For de særligt udvalgte

03-12-2014
4 min.

På trods af stor dimittendledighed
kæmper arbejdsgiverne en stadig mere intens kamp om de bedste kandidater. Våbnet er graduate-stillinger.

Hvad er en graduate-stilling?

Mange store danske og internationale virksomheder har såkaldte graduate-programmer, som er rettet mod dygtige, nyuddannede akademikere.

For virksomhedens side er målet med graduate-programmerne at tiltrække de dygtigste kandidater og sikre sig udvikling af nøglemedarbejdere til virksomheden.

Man bliver fastansat, men selve graduate-programmet varer typisk mellem et og to år, hvor man kommer rundt i flere forskellige afdelinger og også ofte på et udlandsophold, hvis virksomheden har afdelinger globalt.

Nogle graduate-programmer har fokus på at udvikle og uddanne ledere og generalister, mens andre har fokus på at uddanne specialister.

Kilde: graduateguiden.dk

På den ene side har vi en rekordhøj dimittendledighed og arbejdsgivere, der nærmest drukner i ansøgere, når de slår ledige djøf-stillinger op. På den anden side har vi nogle arbejdsgivere, der står på hovedet for at få fat i de allerbedste kandidater. Og vejen til dem går gennem graduate-stillinger, siger Thomas Hvergel Jensen, der er leder af Karrierecenteret på Aarhus Universitet.

”Der kører to forskellige spor. Krisen har ramt dimittenderne hårdt, men jagten på de bedste talenter er aldrig stoppet – tværtimod.”

Graduate-programmerne lokker typisk med særlige uddannelsesforløb, særlige karrieremuligheder og mulighed for udstationering.

Thomas Hvergel Jensen fortæller, at ikke bare de største virksomheder i Danmark tilbyder graduate-programmer.

”Også de mellemstore virksomheder er kommet med på den galej. Konkurrencen om de dygtigste talenter bliver hele tiden skærpet.”

Samtidig står dimittender i hobetal på spring efter et job – og ifølge Thomas Hvergel Jensen er graduate-stillingerne i meget høj kurs, så der er rift om dem.

Ifølge medwatch.dk var der i år 9.616 danske og internationale ansøgere til de 60 graduate-stillinger, som Novo Nordisk slog op. 

Og hos ISS vokser ansøgningsstakkene også, senest var der 800 ansøgere til 12 graduate-stillinger i de nordiske lande. Fem af de udvalgte er danskere.

”Vi har mange ansøgere ja – men vi er selvfølgelig stadig optaget af at få de bedste, så vi skal være tidligt ude,” siger Finn Vestergaard, der er HR-direktør for ISS i Europa, Mellemøsten og Afrika.

For de bedste vil også have det bedste. Som graduate får man 
typisk lov til at snuse til mange kroge af virksomheden, og det kan være en genvej til lederstillingerne og de eftertragtede specialiststillinger.

Der er selvfølgelig nogle graduate-programmer, der er mere 
forkromede end andre. Og der er også virksomheder, der er i 
højere kurs end andre. 

Men et graduate-program er tilsyneladende attraktivt for både virksomheden og for dem, der bliver hyret ind ad den vej. Sådan ser billedet i hvert tilfælde ud i ISS.

”De ledere, vi føder ind gennem graduate-programmet, bliver længere hos os, og de kommer også hyppigere helt op i de højeste ledelseslag,” siger Finn Vestergaard.

Fortsat kamp om de bedste

Hos ISS droppede de en årrække graduate-programmerne, men de seneste år har de igen taget graduates ind.

”Det er sket i erkendelse af, at der bliver rift om arbejdskraften i mange vesteuropæiske lande. Og vi vil gerne stå foran i køen i forhold til at få de dygtigste medarbejdere. Vi ser det som en mulighed for at uddanne vores egne ledere og lære dem at forstå vores ledelseskultur og vores ledelsesværdier helt fra starten og dermed hurtigt blive effektive,” siger Finn Vestergaard.

Det er samme bevæggrunde, de har i Danske Bank, der også bare får flere og flere ansøgere til deres graduate-programmer.

”Det er en måde at fremtidssikre Danske Bank på, så vi både har de bedste ledere og de bedste specialister om fem år. Vi ser det som en investering, der rækker langt ud over de 18 måneder. Vi 
oplever dog samtidig, at vores graduates er meget opsatte på at 
bidrage fra dag et,” siger Ole Bech-Petersen, der er ansvarlig for 
rekruttering i Danske Bank.

Derfor er der kamp om talenterne. Virksomhederne stiller 
gerne op med baristaer, der lokker med den ypperligste kaffe, 
når de besøger Aarhus Universitet i rekrutteringsøjemed, fortæller Thomas Hvergel Jensen. De udskriver også prisopgaver på universiteterne, og på CBS er det hverdag at se sponsorvirksomheders
navne på døren til auditorierne.



”De gør rigtig meget for at gøre sig synlige og lækre over for
talenterne,” siger Thomas Hvergel Jensen fra Aarhus Universitet.

Graduate-programmer er dyre i drift

Det er bestemt ikke billigt at rekruttere ind via et graduate-
program. En graduate koster  både i rekruttering, udvælgelse
og uddannelse.

”Det er resursetungt for os, og det er ikke i de første regnskabsår, du får en indtjening på dem. Men det er en måde at se ind i fremtiden på,” siger Finn Vestergaard.

Selv om flere og flere tilbyder graduate-programmer, og Thomas Hvergel Jensen vurderer, at der kommer stadigt flere til, vil det 
stadig kun være for de særligt udvalgte.

”Der er så meget hype omkring graduate-programmene blandt de studerende. Bagsiden er, at det er umuligt at komme ind, hvis du ikke er blandt top ti på din årgang. Virksomhederne er kun interesseret i de allerbedste. Men hvad så med alle dem, der ikke kommer gennem nåleøjet?”

Kommentér
Del Twitter LinkedIn Facebook

Kommenter

Din mail-adresse vil ikke blive vist offentligt
Dette spørgsmål forhindrer spam i kommentarfeltet. Spam-robotter kan nemlig ikke regne, så de kan stoppes med let matematik.