E-mails fortolkes ofte for negativt

24-09-2014
2 min.

En e-mail fra din chef påvirker dig anderledes, end hvis du får samme besked mundtligt.

Hvis du bliver ærgerlig, vred, såret eller skræmt af en e-mail fra din chef, kan det skyldes den måde, som din hjerne reagerer på ved online kommunikation. Især hvis det er en chef, du ikke kender så godt endnu.

Ved e-mail sker der en uundgåelig hældning til det negative hos den, der modtager e-mailen.

Når afsenderen mener, at hans/hendes e-mail er positiv, er modtageren tilbøjelig til at opfatte den som neutral.

Når afsenderen mener, at e-mailen er neutral, er modtageren tilbøjelig til at tolke den som forholdsvis negativ.

Hjernen er skabt til direkte samtale

Det forklarer den amerikanske videnskabsskribent og ph.d., Daniel Goleman – ham med bestsellerne ’Følelsernes intelligens’ og ’Følelsesmæssig intelligens i lederskab’ – i sin nye bog ’Hjernen og den følelsesmæssige intelligens’.

Vores hjerner er skabt til verbal kommunikation mellem levende mennesker, hvor du automatisk også tolker alle de non-verbale signaler – altså ansigtsudtryk, 
tonefald, gestik osv.

Men ved en e-mail befinder din amygdala – din krybdyrshjerne, som reagerer prompte og uden filter – sig helt alene i verden. 
Den bliver ikke hjulpet eller korrigeret af
din sociale hjerne, fordi der ingen sociale
input er at reagere på.

Så før chefen trykker på send, skal han eller hun lige tænke på, at alle ens non-verbale signaler bliver hængende i ens egen ende.

Den store undtagelse er, når man kender personen, som sender e-mailen, godt. Dét bånd overvinder som oftest den negative hældning.

Pas på med skriftligt projektarbejde

Også ved gruppe- og projektarbejde, hvor man arbejder sammen online, gælder, at jo flere kanaler, der tilføres den sociale hjerne, desto lettere kan man stille ind på de andre i gruppen.



Derfor er det godt at holde fx video-konferencer, hvor man får signaler fra både det visuelle, det kropslige og stemmen.

Hvis man udelukkende arbejder skriftligt sammen, er det bedst, at man kender den anden person godt eller i hvert fald har en vis fornemmelse af vedkommende.

Så har man en kontekst at aflæse den andens budskaber i – og kan dermed sætte sig ud over den negative hældning.

Allerbedst er det at forlade sit kontor- eller aflukke for at mødes og tale med vedkommende, fastslår Daniel Goleman.

Kommentér
Del Twitter LinkedIn Facebook

Kommenter

Din mail-adresse vil ikke blive vist offentligt
Dette spørgsmål forhindrer spam i kommentarfeltet. Spam-robotter kan nemlig ikke regne, så de kan stoppes med let matematik.