Når kunderne bliver skræmt væk

25-09-2013
3 min.

Når engelsk bliver et universalsprog, og virksomheder standardiserer deres web-kommunikation, risikerer de at skubbe forbrugere fra sig, viser cand.ling.merc. Line Vester Larsens speciale.

Du og din specialemakker samarbejdede med designvirksomheden
 Muuto. Hvordan kom det i stand?

”Jeg har tidligere arbejdet i en designforretning, og vi interesserer os begge for design- og livsstilsprodukter. Først fik vi en afvisning, men vi skrev, at vi ville lave projektet uanset hvad og sende dem resultaterne bagefter. Så blev de alligevel interesserede.”

Hvad undersøgte I?

”Tyskland er et stort marked for Muuto, men ligesom mange andre designvirksomheder har de kun en hjemmeside på engelsk. Vores tese var, at det er problematisk at standardisere en hjemmeside til mange markeder, og at man mister forbrugere ved det. Det er ikke alle, der taler engelsk, og kulturelle forskelle gør, at man har en tendens til ikke at føle sig så sikker på f.eks. at net-handle, hvis hjemmesiden ikke er på éns modersmål.”

Hvad nåede I så frem til?

”Vi præsenterede vores version af en kulturtilpasset hjemmeside for herboende tyskere. Undersøgelsen viste med al tydelighed, at de foretrak vores kulturtilpassede hjemmeside frem for den standardiserede.”

Var det så, fordi den var på tysk, 
eller fordi den var tilpasset til tysk kultur?

”Det var begge dele. Tyskere er generelt ikke så gode til engelsk som danskere, men de syntes også, at der var mange ting, der var smartere ved vores hjemmeside. Vi havde udviklet vores kulturtilpassede hjemmeside ud fra teoribøgernes anbefalinger, og selv om teori og praksis ikke altid hænger sammen, gjorde de det her.”

Hvordan reagerede Muuto på 
resultaterne?

”De syntes, det var rigtig interessant at se, men jeg tror ikke, det var noget, de umiddelbart ville gøre noget ved, fordi det gik godt for dem på det tyske marked. Men jeg tror, det gav dem stof til eftertanke.”

Hvad lærte du af at skrive specialet?

”Jeg lærte meget af at skulle være en slags rådgiver for Muuto, og det er netop den type arbejde, jeg laver i mit nuværende job som kommunikationsrådgiver. Så specialet var præ-arbejde før den virkelige verden.”


Specialets titel:

Dansk design - vejen til den tyske forbruger.

Specialets konklusion er:

At designvirksomheder bør tilpasse deres websites sprogligt og kulturelt i forhold til deres store eksportmarkeder.


5 specialeråd

1. Beslut dig for at være specialestuderende

Det er en mental tilstand at være specialestuderende. Det er godt at gøre op med dig selv, at du nu er specialestuderende, og at specialet er din primære arbejdsopgave, som du skal strukturere dit liv ud fra.

2. Dvæl ved startfasen

Brug tid på emnevalg, problemformulering, metodevalg og så videre. Du træffer en række meget vigtige beslutninger i startfasen, som giver dig en ramme og et fundament for resten af specialeprocessen. Til gengæld skriver du ikke mange sider til manuskriptet i startfasen, men det gør ikke noget.

3. Vær bevidst om din arbejdsproces

I specialeprocessen påvirker teori, metode og analyse hinanden undervejs, efterhånden som du bliver klogere. Derfor kan du ikke arbejde med undersøgelsen i samme rækkefølge, som den skal præsenteres i det færdige speciale. I stedet bør du være åben over for nye indsigter undervejs og skrive manuskriptet igennem mange gange.

4. Læs med fokus

Prøv ikke at læse alt relevant litteratur i startfasen. Hver gang du læser en artikel, er der nogle referencer, som du ikke kender, men som virker relevante, og sådan kan det blive ved. Vent med at læse for meget til du har en arbejdsproblemformulering, så du kan relatere det, du læser, til din undersøgelse.

5. Brug dit akademiske netværk

Lad være med at tro, at du skal opfinde den dybe tallerken. Der er tonsvis af mennesker i den akademiske verden, der har skrevet speciale før dig. Deres erfaring kan du lige så godt nyde gavn af. De fleste universiteter tilbyder også specialeseminarer og andre kurser for at hjælpe dig med at skrive specialet.
Brug alle de ressourcer og tilbud der er.

Rådene er givet af Vibeke Ankersborg, som er Kandidatafhandlingskonsulent på CBS. Hun har skrevet bogen ´Specialeprocessen - tag magten over dit speciale!´.

Kommentér
Del Twitter LinkedIn Facebook

Kommenter

Din mail-adresse vil ikke blive vist offentligt
Dette spørgsmål forhindrer spam i kommentarfeltet. Spam-robotter kan nemlig ikke regne, så de kan stoppes med let matematik.