Chefer drikker sig til succes

10-07-2013
3 min.

Lederne er dem, der oftest har alkohol i glasset, og ingen drikker så meget forskelligt som dem. Det styrker deres netværk og gavner karrieren.

Dyr rødvin. Udsøgt cognac. En liflig Long Island Ice Tea. Helt særlige specialøl fremstillet ved spontan gæring på et sublimt mikrobryggeri, som der ikke er ret mange, der har opdaget endnu – ikke engang ølbloggerne. Lyder det ikke skønt?

Omvendt ville det være trist at skulle drikke shots, klistrede alkoholsodavand eller sukret cider, ikke sandt?

Hvis du er enig i tankegangen, hører du nok til i den øverste del af hierarkiet på din arbejdsplads.

Og drikker du både god vin, spiritus, cocktails og specialimporterede øl med velbehag, sidder du nok helt oppe på chefgangen.

Alkohol skaber netværk

Jo højere oppe i hierarkiet du er, jo vigtigere er det for din karriere, at du kan drikke på den rigtige måde.

”Man kan sige det sådan, at næsten alle drikker – men for overklassen giver det positive sociale konsekvenser,” siger sociolog Christoph Houman Ellersgaard.

Han er ph.d.-stipendiat på Københavns Universitet, og sammen med professor Margaretha Järvinen og ph.d.-kollegaen Anton Grau Larsen har han kortlagt alkoholvanerne blandt de knap 2.000 medarbejdere i en dansk forskningsbaseret virksomhed.

Ellersgaard og kollegerne har spurgt de ansatte, hvilke grunde de har til at drikke. Her skiller dem, der har høj status, sig ud ved at pege på mange forskellige årsager. Og blandt grundene er, at alkohol er med til at styrke deres venskaber og gavne deres karriere.

Det hænger sammen med, at især cheferne drikker sammen med mange forskellige.

Det giver dem mulighed for at knytte bånd med gamle venner og nye bekendtskaber, der kan bruges, når de er tilbage på arbejdet.

”Det er ikke alle, der vil være ved det, men alkohol har mange praktiske funktioner. For overklassen er det noget, man kan bruge til at skabe og fastholde et netværk,” siger Christoph Houman Ellersgaard.

Smag gør det okay at drikke ofte

Her kommer det de højtlønnede og veluddannede til gavn, at det er forbundet med høj status at være ”altædere”, som Ellersgaard og hans kolleger betegner det. Mens arbejderne som oftest holder sig til øl – nogle endda guldøl – drikker folk i øverste del af virksomhedens hierarki det hele. Altså bortset fra shots, cider og andre drikke, hvor smagen af alkohol er maskeret.

Chefer, forskere og andre i toppen er mere tilbøjelige til at kunne lide smagen af alkohol, ligesom procenterne er med til at forbedre deres oplevelser af mad. Alkohol hænger altså sammen med nydelse, og det er praktisk, fordi det kan legitimere, at man drikker ofte.

Og at der både kan være Amarone, calvados og mojito i glasset, gør det nemmere at mødes med andre – for uanset om de vil på café eller på cocktailbar, er der noget drikkeligt at samles om.

Chefer går til grænsen

Mens en drink eller to kan åbne døre til nye karrieremuligheder, giver afholdenhed ikke grønt lys til ret meget.



”De, der ikke drikker, går uden tvivl glip af nogle netværk og forbindelser. Men den position er det også mest kvinder i lavstatusjob, der indtager,” forklarer Christoph Houman Ellersgaard.

Cheferne, derimod, går gerne helt til kanten: De drikker flere gange om ugen end andre, og antallet af genstande pr. uge stiger i takt med statussen, lige indtil man når Sundhedsstyrelsens tidligere maksimumsgrænser på 21 genstande pr. uge for mænd og 14 for kvinder.

”Der er tilsyneladende høj status i at ligge lige i nærheden af en grænse som den her, og det viser, at man kan indtage ganske meget alkohol, uden at det bliver stigmatiserende, hvis man bare gør det på den rigtige måde,” siger Christoph Houman Ellersgaard.

En hel flaske vin på en tirsdag

De, der siger, at de drikker mere end de 21/14 genstande, er til gengæld placeret et godt stykke længere nede i organisationen. Men selv om de højtstående medarbejdere altså fortæller forskerne, at de drikker meget, men ikke for meget, så begrænser de sig ikke nødvendigvis til at drikke små mængder ad gangen, forklarer Ellersgaard.

