Tillidsreformens syv principper

22-10-2014
3 min.

De syv principper består ikke banalitetstesten. Det er, som om den offentlige sektor har hentet alt det værste, som den private sektor kan levere i ubrugelig business-lingo, mener Lisbeth Knudsen. Hvor er borgerne?

Hvem er imod at fokusere på resultater, føre dialog, vise tillid, bygge på velbegrundet viden, skabe innovation og inddrage borgerne? Det kan jo ikke bestå banalitetsprøven.”

De syv teser i regeringens tillids-reform fik stryg af Berlingskes koncern-chef, chefredaktør Lisbeth Knudsen, da hun var på podiet som repræsentant for det private erhvervsliv på en konference om modernisering af den offentlige sektor arrangeret af Offentlige Chefer i Djøf.

”Når jeg læser op på baggrunds-materialet til den her proces, ser det ud, som om den er foregået i et lufttomt rum. Hvad betyder ’dialog med medarbejderne’ – er det også dialog med borgerne? Hvad betyder ’handlerum’ – at I må fravige reglerne? Hvad betyder ’innovation’?”

Det er introvert, fastslog hun. Start fornyelsesprocessen i det offentlige med borgerne. Ikke med medarbejderne i den offentlige sektor.

”Borgerne er den offentlige sektors kunder. De bør være udgangspunktet for fornyelsen af den offentlige sektor og ikke kun, fordi man gerne vil spare ved at inddrage pårørende som ressourcer.”

Hentet alt det værste

”De talemåder, som er brugt i de syv principper, er hentet fra det værste, som den private sektor kan levere i business-lingo og mumbo-jumbo-sprog, men desværre ikke fra noget af dét, vi taler allermest om lige nu i den private sektor: At brugeren/borgeren og kunden er kongen og hele om-drejningspunktet.”

Politikerne skal melde meget klarere ud, hvilken retning velfærdssamfundet skal tage, end de gør i dag, hvor partierne er blevet markedsføringsmaskiner uden politisk mod.

”I dag foregår meget politik som hovsa-reaktioner på sager i medierne, når man ser bort fra nogle enkelte større reformer. Vi mangler en helhedstænkning på opgaven med udviklingen af velfærdssamfundet.”



I skal trække forhænget væk

Men det kræver også offentlige chefer, som tør trække forhænget væk og afsløre flosklerne, fastslog hun.

”Der er en afkobling mellem jer og politikerne, ligesom der er mellem borgerne og politikerne, fordi I ikke går til stålet og fortæller dem, hvordan virkeligheden ser ud.”

Vi får et kæmpe harmonikasammenstød mellem den offentlige sektor og borgerne i fremtidens ’mig-mig samfund’, fastslog hun.

”Og I sidder midt inde i harmonikaen, for politikerne skal nok være over alle bjerge, når hverdagens ressourceprioritering melder sig.”

Offentlig topchef: Banale og tuttenuttede

Lisbeth Knudsen fik mange klapsalver fra cheferne i salen for sin opsang. Men hun er dog ikke den eneste, der tør.

Direktøren for Sundhed og Omsorg i Aarhus Kommune, Hosea Dutschke, skrev i sommer sådan her om de syv principper på netmediet DenOffentlige.dk:

”Indholdsmæssigt ser det umiddelbart interessant og ’moderniseret’ ud – der er gode og interessante takter. Så gode endda, at jeg ikke har fundet en eneste i min kommune, der ikke gik ind for dem. Derfor vil jeg også uden omsvøb kalde dem uvedkommende, banale og tuttenuttede.”

Ikke-test af tillidsreformen

Prøv at sætte et ’ikke’ ind i de syv principper

  1. Styring i den offentlige sektor skal fokusere på mål og resultater.
  2. Dialog, åbenhed og klare mål skal være udgangspunkt for opgaveløsningen.
  3. Ledelse og styring skal tage afsæt i tillid og ansvar.
  4. Udvikling og fagligt handle-rum skal bygge på velbegrundet dokumentation.
  5. Opgaveløsningen skal baseres på viden om, hvad der virker.
  6. Ledelse og engagement skal fremme innovation.
  7. Offentlig service skal inddrage borgernes ressourcer.

Aftalt af regeringen, kommunerne, regionerne, FTF, Offentligt Ansattes Organisationer og Akademikerne i juni 2013.

Kommentér
Del Twitter LinkedIn Facebook

Kommenter

Din mail-adresse vil ikke blive vist offentligt
Dette spørgsmål forhindrer spam i kommentarfeltet. Spam-robotter kan nemlig ikke regne, så de kan stoppes med let matematik.