Sæt retningen - så kører vi selv

11.6.2014

af

Djøfere vil have frie rammer af chefen. Chefen skal til gengæld kunne sætte retningen og træffe de store beslutninger.

Djøf-undersøgelse om ledelseskvalitet

Survey med svar fra 889 djøfere. Heraf 68 pct. offentligt ansatte og 32 pct. privat ansatte. Der indgår både ikke-ledere og ledere med og uden personaleansvar (dog ekskl. topledere).

Hvad er en god leder?

Det er en leder, som giver mig frie rammer til at udføre mit arbejde, og som fokuserer på de overordnede beslutninger og den strategiske retning.

Det mener ni ud af ti djøfere i en undersøgelse om ledelseskvalitet gennemført af Djøf.

For djøferne er frihed vigtigere end klare retningslinjer, og chefens fokus på retning er vigtigere end chefens fokus på de konkrete arbejdsopgaver, viser djøfernes svar.

80 procent af lederne er dårlige til strategi

Martin Lundqvist, partner i konsulentfirmaet Alomentor og bog-aktuel med bogen ’Falkeblik’, mener, at djøferne i undersøgelsen har helt fat i, hvordan tingene hænger sammen.

”Hvis lederen er stærk nok til det strategiske håndværk, får du handlefrihed til selv at finde de kreative og spændende løsninger.”

Men hans bud er, at 80 procent af lederne – specielt i den offentlige sektor – ikke kan det nødvendige strategiske håndværk.

For Winni Johansen, professor på Institut for Erhvervskommunikation på Aarhus Universitet, svarer djøferne, som hun ville have forudset det.

”Djøfere oplever sig selv som fagligt selvledende. Så de ønsker ledere, som sætter retning – ikke ledere, som udøver kontrol og mikromanagement.”

På engelsk taler man om leadership og management. Djøferne efterspørger leadership, siger hun.

Faglig dygtighed ikke så vigtigt

Syv ud af ti vægter højt, at ledere er gode til at motivere og støtte og godt 80 procent, at de er gode til personaleledelse.

Kun hver 7. djøfer vægter, at det er vigtigt, at lederen er fagligt dygtig.

Men er det så ikke et problem, at mange ledere traditionelt er blevet udnævnt på baggrund af faglig dygtighed?

”Du kan ikke tolke undersøgelsen som, at djøferne ikke vil have fagligt dygtige ledere. Men hvis de skal vælge mellem en fagligt dygtig leder og en leder, der udviser leadership, så foretrækker de det sidste,” siger Winni Johansen.

Det vil sige, at de ledere, man rekrutterer, også skal kunne motivere, kommunikere og ikke mindst udvise tillid, understreger hun.

Få brugerne og kunderne med

Rex Degnegaard fra Institut for Ledelse, Politik og Filosofi på CBS og CEO for rådgivningsvirksomheden INITIATIVES roser under-søgelsen, men vil have bredt perspektivet ud.

”I spørger om de interne rammer, der skal være styr på i forhold til god ledelseskvalitet. Det er godt, for uden styr på dem kan vi ikke komme videre,” siger han.

”Men næste gang skal I også spørge ind til kunderne, borgerne, brugerne og servicen. Altså: Er min chef god til at hjælpe mig, så jeg kan skabe de rigtige eller de nye løsninger for brugerne? Er min chef god til at søge partnerskaber med andre om de løsninger, jeg ikke kan udvikle alene? Og så videre. Det er fremtidens spørgsmål, når vi skal vurdere kvalitet i ledelse – også set fra medarbejdernes side.” 

Artiklen fortsætter efter annoncen

Ledige stillinger

Job
Dommerudnævnelsesrådet
Job
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen
Job
KL - Kommunernes Landsforening
ANNONCE

Kommentarer

Vær den første til at skrive en kommentar
Din mail-adresse vil ikke blive vist offentligt
Dette spørgsmål forhindrer spam i kommentarsporet