Økonomistyring støtter socialt udsatte

21-10-2015
3 min.

Blå Kors vil forenkle økonomi­styringen og ved hjælp af strategien Plan 2021 skaffe flere ressourcer til gavn for de socialt udsatte. Det giver ens arbejde mening, fastslår 
Helle Autzen.

Økonomiafdelingen hos Blå Kors skal være en konsulentenhed i stedet for en kontrolfunktion. Cand.oecon. Helle Autzen, 38, er økonomi- og ­it-chef hos hjælpeorganisationen i Silkeborg. Hun ser det som sin vigtigste opgave at gøre økonomi­styringen gennemsigtig og enkel. Det skal skabe de bedst ­mulige rammer for de enkelte behandlingscentre, væresteder, afdelinger for børn og unge og genbrugsbutikker, så de bruger ressourcerne på deres kerneopgaver og ikke på unødig administration. Økonomien i non-profit organisationen er ­baseret på frivillige bidrag, indtægter fra genbrugsbutikkerne og landskontorets salg af ydelser foruden tilskud fra offentlige myndigheder.

”Vi skal bruge pengene rigtigt. Opgaven er at få skabt ­rationaliseringer og frigivet ressourcer, som kan kanaliseres ud til vores brugere. Vi er i gang med en forandringsproces i økonomiafdelingen med udgangspunkt i en udviklingsplan, som er udarbejdet for økonomifunktionen,” fortæller hun.

Helle Autzen tiltrådte jobbet hos Blå Kors i maj 2015 ­efter at have været sektionsleder i Økonomi i afdelingen Børn og Unge i Aarhus Kommune i fem år. Som nyuddannet fra ­Aarhus Universitet i 2003 fik hun et job som økonomi­konsulent i Tønder Kommune. Halvandet år senere skiftede hun til Aarhus Kommune, hvor hun var økonomikonsulent i en årrække, inden hun fik lederansvar.

”Der er meget forskel på at arbejde i en stor og en ­lille ­organisation. Her er der en kort vej til beslutningerne. Jeg ­oplever at have meget indflydelse og ledelsesrum,” siger hun.

Som medlem af chefgruppen er Helle Autzen med til at føre Blå Kors’ strategi ud i livet. Hovedopgaven for den ­kristne hjælpeorganisation, der har haft sit virke i Danmark i 120 år, er at forebygge alkoholproblemer, hjælpe mennesker med alkoholmisbrug og sociale problemer og støtte deres ­pårørende. Blå Kors vil være de socialt udsattes talerør og samfundets vigtigste partner i kampen mod misbrug.

Organisationens strategi, Plan 2021, går ud på at ­skaffe ­flere ressourcer i form af flere frivillige, øget fundraising og udvikling af socialøkonomiske virksomheder frem mod 2021.



”Det bekræfter mig i, at det er det, som jeg skal i mit ­arbejdsliv. For mig er det rigtigt at arbejde i en nødhjælps­organisation,” understreger Helle Autzen.

Hvorfor arbejder du hos Blå Kors?

”Jeg har altid tænkt, at det kunne være spændende at arbejde i en hjælpeorganisation. De fleste ligger i København, og jeg bor i Aarhus, så da Blå Kors i Silkeborg slog denne stilling op, var jeg ikke i tvivl om, at den ville jeg søge.”

Hvilke kompetencer har du mest brug for?

”Økonomistyring, it og rigtig meget ledelse. Jeg blev færdig med en diplom i ledelse i juni, og det bliver spændende at få omsat i praksis.”

Hvordan er det at arbejde i en hjælpeorganisation?

”At arbejde for et socialt formål giver mening i ens arbejde, som man virkelig kan mærke. Det betyder mere, end jeg først havde regnet med. Her bliver udsatte mennesker mødt med stor rummelighed og respekt. Alle er velkomne.”

Blå Kors hjælper mennesker i nød. Påvirker det dit syn på dit eget liv, at du arbejder her?

”Ja, jeg kan se, hvor privilegeret jeg selv er. Og at mine egne børn har trygge rammer at vokse op i. Historier om børns forhold i misbrugshjem er noget, man ikke kan undgå at reflektere over.”

Kommentér
Del Twitter LinkedIn Facebook

Kommenter

Din mail-adresse vil ikke blive vist offentligt
Dette spørgsmål forhindrer spam i kommentarfeltet. Spam-robotter kan nemlig ikke regne, så de kan stoppes med let matematik.