21.8.2013
af
Tine Santesson
Øjenkontakt og et godt fast håndtryk til alle rundt om bordet. Begge dele er et godt fif til en god indledning på en jobsamtale. Men hvad skal du endelig ikke sige eller gøre?
Der var kandidaten, der søgte jobbet som marketingschef hos Coca Cola. Da han blev budt en Coca Cola til jobsamtalen, sagde han: ’Nej tak, jeg drikker ikke det sprøjt’.
Og det er ganske vist. Christian Kurt Nielsen, administrerende direktør i rekruttering- og medarbejderudviklings-virksomheden Mercuri Urval, sad med ved bordet til ansættelsessamtalen, da dén bemærkning faldt.
”Han fik selvfølgelig ikke jobbet,” lyder det fra Christian Kurt Nielsen, der understreger, at man naturligvis ikke skal lyve til en jobsamtale, men man kan også være for ærlig.
Noget andet er, at man ikke skal komme uforberedt til en samtale. Christian Kurt Nielsen fortæller om en nylig oplevelse, han havde med en kandidat, der til samtalen hos Mercuri Urval spurgte: ’Hvor ligger firmaet egentlig?’
Han fik heller ikke jobbet. Ifølge Christian Kurt Nielsen er det utilgiveligt ikke i det mindste at have været på besøg på virksomhedens eller organisationens hjemmeside.
Og så nytter det ikke noget, at man bruger dårlig ledelse som den primære årsag til, at man søger væk fra sit nuværende job, lyder rådet fra Christian Kurt Nielsen.
”Hvis det overhovedet skal på banen, skal det udtrykkes ordentligt i retningen af: ’Det er ikke mit formål at tale dårligt om min chef, men vi ser meget forskelligt på tingene.’”
Frederik Iuel, chefkonsulent i Djøfs Karriere- og Kompetencecenter er helt enig i, at kandidaters kritik af en tidligere arbejdsgiver ikke er heldigt.
Han peger på, at man selvfølgelig også skal være forberedt på de helt klassiske spørgsmål som lønniveau og referencer.
”Ellers kan kandidaten nemt blive opfattet som useriøs.”
Han opfordrer også til ikke at tale i koder eller gå for meget i detaljer.
”Hvis man bliver i tvivl om, hvad det egentlig er, kandidaten siger, kan det være svært at afkode, om han eller hun har de relevante kompetencer.”
Selv om jobsamtaler mere og mere er blevet egentlige samtaler, nytter det heller ikke noget, at kandidaten fuldstændig tager over og taler i et væk, siger Christian Kurt Nielsen.
”Forskningen viser, at den bedste jobsamtale er den, hvor kandidaten anerkender, at er en forskel i relationen. Man skal selvfølgelig ikke være underdanig, men en vis ydmyghed er et godt råd.”
Herunder er der flere råd til, hvad man helst ikke skal gøre eller sige til jobsamtalen, hvis man gerne vil have jobbet.
Kilde: Frederik Iuel, chefkonsulent i Djøfs Karriere- og Kompetencecenter
Ledige stillinger