Det altafgørende førstehåndsindtryk

08-01-2014
3 min.
Det allerførste indtryk, din chef og kolleger får af dig, hænger ved. Foto: Shutterstock

Det første møde med din chef og kolleger har stor betydning. Det første indtryk slår tonen an for resten af den tid, I skal arbejde sammen.

Hvis du giver et dårligt indtryk fra start, er det meget svært at rette op på. Førstehåndsindtrykket har afgørende betydning for, hvordan du bliver opfattet i resten af den tid, du er på samme arbejdsplads. Og sandsynligvis også for, hvor længe du bliver.

Det viser en undersøgelse, som John Kammeyer-Mueller, lektor ved University of Minnesotas Carlson School of Management har gennemført, skriver time.com.

John Kammeyer-Mueller har studeret relationerne mellem nyansatte og deres kolleger og ledere de første 90 dage i jobbet.

Og ifølge ham har tonen i kommunikationen med andre, og hvor aktiv den enkelte er i socialiseringsprocessen, stor betydning for, om det bliver en succesfuld ansættelse eller ej.

Det kan Frederik Iuel, chefkonsulent i Djøfs Karriere- og kompetencecenter, sagtens genkende.

”Jeg har flere eksempler på djøfere, der er blevet fyret inden for prøvetiden. De forstår ikke, hvad der er sket. Men når vi får talt om det, viser det sig alligevel, at et eller andet er gået galt i kommunikationen fra start.” 

Den hårde start

Og den første tid er en hård tid, understreger Frederik Iuel.

”Du skal være åben over for alt det nye. Være opsøgende social. Det nytter ikke, at du lukker dig inde på kontoret. Men samtidig skal du udvise ydmyghed. For der sker nemt det, at vi bliver lidt for ivrige i starten, fordi vi gerne vil give et god indtryk. Men det kan støde en kollega, der har været der i 15 år, hvis du kommer med en masse forslag til, hvordan tingene kan gøres bedre. Ro på – du skal nok få din tid,” lyder rådet fra Frederik Iuel.

Kristoffer Raun Thomsen, retoriker hos Rhetorica, er enig i, at man ikke skal have alt for høj cigarføring fra start.

”Vi har en tendens til at skrue lidt for meget op for, hvad vi kan. Og fordi vi måske er nervøse, har vi også en tendens til at tale for meget. Men mit råd er, at man hellere skal være lidt underspillet, så får de andre chancen for at hjælpe. Hvis man har spillet for hårdt ud, bliver det svært ikke at lide tab siden hen.” 

En skæv start

Forventningsafstemning er anden afgørende faktor, lyder det fra Frederik Iuel. Han fortæller om en kvinde, hvor det gik helt galt fra start.

”Inden hun skrev under på kontrakten, havde hun ikke fået afklaret nogle, for hende, vigtige forhold. Det kom meget bag på hende, at hun ikke havde mulighed for at arbejde hjemmefra, og at hun ikke fik stillet mobiltelefon og pc til rådighed. Det gav konflikter med chefen fra begyndelsen. Og det kom aldrig til at spille mellem dem,” siger Frederik Iuel. 

Kom godt fra start

Det vigtigste råd fra Kristoffer Raun Thomsen er: ”Vær dig selv.” Alt andet bliver gennemskuet før eller siden, siger han.

”Hvis man fx bevidst begynder at gestikulere mere, end man plejer, fordi man gerne vil virke entusiastisk, så vil komme bevægelserne komme lidt forsinket i forhold til, hvad der er naturligt. Og det vil dem omkring dig med det samme opfange. Dermed kommer du pludselig til at fremstå kejtet frem for entusiastisk.”



Og det er altså bare afgørende at komme godt fra start ifølge John Kammeyer-Mueller, der har fulgt nyansatte i den første tid.

”De, der fra start rapporterede, at de var ved godt mod og mødte hjælpsomme kolleger, de var positive og glade for jobbet 90 dage senere. De, der blev køligt modtaget fra starten, kæmpede stadig efter tre måneder.”

Kommentér
Del Twitter LinkedIn Facebook

Kommenter

Din mail-adresse vil ikke blive vist offentligt
Dette spørgsmål forhindrer spam i kommentarfeltet. Spam-robotter kan nemlig ikke regne, så de kan stoppes med let matematik.