Hvad betyder virksomhedens ry for unge jobsøgende?

13-08-2014
2 min.

To negot-studerende fra Odense skrev bachelorprojekt om Employer Branding og kom frem til, at nyuddannede akademikere først og fremmest bare vil have sig et job.

Thea Madsen og Maja Høgh Jensen forklarer, at Employer Branding dækker over, hvordan virksomheder markedsfører sig over for potentielle medarbejdere. Det er dog ikke en størrelse, der kan styres hundrede procent af virksomheden, da også medieomtale og generel folkestemning spiller ind på ryet som god eller dårlig arbejdsplads.

Hvordan Employer Brander man?

Thea: ”Man gør det blandt andet gennem ordvalg i jobopslag, men det handler også om omtale i medier og blandt folk generelt. Så det er ikke noget, man kan styre helt. Det, man kan styre, er, hvordan man får skabt en god fortælling, som medarbejderne fortæller videre og samtidig prøve at undgå, at de dårlige historier kommer ud.”

Kan I give et eksempel?

Thea:”Der kørte nogle artikler om, at Aldi ikke behandlede deres medarbejdere særlig godt. Det farvede deres Employer Brand meget. Så var det lige pludselig ikke så fedt at være ansat der.”

Hvad undersøgte I med opgaven?

Maja: ”Hvad der gør nogle virksomheder mere attraktive som arbejdsgivere end andre. Vi interviewede seks studerende på videregående uddannelser, der alle var nået et stykke ind i studiet.”

Hvad spurgte I dem om?

Maja: ”Vi spurgte dem om deres tidligere- arbejdspladser, og hvad der havde gjort dem gode eller dårlige. Vi bad dem også lave en liste med de tre virksomheder, de allerhelst ville arbejde for, og de tre virksomheder, som de absolut ikke ville arbejde for. Så spurgte vi ind til, hvordan virksomhederne var havnet på de to lister.”

Var der gengangere på listerne?

Maja: ”På minuslisten var der mange, der nævnte McDonalds, fordi de havde hørt dårligt om at arbejde der, og fordi det er et dårligt produkt, som de ikke kunne stå inde for. Der var blandt andet én, der sagde, at hun tit spiste der, men det var ikke noget, hun havde lyst til at arbejde med at udbrede.”

Hvad med plus-listen?

Thea: ”Mærsk blev nævnt et par gange, men de var faktisk også ovre på den negative side. Carlsberg blev også nævnt på plussiden.”

Hvorfor var Mærsk på minus?

Maja: ”Fordi to af dem, vi interviewede, mente, at man skal have spidse albuer, og der er meget konkurrence i Mærsk. Det var ikke noget for dem.”

Hvad konkluderede I?

Thea: ”At unge studerende stadig er forskrækkede over finanskrisen og den høje arbejdsløshed blandt unge nyuddannede. Der var mange af dem, der nævnte, at de var nervøse for, om de overhovedet kunne få et arbejde efter studiet. Så første prioritet for dem er at få et arbejde. Hvis de har valgmuligheder, så har virksomhedens image dog rigtig stor indflydelse på, hvor de gerne vil arbejde.”

Kommentér
Del Twitter LinkedIn Facebook

Kommenter

Din mail-adresse vil ikke blive vist offentligt
Dette spørgsmål forhindrer spam i kommentarfeltet. Spam-robotter kan nemlig ikke regne, så de kan stoppes med let matematik.