8.12.2014
af
Tine Santesson
Vi skal kunne gøre mange ting på én gang – og vi skal gøre dem til UG. Det er HR-folkenes ønske til fremtidens medarbejder.
Undersøgelsen er gennemført af Cisco blandt 827 HR-ansvarlige, 1.388 18-30 årige og 1.524 31-50 årige medarbejdere, der alle arbejder med minimum en laptop, smartphone eller anden digital enhed. 15 lande fra hele verden er repræsenteret – Danmark er dog ikke med.
Mere end seks ud af ti HR-ansvarlige forventer, at den såkaldte ’supertasker’ er den foretrukne medarbejder i 2020. De mener nemlig, at lige præcis dén type medarbejdere vil øge virksomhedens produktivitet.
Det er konklusionen på en undersøgelse, som netværksleverandøren Cisco har gennemført blandt HR-ansvarlige og medarbejdere fra hele verden.
Supertaskeren er defineret ved at være i stand til at gøre mange ting på én gang og at gøre dem godt.
Omkring halvdelen af medarbejderne mener, at de bliver mere produktive som konsekvens af supertasking, mens resten mener, det forøger risikoen for fejl.
Men i stort set alle lande spår de fleste HR-ansvarlige altså, at supertaskeren bliver den mest efterspurgte medarbejdertype i fremtiden. Tyskland er undtagelsen. Her mener de, at dén medarbejder, der har fokus på én aktivitet ad gangen, vil være den mest eftertragtede.
Og mon nu også supertaskeren er værd at stræbe efter, lyder det fra professor Helge Søndergaard Hvid, Center for Arbejdslivsforskning på RUC.
”Vi taler jo om supermennesker, og de findes ikke. Det er en belastning at supertaske, og det resulterer i udbrændthed. Forskningen viser, at jo flere projekter, man er tilknyttet, jo mere falder produktiviteten.”
Men samtidig forstår Helge Søndergaard Hvid godt, at det tilsyneladende bliver supertaskeren, der kommer i høj kurs.
”Det er ikke så overraskende, at HR-folkene vil have de her supermennesker. I årevis har de jo efterspurgt fleksibilitet og medarbejdere, der kan skifte fra det ene til det andet og have mange projekter kørende på én gang. ”
Forskningschef Marianne Levinsen, Center for Fremtidsforskning er heller ikke overrasket over, at de HR-ansvarlige udpeger supertaskeren som fremtidens medarbejder.
”Nej, det er da ikke så sært. HR agerer ud fra ’herfra min verden går’. HR er typisk mere overordnet, og det er ikke dem, der ansætter ude i linjen. HR-området er et område, hvor der er 1.000 ting i spil hele tiden – en masse drift, med ansættelser, afskedigelser, udvikling og kurser, hvor det kan se helt anderledes ud mange andre steder i organisationen. Men det er også i HR, at mange buzzwords opstår – nu altså også supertaskeren.”
Ligesom Helge Søndergaard Hvid tror Marianne Levisen ikke på supertaskerne som fremtidens medarbejder. Hun tror dog på, at der skal mere til end faglig tyngde for bedst at begå sig.
”Du behøver ikke kunne flagre rundt fra det ene til det andet. Du kan sagtens fordybe dig, for den faglige kerne er også vigtig i 2020. De dygtigste medarbejdere er dog også gode til at kommunikere, samarbejde og i det hele taget fungere socialt – også med andre kulturer. For det globale arbejdsmarked er kommet for at blive,” siger Marianne Levinsen.
Helge Søndergaard Hvid er lidt i tvivl om, hvem der vinder som fremtidens medarbejder.
”Hvis det fortsætter i samme rille som nu, kan det godt være, at det bliver supertaskeren. Men jeg vil mene, at der er mange gode grunde til at tænke i andre baner – både ud fra et menneskeligt og et produktivitetsmæssigt synspunkt.”
Ledige stillinger