Vi tror på markedsføring

28.1.2015

af

Aalborg Lufthavn slår rekord i ­antal passagerer og udvider med flere fly­forbindelser via nyt samarbejde med flyselskabet Lufthansa. Markedsføring skaber vækst, mener Rikke Mølgaard.

Til foråret åbner den tyske luftfartsgigant Lufthansa en ­rute fra Aalborg Lufthavn til luftfartsknudepunktet Frankfurt med to daglige afgange. I spidsen for markedsføringen af den nordjyske lufthavn står 38-årige Rikke Mølgaard, cand.merc. i marketing fra Aalborg ­Universitet. Hun er også en del af det team, der har gjort forarbejdet, så aftalen med Lufthansa kunne komme i stand.

”Vi har kunderne, men ikke flyene, så vi sælger en forretningsmulighed. I en businesscase, der beskriver målgruppen og lokalområdet og dokumenterer markedsmulighederne for en rentabel rute i det nordjyske, har vi vist, at der er noget at komme efter,” fortæller hun.

Rikke Mølgaard har været salgs- og marketingdirektør i Aalborg Lufthavn i de seneste tre år. Som nyuddannet startede hun karrieren i 2002 som projektleder i Tivoli i København, hvor hun avancerede og til sidst blev produkt- og analysechef. I 2008 valgte hun og familien at flytte hjem til Aalborg, og efter sin anden barselsorlov fik hun job som marketing- og kommunikationschef i Aalborg Lufthavn i 2009. Oplevelses­økonomi har været den røde tråd igennem hele karrieren. Det var også emnet for hendes hovedopgave, som hun skrev efter at have taget 9. semester på University of Technology i Sydney.

”I mit job bruger jeg rigtig meget fra min uddannelse ikke mindst det metode­mæssige,” siger hun.

Aalborg Lufthavn vinder terræn fra konkurrenterne. Kurven for antallet af rejsende peger opad. Og det skyldes især fremgangen i udenrigs- og chartertrafikken, der har slået rekord i 2014. I 2013 fejrede Aalborg Lufthavn sit 75-års jubilæum med at modernisere og udvide terminalen med 7.000 kvadratmeter, tilføje 1.000 nye gratis p-pladser og udvide antallet af gates fra seks til elleve for at imødekomme de mange nye passagerer.

”Til forskel fra andre danske lufthavne er vi meget aktive på sociale ­medier som Facebook og Twitter. ­Aalborg ­Lufthavn har ikke skåret i marketingbudgetterne under krisen, for vi tror på markedsføring, og at det er vejen til vækst, understreger Rikke Mølgaard.

Hun håber, at Lufthansa hurtigt ­kommer op på tre daglige afgange til Frankfurt, for markedet er der.

Hvad er det bedste ved dit job?

”Når vi lykkes med at styrke infrastrukturen i den nordjyske region til glæde for borgere og erhvervsliv. At der er mange følelser i det her produkt. Rejser er ofte forbundet med store oplevelser og glade mennesker.”

Hvad er det vigtigste, du har lært i dit job som salgs- og marketingdirektør?

”At man skal tro på det. Vi har på få år løftet Aalborg Lufthavn image- og brandmæssigt og transformeret den fra en provinslufthavn til en international lufthavn med flyselskaber som KLM og Lufthansa.”

Hvordan er det at arbejde i denne branche?

”Luftfart er en spændende, men også hård branche, der er afhængig af, at flyselskaberne har en god forretning. Relationer og personlige netværk betyder meget.”

Oplever du et forventningspres i forhold til, at Aalborg Lufthavn fortsætter væksten?

”Ja, i og med at vi har kunnet vise en positiv kurve i de seneste fire til fem år, ligger der implicit et pres – for hvorfor skulle det ikke fortsætte. Men jeg er konkurrencemenneske, så jeg har det godt med det. Jeg drives af udfordringer, og det er med til at motivere mig.”

Artiklen fortsætter efter annoncen

Ledige stillinger

ANNONCE

Kommentarer

Vær den første til at skrive en kommentar
Din mail-adresse vil ikke blive vist offentligt
Dette spørgsmål forhindrer spam i kommentarsporet