Brug LinkedIn til at ryge øverst i bunken

1.10.2014

af

Arbejdsgivere bruger LinkedIn mere og mere til rekruttering. De færreste bliver headhuntet dér, men LinkedIn er en genvej til at blive valgt ud.

Guide til LinkedIn

Hvis du vil vide mere om LinkedIn og få gode råd til, hvordan du ­udnytter netværket, kan du læse Djøfs LinkedIn-guide her: djoef.dk/linkedinguide

Stadig flere firmaer bruger LinkedIn, når de har ledige stillinger, der skal besættes. For hvert tredje private firma var LinkedIn således et af de redskaber, de brugte, sidst de ansatte en medarbejder. Det er næsten en tredobling siden 2012.

Opgørelsen er foretaget af konsulentvirksomheden Ballisager, som årligt undersøger, hvordan danske arbejdsgivere rekrutterer nye medarbejdere.

 



Jobopslag er stadig den primære vej

I 2014-spørgeskemaet har konsulenthuset bedt virksomhederne uddybe, hvordan de rent faktisk bruger LinkedIn.

Langt hovedparten af de LinkedIn-aktive firmaer svarer, at de poster jobopslag på deres firmaprofiler. Det er også ret udbredt at lade den rekrutteringsansvarlige slå jobbet op via vedkommendes egen LinkedIn-profil. Det er derimod de færreste firmaer, der benytter sig af muligheden for at foretage søgninger efter personer med specifikke kompetencer eller jobtitler.

Det billede kan chefkonsulent Thomas Kantsø fra Djøfs Karriere- og Kompetencecenter godt nikke genkendende til. Hans erfaring er, at virksomheder, der har brug for en særlig specialviden – især inden for IT og bestemte økonomiske metoder såsom SAP – ofte lægger opgaven med at finde folk, der har de kompetencer, ud til et rekrutteringsfirma. Her bliver LinkedIn brugt målrettet til at opdage og kontakte kandidater.

”Men hvis du ikke er specialist, går vejen til en ny stilling for langt de fleste stadig via et jobopslag og en ansøgning,” siger Thomas Kantsø.

Bliv herre over din online-profil

Det betyder imidlertid ikke, at LinkedIn er uvigtigt for alle de Djøf-medlemmer, der er mere generalister end specialister. Tværtimod, mener Thomas Kantsø. For selv om de færreste djøfere bliver prikket på den digitale skulder via LinkedIn, skal arbejdsgiveren nok finde dem, når de har sendt ansøgningen.

”LinkedIn gør dig til herre over din faglige online-profil, og det er vigtigt. Når arbejdsgiveren har lavet den første sortering blandt ansøgerne, begynder de at google, og her er LinkedIn din mulighed for at skille dig ud fra resten af bunken. Ved at have en fuldt udfyldt profil kan du styre, hvordan du bliver set,” siger han.

Med lidt omtanke kan LinkedIn-profilens oplysninger give den mulige kommende arbejdsgiver ekstra argumenter for at vælge dig ud til samtalerne.

”På LinkedIn kan du med fordel lægge en lidt anden vinkel end i cv’et, f.eks. ved at sætte fokus på de resultater, du har nået indtil nu,” siger Thomas Kantsø.

Nøjes med det vigtige

Det er til gengæld vigtigt at undvige en faldgrube, som nogle – især rutinerede djøfere – kan dratte i. At der er plads til uendeligt mange oplysninger på internettet, er ikke ensbetydende med, at man bør udnytte det.

”Når du udfylder din LinkedIn-profil, så undgå information overload. Du behøver ikke fortælle om hele din karriere. Tænk over, hvor du vil hen i din karriere: Vil du fx gerne være leder, så fremhæv de ting, der peger i den retning,” siger han.

ANNONCE

Kommentarer

Peter Kibenich
10 år siden
Konsulenthuset ballisager har på besynderlig vis fået alle virksomheder i Danmark til at falde i svime fordi de har spurgt en række virksomheder i deres såkaldte virksomhedspanel om en række - bevares oplagt interessante - enkle spørgsmål. Vi bør alle supplere vores information med f.eks. Linkedins egne talent og rekrutteringsundersøgelser eller internationale konsulenthuse (kig løs på google) inden vi gør det til facitlister for afledte artikler, analyser osv. ligesom denne.