjvask er veritable forlystelsesparker i sammenligning hermed. Men alligevel kan de bedste undervisere på Juridisk Fakultet, hvor jeg er indskrevet, tiltrække studerende fra flere hold, og hos dem er der altid fyldte sale og opmærksomme studerende.

Fem løsningsforslag

Der er ingen tvivl om, at koncentrationen kan smutte hos selv den mest opmærksomme elev, men det er altså ikke nyt. Og enten har de gamle professorer fortrængt deres egen studietid, eller også lever de i fantasiens land, hvis de ikke erindrer, at også deres koncentration til tider svigtede, når de fik øje på hende den kloge og flotte brunette på rækken foran eller dagdrømte sig væk til en simplere hverdag.

Og når en professor i 2015 i ramme alvor opfordrer til at forbyde brugen af computere til undervisning, så handler det ikke længere om de studerendes bedste. Det er maskinstormerisme og et udtryk for, at han fuldstændigt har glemt, hvordan studietiden formede sig for ham selv.

Løsningerne ligger heldigvis ligefor:
(1) Inddrag i højere grad eksterne lektorer, der er motiverede for at formidle, i stedet for at tvinge forskere, der ser formidlingen som en sur pligt.

(2) Tving underviserne på kursus og acceptér, at formidling er et håndværk, og at en kandidat eller ph.d. ikke nødvendigvis gør dig til svend.

(3) Evaluer benhårdt og opsig undervisere, der ikke magter at fange deres studerende. Hvis formidling er dit job, så er det også din væsentligste faglighed

(4) Indret eksaminerne, så de kræver, at man har deltaget i timerne. Kombinér mundtlige og skriftlige eksaminer, og tving de studerende til deltagelse i stedet for at bruge eksamensformer, der opfordrer til, at man alene læser op i slutningen af semesteret.

(5) Stil krav til de studerende, kræv inddragelse, og klæd underviserne på til at kræve debat og gensidighed i timerne.

Men den slags nuancer er det åbenbart for meget at kræve af professoratets fremmeste.

 

ANNONCE

Kommentarer

Dan
9 år siden
Hej Leif Du skriver, at ungdommens uduelighed er det der står for skud? Sandheden er vel snarere den, at det er undervisningskvaliteten der står for skud? for der er vel ikke nogen egentlig sammenligning af 1960'er generationen evne til at forstå stof sat overfor nutidens ungdom? "... vise ord af forelæseren" for det er de ikke, hvis man ellers tager publikums vidensniveau i betragtning? Spild af tid at starte dit indlæg på den tårevædet facon... Ærgerligt at debatten ikke tages mere seriøst med tanke på, hvor vigtig den i virkeligheden er. Som studerende synes jeg det er brandærgerlig,t at du griber stafetten kun for blankt at afvise, at man som studerende netop har et ansvar for læringsmiljøet på seminarholdene. Det ene sted skriver du at en professors hang til at forbyde brugen af computer er mask...(a hva'?) jeg forstår at du oplever det som formynderisk, men er det ikke netop det dit forslag nr. 4 går ud på? Skal vi vende den om, så vi som studerende rent faktisk påtager os et medansvar, vil jeg i henhold til dit forslag nr. 3 foreslå, at det snarere er de studerende, der modtager en fyreseddel for manglende engagement... Vi kan kalde det en blød overgang fra gymnasie mentalitet til arbejdslivs mentalitet... Jeg vil foreslå, at man som studerende ventede med at shoppe kjoler, kigge bil magasiner, tjekke ind på facebook, melde sig til jura bar osv. til den pause der er lagt ind under seminarholdet. Pausen kan ikke være mere end 40 min. væk når kløen melder sig... På den seriøse front kunne det være interessant at få belyst konsekvensen af studerendes "zappen ud af undervisningen". Gerne af nogen der viste noget om undervisning. Måske ved forsøg. Så kunne den her ligegyldige jeg-synes debat få et sagligt indhold. Min oplevelse er ikke, at det største problem er en underviser, der ikke forstår at formidle. Men i højere grad studerende der ikke forstår at modtage undervisning, herunder behovet for at den enkelte deltager aktivt, stiller spørgsmål osv. Beklager Leif, no hard feelings, men det her følelsesladet indlæg provokerede... Og i øvrigt er det lidt for let sluppet at hive eksterne lektorer op af hatten som en vidunderkanin. Jeg synes godt, man kan pege på fastansatte, der er ligeså gode som formidlere af deres stof - tag eksempelvis Ehlers.
Nina
9 år siden
Jeg kunne ikke være mere enig! Kanon gode forslag, som virkelig er tiltrængte! Hilsen en kandidatstuderende