Hjælper studerende med universitetssager

28-05-2014
2 min.

12 år efter Tina Kaare blev færdig på jurastudiet, er hun tilbage på universitetet som studenterambassadør.

Tina Kaare går gennem sving-døren til det Humanistiske Fakultet på Amager. Klokken er lidt over ni. Hun finder et bord i den store forhal og begynder at pakke bolcher, foldere og en roll-up ud. Efter at have tjekket et par mails tager hun folderne og bolcherne med på rundtur mellem bordene med studerende.

”Må jeg lige forstyrre i to sekunder? Kender i Studenterambassadørfunktionen? Den skal I kende, fordi jeg er en, I kan henvende jer til, hvis I har en sag mod universitetet, hvor I føler jer forkert eller uretfærdigt behandlet.”

I begyndelsen af 2013 blev Tina Kaare den første danske studenterambassadør. Hun er ansat og betalt af Københavns Universitet, men uafhængig af både universitetet og de studerende.

”De studerende kan henvende sig om alle forhold på KU, og de henvender sig også om rigtig meget forskelligt. Blandt andet sager om eksamenssnyd, dispensation, annullering af karakterer, eksamensklager, lang sagsbehandlingstid og så videre.”

Hun fortæller, at mange studerende 
føler sig meget alene med deres sager 
mod det store universitetssystem. Det er hendes rolle at undersøge sagen og tage en dialog med universitetet. Hun kan ikke træffe afgørelser i sagerne, men hjælper de studerende med at få overblik.



”Jeg synes, at ´Studenterombudsmand´ ville være en mere retvisende titel, men de studerende ved nu alligevel godt, hvad de skal bruge mig til. Det var Folketingets Retsudvalg, der sagde nej til, at vi kunne kalde det for studenterombud.”

De fleste torsdage forlader hun sit kontor og besøger et studiested i København for at møde de studerende i deres eget miljø. Hendes mål er, at alle københavnske studerende ved udgangen af 2015 kender hendes funktion. Som det er nu, kender cirka 10 procent af dem til hende.

Sidste år behandlede Tina Kaare 132 henvendelser fra studerende.

Har du nogen mærkesager?

”I min årsberetning anbefaler jeg blandt andet, at fakulteterne skal have en mere moderne og dialogbaseret tilgang til de studerende. Det kan ofte bedre betale sig at tage en snak med en studerende i stedet for at starte en sag op med officielle indkaldelser og så videre.”

Hvordan er det at være tilbage til studiemiljøet?

”Superfedt. Der er en god energi og et stort engagement, som er helt vildt opløftende. Det emmer det hele af.”

Hvad får du af reaktioner?

”Jeg får rigtig mange søde tilbagemeldinger fra studerende, om at det er rigtig rart, at der er én, de kan tale med, og som kan give dem et bedre overblik over deres sager.”

Er funktionen unik for KU?

”Nej, der findes også studenterambassadører andre steder i verden. Blandt andet Sverige har en lang tradition og har haft studenterombud i Gøteborg i 27 år.”

Kommentér
Del Twitter LinkedIn Facebook

Kommentarer


Din mail-adresse vil ikke blive vist offentligt
Dette spørgsmål forhindrer spam i kommentarfeltet. Spam-robotter kan nemlig ikke regne, så de kan stoppes med let matematik.