Sådan ser den selvstændige djøfer ud

10-09-2014
3 min.

Ønsket om at være sin egen chef er den primære drivkraft for de fleste djøfere, der vælger at starte egen virksomhed. Det viser ny djøf-undersøgelse.

Djøferen, der springer ud som selvstændig, er typisk en mand med over ti års erhvervserfaring på bagen. Han starter sin egen konsulent- eller rådgivningsvirksomhed, og i de fleste tilfælde er og bliver han ene mand i virksomheden.

Det viser en ny undersøgelse blandt godt 400 selvstændige medlemmer af Djøf.

Når djøferen vælger at bliver selvstændig, er ønsket om ’at blive sin egen chef’ den største motivation blandt både kvinder og mænd.

Og lige netop det ønske er et helt klassisk træk for iværksættere, lyder det fra direktør og professor, Torben Bager, fra IDEA Entrepreneurship Centre på Syddansk Universitet.

”Men der er selvfølgelig forskellige grunde til, hvorfor man ønsker at være sin egen chef. For nogle er det fordi, de så kan forsøge at udleve drømmen om at skabe et stort verdensfirma. Andre vil være sin egen chef for at skabe bedre balance mellem arbejdsliv og familieliv.

Kvinder søger balance

Ifølge Djøfs undersøgelse vægter især de kvindelige djøfere netop muligheden for ’en mere fleksibel livs- og arbejdstilrettelæggelse’, når de springer ud som selvstændige. Og det er da også et af de typiske kendetegn blandt selvstændige generelt set, siger Torben Bager.

”Den væsentligste grund til, at især mange kvinder vælger at blive selvstændige, er, at de kan tilrettelægge deres arbejde mere frit. Mændene er til gengæld mere drevet af vækst, end kvinderne er.”

Det kan godt være, at især mændene er drevet af vækst. Men ifølge Djøfs undersøgelse er det langt fra alle mandlige selvstændige med djøf-baggrund, der har væksten som drivkraft. Over halvdelen af de selvstændige er nemlig eneste mand eller kvinde i virksomheden, og sådan har mange af dem det tilsyneladende bedst. For blandt alle de selvstændige djøfere tilkendegiver fire ud af ti, at de ikke har nogen interesse i at vokse. Dog er der en overvægt af kvinder, der ikke har ambitioner i den retning.

Og det er da også et billede, Torben Bager kan genkende blandt mange danske iværksættere.

”Det hænger nok sammen med deres ønske om at være frie fugle. For hver gang du ansætter en i din virksomhed, får du flere forpligtelser.”

De selvstændige djøfere har
 hår på brystet

Men inden idéen og trangen til at blive selvstændig bliver ført ud i livet, har djøferen i langt de fleste tilfælde en del års erhvervserfaring bag sig. Også det er helt normalt.

”Mange starter egen virksomhed i forlængelse af noget, de har arbejdet med før. De ser en udfordring eller et problem, som de synes, de kan løse på en bedre måde eller på en helt ny måde. Den slags iværksættere er også de bedste iværksættere, fordi de har hår på brystet. De har erfaringer, de kender markedet og kunderne, og de har ikke mindst de rigtige netværk 
– netværk er så vigtigt for enhver iværksætter,” siger Torben Bager.

Det er da også netværk, der, ifølge Djøfs undersøgelse, skaffer de selvstændige djøfere de fleste kunder. Og det er også netværket, de opsøger, når de i det hele taget har brug for hjælp i forhold til deres virksomhed.



Gennem de senere år har djøferne taget teten, når det gælder om at starte egen virksomhed. Der er forholdsmæssigt flere djøfere, der starter egen virksomhed end øvrige grupper. Og Torben Bagers bud er, at endnu flere djøfere vil tage springet.

”Ja, det tror jeg helt klart, de vil. Der skal så mange forskellige kompetencer til for at blive en succesfuld iværksætter, og derfor fylder akademikerne mere og mere. Der er – heldigvis – også et stigende antal af vores nyuddannede, der har smagt på iværksætteriet under deres uddannelse. Og så kan det da godt være, at de lige skal have fem år på bagen, før de hopper ud i det – men så kommer de.”

Kommentér
Del Twitter LinkedIn Facebook

Kommenter

Din mail-adresse vil ikke blive vist offentligt
Dette spørgsmål forhindrer spam i kommentarfeltet. Spam-robotter kan nemlig ikke regne, så de kan stoppes med let matematik.