27.8.2015
af
Eva Bøgelund
Du kan finde gratis onlinekurser i alt, hvad du drømmer om, udbudt af topuniversiteter fra Harvard til CBS. Sådan kommer du i gang.
MOOCs er gratis kurser udviklet af universiteter. Enten af universitetet selv eller på særlige platforme på nettet, som samler MOOCs fra mange universiteter.
Søg på de store platforme:
Coursera.org
EdX.org
Futurelearn.com
Få flere tips under artiklen til venstre
Hent verdens bedste undervisere i lige dét, du har brug for, ned på din bærbare. Helt gratis. Dine valgmuligheder vokser hver dag.
Flere og flere af verdens førende universiteter udbyder gratis online-baseret undervisning på nettet. Kurserne kaldes også MOOCs – Massive Open Online Courses. I boksen til højre kan du se på hvilke platforme, du finder de bedste.
Med en MOOC kan du gå efter præcis den spidskompetence, du lige står og mangler.
Det kan være i dit nye job, til dit CV, til dit speciale eller til den efteruddannelse, du allerede er i gang med.
Når du følger en MOOC, kan du gå efter at få et bevis til dit CV på, at du har gennemført og bestået kurset.
Men grundtanken med MOOCs er ikke beviser, men læring. Så du kan bare tage lige de lektioner, du har brug for.
26-årige cand.scient.adm. Asger Rønn Jensen gjorde det sidste.
Da han fik job i Digitaliseringsstyrelsen under Finansministeriet, fandt han et kursus i ’Microeconomics Principles’ udbudt af University of Illinois på coursera.org – en stor platform med MOOCs fra topuniversiteter – og plukkede dét ud af kurset, han kunne bruge.
Han havde ikke beskæftiget sig med mikroøkonomi siden bachelortiden og syntes, at han lige burde læse op på terminologien igen.
”Det er det geniale ved MOOCs. Der findes næsten alt, det er fleksibelt, og niveauet er højt. Du bestemmer selv hvornår, hvor meget og hvor nørdet.”
Mens han skrev speciale, fandt han et kursus i innovation udbudt af University of Maryland. For gode ideer får man brug for i ethvert job, og det kunne også være godt på cv´et til jobsøgningen.
På Københavns Universitet – som også udbyder MOOCs på coursera.org – har de registreret, at 80 procent af deres learners allerede har mindst en bachelor, og mange af dem er i fuldtidsbeskæftigelse.
”Derfor er MOOCs også et globalt klasseværelse for praktikere inden for et bestemt felt, som ofte ved virkelig meget om emnet i forvejen. Det kan vi se på de debatter, der kører derinde,” siger Lassse Jensen, som er specialkonsulent i Københavns Universitets centrale enhed for MOOCs.
Kurserne kan bruges som professionelle, globale netværk, hvis du fx vil søge job i udlandet eller skal udstationeres, siger han.
Troels Storm Olin, der er nyuddannet kandidat i Europastudier fra Aarhus Universitet, har skrevet speciale om potentialet i MOOCs.
Han har bl.a. undersøgt online-kursernes potentielle rolle i fremtidens efter- og videreuddannelse og i jobsøgning.
”Der er ingen tvivl om, at MOOCs får en stigende rolle. Især private virksomheder vil begynde at tænke i, at de kan sende deres medarbejdere på videreuddannelse gratis foran computeren i stedet for at sende dem på dyre betalingskurser,” siger han.
Fx viser en mindre, amerikansk undersøgelse fra rekrutteringsfirmaet Future Workplace, som han har kigget på, at 72 procent af de adspurgte arbejdsgivere ser en mulighed for at integrere MOOCs i deres eksisterende trænings- og uddannelsesprogrammer.
Om vi får en MOOC-bølge, står og falder dog med, om virksomhederne tillægger online-kurserne værdi nok sammenlignet med ’fysiske’ betalingskurser, mener han. Eller om det først og fremmest bliver et værktøj for arbejdsgivere, som ikke har råd til eller ikke prioriterer at bruge penge på efteruddannelse af deres medarbejderne.
Søger man job, er MOOCs en mulighed for at opgradere sig på nye kompetencer og vise sin faglige motivation.
Men igen: Hvor meget værdi, de får på CV´et, afhænger af, hvor stor værdi de danske arbejdsgivere tillægger MOOCs, siger han.
Lasse Jensen fra KU mener, at vi kun har set begyndelsen.
”Behovet for online-efteruddannelse bliver enormt i fremtiden, fordi verden ændrer sig så hurtigt, og fordi virksomhederne i højere grad vil begynde at ansætte folk på deres skills – ikke på deres formelle eksamensbevis, siger han.
Henrik Bennetsen – dansk ingeniør og forsker bosiddende i Silicon Valley med job i firmaet Otherlab, som arbejder med EdTech, dvs. computerbaseret læring- og uddannelsesteknologi – er helt enig.
”Eksamensbeviser bliver mindre værd i fremtiden. Uddannelse bliver mere sekventielt og learning just on time,” siger han.
Og her kommer MOOCs – men også andre teknologibaserede uddannelsesformer, som vi endnu ikke har set udviklet – til at spille en stor rolle.
Amerikanske tal viser, at 55 procent af brugerne af de nye MOOCs bruger det til efteruddannelse, siger han.
Allerede i dag tilmelder hundreder tusinder af mennesker verden over sig til MOOCs om alt fra cleantech engineering på MIT til kunsthistorie på Berkeley – og lige så mange falder fra uden at gennemføre.
Men at gennemføre er ikke succeskriteriet for MOOCs, fastslår Henrik Bennetsen.
”Det er, at du lærer noget, som du selv, din arbejdsgiver eller din potentielle arbejdsgiver spot on kan bruge. Beviser og certifikater er uinteressante.”
MERE OM MOOCs
Hvis du leder efter værktøjskurser
Coursera.org, EdX.org og Futurelearn.com og andre MOOCs-platforme udbyder et stort antal tools- eller skill courses, som er populære til cv´et.
Søg fx på:
Du kan ikke tage en universitetseksamen online
MOOCs er normalt ikke meritgivende og giver ikke ETCS-point.
Men for et mindre gebyr kan du – hvis du består alle tests – få et kursusbevis til dit CV.
Coursera faciliterer, at man fx på LinkedIn kan linke direkte til sine Coursera-credentials. Coursera´s kursusbeviser er nu de næstmest linkede på LinkedIn efter Microsofts kurser.
MOOCs i ’djøf-fag’ udbudt af KU og CBS:
Læs mere om MOOCs på KU på moocs.ku.dk eller coursera.org/ucph
Ledige stillinger