Tørklædet undertrykker ikke højtuddannede muslimer

27-08-2014
1 min.

Tuba Shah interviewede ni højtuddannede tørklædebærende muslimske kvinder om deres selvopfattelse. Ingen af dem genkendte sig selv som undertrykte eller ufrie.

Tørklædet i Danmark

Opgavens konklusion:

Der er stor forskel på højt-uddannede tørklædebærende kvinders selvopfattelse og offentlighedens generelle 
mening om dem.

Tuba Shah valgte at skrive om det muslimske tørklæde i Danmark, da hun på et tidspunkt fik afslag på et job, fordi hun bar tørklæde. Det satte nogle tanker i gang hos hende, som førte til emnet på hendes bachelorprojekt. Hun læser Interkulturel Markedskommunikation på CBS.

Hvad handlede din opgave om?

”Om tørklædebærende højtuddannede kvinder i det danske samfund. Jeg satte to ting i kontrast. Den ene var den offentlige diskurs omkring tørklædebærende kvinder i Danmark. Den anden var kvindernes egen selvopfattelse.”

Hvad mener du med ´diskurs´?

”Det er, hvordan et emne bliver forstået i et samfund. I dette tilfælde er det, at kvinderne er undertrykte, primitive, tilbageholdende, passive og uden de samme muligheder som en ´fri´ dansk kvinde.”

Hvordan greb du opgaven an?

”Jeg interviewede ni tørklædebærende kvinder. Alle var ressourcestærke og med forskellige uddannelsesbaggrunde. De vidste, hvad de talte om, og hvor de stod henne. Jeg spurgte dem om deres selv-opfattelse i forhold til tørklædet.”

Hvordan opfattede de sig selv?

”Som frie og med lige så mange muligheder som enhver anden kvinde. De studerede og arbejdede og gjorde, hvad de ville. Det var interessant at se, hvor stor forskel der var på deres og samfundets generelle opfattelse.”

Var du overrasket over, hvad du 
fandt frem til?

”Ja. Særligt da jeg gik i dybden med diskursen gennem flere undersøgelser om emnet. Jeg troede efterhånden, at den var ændret i Danmark. Vi lever trods alt i 2014.”

Hvad kan konklusionen bruges 
til i virkelighedens Danmark?

”Danmark er et multikulturelt samfund med mange forskellige individer. Jeg kan godt blive lidt bange, når den offentlige diskurs stadig er, som den er. Hvis man kan acceptere så meget andet og lave så mange nye normaliteter, hvorfor i alverden kan vi så ikke ændre opfattelsen af tørklæde-bærende kvinder?”

Føler du dig selv undertrykt?

”På ingen måde. Tværtimod. Tørklædet i dag er blevet et symbol på den religion, man tilhører. Jeg bor i et samfund, hvor jeg studerer og arbejder, og samtidig viser jeg, at jeg er en pakistansk muslimsk kvinde. Det, synes jeg, er superfint.”

2 kommentarer
Del Twitter LinkedIn Facebook

Kommenter

Din mail-adresse vil ikke blive vist offentligt
Dette spørgsmål forhindrer spam i kommentarfeltet. Spam-robotter kan nemlig ikke regne, så de kan stoppes med let matematik.

rina

05.09.2014 kl. 11.22

Sådan tuba ..super godt gået!!

0 Kommentar
1
Din mail-adresse vil ikke blive vist offentligt
Dette spørgsmål forhindrer spam i kommentarfeltet. Spam-robotter kan nemlig ikke regne, så de kan stoppes med let matematik.

Habibi

07.09.2014 kl. 16.16

Tørklæde som beklædningsgenstand er en del af kvinde garderobben, men når den bliver brugt i offentlig rum for at pointere et tilhørsforhold og en relgiøstanke gang i forhold til en relgiøn som er kvindeundertrykkende, er det en farlig signal. Kvinder der bærer disse Relgiøse symboler, blåstempler Koranens syn på kvinder og Sharia lovgivningens kvindekrænkende og menneske krænkende påbude.

0 Kommentar
2
Din mail-adresse vil ikke blive vist offentligt
Dette spørgsmål forhindrer spam i kommentarfeltet. Spam-robotter kan nemlig ikke regne, så de kan stoppes med let matematik.