19.12.2014
af
Eva Bøgelund
Har du en chef, der tromler? Eller en, der er som et stykke vådt sæbe? Læs hvordan du overlever.
Hvad gør du, hvis du har en chef, som er en udfordring for dig fagligt eller relationelt, og du hverken har lyst til at skifte job, ligge i evig slåskamp eller gå ned med stress?
Det giver ledelsesrådgiver Antoine Gerschel fra Teams of Distinction/PeopleNRG råd om i det internationale erhvervsmagasin forbes.com.
Han udpeger fem problemtyper.
Perfektionisterne er chefer, som før har haft succes med at være dybt nede i detaljen, ofte alene eller i små teams. Nu har de et job, som kræver, at tøjlerne slippes, og overblikket øges. Det gør dem usikre.
Løsninger: Der gives ikke ét svar her, for det afhænger af, hvor meget autonomi du selv har brug for. Men har du brug for mere, er det vigtigt, at du får sagt det tydeligt til denne cheftype. Det er ikke så let for dem, så gør det på en venlig måde og vær villig til at gå i forhandling.
Drømmerne er visionære og har ambitioner på organisationens vegne. Men fordi deres visioner ikke er konkrete, er de vage eller uvillige til at forklare sig, når du efterspørger en mere præcis retning. Disse chefer kaldes også for ’no-feedback-bosses’. Hvis I samtidig befinder jer i et hurtigt forandrende miljø, er udfordringen med en sådan chef endnu større.
Løsninger: Stil spørgsmål! Du må udfordre din chef på hans/hendes vage eller abstrakte udmeldinger. Efterspørg konkret retning, og hvad der præcis forventes af dig. Det kan kræve ganske mange møder med din chef, især under forandringsprocesser.
Tromlerne råber, fornærmer og stjæler nogle gange dine idéer. De har højt energiniveau, høj selvsikkerhed og ved, hvad de vil og hvordan. Det kan være godt i visse faser, fx kriser, men desværre er tromlerne meget vanskelige at arbejde under, nogle gange decideret mobbende.
Løsninger: Gør først op med dig selv, om det er ubehaget værd at blive. Hvis det er, så forsvar dig selv – men gør det forsigtigt. Vis selvsikkerhed, for det er ofte det eneste, som tromleren har respekt for. Tit går det mest ud over dem, som ikke forsvarer sig selv.
Pleaserne vil have alle omkring sig til at føle sig godt tilpas. Så har de det bedst. De er ubeslutsomme og vage ledere, som er usikre på, hvad de står for, og om der sker fremskridt.
Løsninger: Antonie Gerschel har ingen løsning, men advarer: Hvis du har en pleaser som chef, så befinder du dig ikke på noget vinderhold. Overvej at tjekke ud.
Robotterne er chefer, som fokuserer på tekniske problemer på bekostning af følelser og mennesker. De findes ofte i højteknologiske start-up virksomheder og tror, at løsningen på tekniske problemer kan bruges til at løse problemer med og imellem mennesker. Det skaber en barriere mellem dem og deres medarbejdere.
Løsninger: Bryd barrieren ned. Bed om et direkte møde i stedet for e-mails, sms og notater. Vær insisterende, når I mødes, så du bliver hørt, og så han/hun forstår, at dit anliggende er vigtigt.
Læs artiklen på forbes.com her
Ledige stillinger
DJØF ARRANGEMENTER OG KURSER