Vietnams vilde vækst

09-04-2014
4 min.

Vietnam har fremgang på mange fronter, og danske kompetencer inden for blandt andet produktion og uddannelse er efterspurgte. Djøfbladet har besøgt Vietnam og talt med danskere og vietnamesere om udviklingen.

Vietnam har vækst og fastfood på menuen

De udenlandske virksomheder kommer i stadig større tal til Vietnam og i samme takt vokser en købedygtig vietnamesisk middelklasse frem i storbyerne.

Burger King åbnede for kort tid siden sin første filial i Hanoi i det nordlige Vietnam. Ikke lang tid efter fulgte McDonald’s op med sin første drive-in restaurant i centrum af Ho Chi Minh City i syd. Vel at mærke en drive-in beregnet til de mange millioner scootere og motorcykler, der kører rundt, overalt i Vietnam.

Det kan vel næppe betegnes som fremskridt, når to nye fastfood-restauranter skyder op, men begge kan alligevel være med til at illustrere noget af den udvikling Vietnam har gang i. En Burger King i hjertet af det kommunistiske et-parti-styres hovedstad var således svær at se for sig for nogle år siden. Så var det nemmere at forestille sig en McDonald’s i Ho Chi Minh City. Det var trods alt her, de amerikanske tropper holdt til, indtil de blev tvunget ud af landet tilbage i 1975. Det var dengang, byen hed Saigon.

Og ejeren af McDonald’s-restauranten er ikke en hvem som helst. Henry Nguyen er Vietnams magtfulde premierminister Nguyen Tan Dungs svigersøn. Ikke nok med det - Henry Nguyen er opvokset i USA og har en fortid som bankmand i Goldman Sachs.

De amerikanske fastfood-kæders fremmarch kan således ses som et symbol på den udvikling og det samspil, der er opstået mellem det kommunistiske styre og udenlandske virksomheder.  De udenlandske virksomheder kommer i stadig større tal til -Vietnam, og i samme takt vokser en købedygtig
vietnamesisk middelklasse frem i storbyerne.

Konkurrenceevnen udfordret

Det meste af Vietnams 90 millioner store- befolkning er født efter Vietnamkrigens afslutning. De sidste tre årtier har vietnameserne været vidne til en eksplosiv økonomisk og social udvikling. Fra at være et af verdens fattigste lande har Vietnam oplevet vækstrater på omkring 7 procent, og landet hører med i den gruppe, der går under betegnelsen ” NEXT Eleven” - 11 lande, som anses for at have et særligt vækstpotentiale.

Med en arbejdsstyrke på omkring 50 millioner, og lave produktionsomkostninger, er Vietnam et attraktivt investeringsland, hvilket bl.a. har fået mange danske virksomheder til at etablere sig i landet. De har enten etableret produktion, outsourcet
opgaver eller har indgået aftaler med viet
namesiske underleverandører.

Væksten er dog faldet et par procent de
seneste år, og Vietnam har brug for politisk
nytænkning og justeringer.

”Den succesrige vækstmodel, der er forankret i en eksportdrevet økonomi baseret på lave lønninger, er slidt og kan ikke længere stå alene. Konkurrenceevnen vil de kommende år blive udfordret,” konstaterer Danmarks ambassadør i Vietnam, John Nielsen.

Han henviser til lande som Laos, Cambodia, Indonesien, Bangladesh og på det seneste også Burma/Myanmar, der er konkurrencedygtige på lønomkostningerne.

Ifølge John Nielsen sidder den vietnamesiske regering dog heller ikke med
hænderne i skødet:

”Økonomien er blevet stabiliseret, inflationen er under kontrol, og væksten er igen steget en anelse. Hvis man for alvor skal tilbage til vækst-rater på 7 procent, så kræver det, at man satser på grøn omstilling, får saneret bank-sektoren og får sat gang i privatiseringen af en række underskudsgivende og dårligt ledede offentlige virksomheder. Den vietnamesiske regering har da også konkrete planer i forhold til at privatisere en række store statsejede virksomheder i år,” fortæller John Nielsen.

Fokus på ny teknologi

Den vietnamesiske regering har også fokus på at få tilført knowhow og ny teknologi samt at få kvalificeret landets arbejdskraft. Det har betydet, at en række asiatiske
virksomheder har fået fordelagtige vilkår.

Japan er i dag den største investor i Vietnam, men Sydkorea følger lige i hælene. Samsung har således flyttet store dele af sin produktion til Vietnam og stod i 2013 alene for mere end 16 procent af Vietnams samlede eksport. Som en del af aftalen med den vietnamesiske regering har Samsung fået indbygget en direkte adgang til premierminister Dung (ham med svigersønnen, der ejer McDonald’s-restauranten). 

Men det er ikke kun asiatiske virksomheder, vietnameserne har interesse i at samarbejde og handle med, når der er tale om knowhow og ny teknologi. Den danske ambassadør er overbevist om, at Danmark også er interessant i den sammenhæng.



”Danske kompetencer er særdeles efterspurgt inden for en lang række andre områder,” fastslår han.  

Udvikling af middelklassen

Høj vækst gennem tre årtier og introduktionen af markedsøkonomi har ført til udviklingen af en middelklasse i de store byer i landet, hvilket har betydet et nyt forbrugsmønster. Befolkningen er i stadig større grad villige og i stand til at betale for fx design og livstil.

Ser man 5-10 år frem i tiden, vil Vietnam på det kommercielle område fortsat være en interessant outsourcing-nation, men for vietnameserne vil det ikke længere være nok, at man kommer for at udnytte den billige arbejdskraft:

”Vietnameserne ønsker, at de udenlandske virksomheder kan bidrage med højere teknologi og viden og dermed være med til at løfte Vietnam op ad værdikæden. Samtidig åbner det voksende hjemmemarked op for nye muligheder for danske virksom
heder. Alene det faktum, at lønningerne i dag er 30-40 procent af, hvad de er i det østlige Kina, gør Vietnam til et attraktivt alternativ,” siger den danske ambassadør.

Kommentér
Del Twitter LinkedIn Facebook

Kommenter

Din mail-adresse vil ikke blive vist offentligt
Dette spørgsmål forhindrer spam i kommentarfeltet. Spam-robotter kan nemlig ikke regne, så de kan stoppes med let matematik.