18.8.2014
af
Mikkel Arre
Ledere er de mest negative over for at bruge sociale medier til private formål, mens man er på job. Samtidig er toplederne dem, der gør det mest.
Er det okay at bruge Facebook, Twitter og lignende sociale medier til personlige formål, når man er på arbejde? Svaret på det spørgsmål veksler – ikke blot fra arbejdsplads til arbejdsplads, men også mellem forskellige dele af virksomhedernes hierarkier.
Således er mellemledere og topchefer mere skeptiske end øvrige ansatte over for, at sociale medier bliver brugt i arbejdstiden til ting, der ikke har noget med arbejdet at gøre.
Ikke desto mindre er netop toplederne den gruppe, der er mest tilbøjelige til at surfe rundt på Facebook og Twitter i arbejdstiden. Og mellemledernes brug af sociale medier til private formål i løbet af arbejdsdagen adskiller sig ikke fra de menige medarbejdere, selv om mellemlederne altså er mere kritiske over for fænomenet.
Det fremgår af en undersøgelse, hvor lidt over 11.000 nordmænd i beskæftigelse har svaret på spørgsmål om deres holdninger til og brug af sociale medier på jobbet.
En af forskerne bag undersøgelsen er Cecilie Schou Andreassen, der arbejder som specialpsykolog ved Stiftelsen Bergensklinikkene og forsker ved Universitetet i Bergen.
Når ledere er mindre positive over privat brug af sociale medier i arbejdstiden, hænger det ifølge Cecilie Schou Andreassen formentlig sammen med, at arbejdsgiverne er bekymrede over risikoen for, at de ansatte præsterer dårligere.
Hvorfor toplederne så samtidig er dem, der surfer mest, er mere vanskeligt at forklare.
”Men resultaterne ligger i tråd med studier, der viser, at medarbejdere med høj status engagerer sig mere i personlig internetbrug på jobbet end medarbejdere med lavere status,” skriver hun i en mail til djoefbladet.dk.
At topcheferne er flittigere på Facebook og Twitter, kan også skyldes, at de er længere på arbejde, og at grænsen mellem arbejdstid og fritid er mere flydende for dem.
Cecilie Schou Andreassens forskning viser ikke, hvad folk mere specifikt bruger sociale medier til. Det er fx ikke klart, om nogle grupper bygger netværk og relationer, der på et senere tidspunkt kan bruges i arbejdet.
Uanset hvad er det ikke nødvendigvis givet, at de ansattes private surfture gør dem mindre produktive og fører til økonomiske tab, pointerer hun.
”Hidtil har ingen studier set på, hvorvidt den slags surfing faktisk reducerer arbejdsindsatsen. Det kan lige så vel tænkes, at privat netsurfing på jobbet også kan have positive følger. Nogle vil hævde, at det modvirker stress og kedsomhed, skaber trivsel og booster kreativiteten,” forklarer hun.
Selv om et smut forbi Facebook kan give nogle medarbejdere ny energi, kan den private surfing komme til at tage overhånd. Vil man som arbejdsgiver begrænse brugen af sociale medier, må man til tasterne og formulere retningslinjer. Den norske undersøgelse viser nemlig, at det virker, hvis virksomheden har en aktiv politik på området.
Resultaterne indikerer også, at indholdet i jobbet og arbejdsmængden betyder noget. Er arbejdsopgaverne spændende og af et passende omfang, modvirker det surfing på jobbet.
Ledige stillinger
DJØF ARRANGEMENTER OG KURSER