”Når vi ser på, hvem der inden for den seneste måned har drukket seks-otte genstande på en hverdagsaften, er det ikke så mange – men det er klart mest normalt øverst i virksomheden.”

Øger man derimod antallet til 10 genstande på en aften, er det til gengæld langt mere sandsynligt, at det er ansatte i kedeldragter og Kansas-tøj, der har skullet bære på de tunge tømmermænd.

Kommentarer

Susanne

11.07.2013 kl. 10.19

Undskyld! Hvad f..... er pointen?
Lidt ironisk må tilføjes, at det er da uanstændigt, at opfordre jeres unge Djøffere til at drikke??

Kom ind i kampen fagforening - en sommerferie til skribenten ville være på sin plads ...

0 kommentarer
7
Din mail-adresse vil ikke blive vist offentligt
Dette spørgsmål forhindrer spam i kommentarfeltet. Spam-robotter kan nemlig ikke regne, så de kan stoppes med let matematik.

Malte

11.07.2013 kl. 10.23

Kære DJØF

Hvor skal jeg læse de faglige argumenter i denne artikel? Skal det hele nu gå op i at "pleje" netværket ved at drikke?
Er det virkelig en kultur som DJØF (FAGFORENINGEN) har lyst til at støtte op om?

Jeg græmmer mig ved at være medlem, hver gang jeg læser sådanne ting.

Og så undrer man sig over at tilslutningen til fagbevægelsen er støt faldende...

0 kommentarer
4
Din mail-adresse vil ikke blive vist offentligt
Dette spørgsmål forhindrer spam i kommentarfeltet. Spam-robotter kan nemlig ikke regne, så de kan stoppes med let matematik.

Rasmus Thomsen

11.07.2013 kl. 11.25

Sikke en overfladisk og ligegyldig artikel. Kunne skribenten ikke have valgt et andet mere "sundt" netværk at idealisere (når der nu som altid blandt journalister skal idealiseres eller sættes på spidsen).

0 kommentarer
5
Din mail-adresse vil ikke blive vist offentligt
Dette spørgsmål forhindrer spam i kommentarfeltet. Spam-robotter kan nemlig ikke regne, så de kan stoppes med let matematik.

Johan

11.07.2013 kl. 11.35

Men hvad er årsag og virkning her? En ting er kortlægning af vaner, men kommer vanerne af jobbet eller får man jobbet fordi man har vanerne? Bliver jeg chef, fordi jeg går mere ud og drikker, eller er det noget, jeg er begyndt på, efter jeg blev chef? Det ville da være et relevant spørgsmål at stille.

0 kommentarer
5
Din mail-adresse vil ikke blive vist offentligt
Dette spørgsmål forhindrer spam i kommentarfeltet. Spam-robotter kan nemlig ikke regne, så de kan stoppes med let matematik.

Ulrich

11.07.2013 kl. 11.42

God artikel. Man må sige, at på trods af den politiske korrekthed her i kommentarerne, så er det et faktum, at alkohol er med til at skabe netværk og bygge broer - som så mange andre ting, vi kan være fælles om, såsom sport og (førhen) tobakken

0 kommentarer
10
Din mail-adresse vil ikke blive vist offentligt
Dette spørgsmål forhindrer spam i kommentarfeltet. Spam-robotter kan nemlig ikke regne, så de kan stoppes med let matematik.

G

11.07.2013 kl. 12.06

Sundhedsstyrelsen anbefaler altså max 14 genstande/uge til mænd og max 7 genstande/uge til kvinder.

0 kommentarer
1
Din mail-adresse vil ikke blive vist offentligt
Dette spørgsmål forhindrer spam i kommentarfeltet. Spam-robotter kan nemlig ikke regne, så de kan stoppes med let matematik.

Helene

11.07.2013 kl. 12.10

Hvor jeg bare mangler en kritisk refleksion/problematisering fra forskernes side af den alkoholkultur der præsenteres her! Hvad er skyggesiden af den danske alkoholkultur? Hvor mange chefer oplever drikke-pres osv! Virkelig unuanceret artikel/forskning!

0 kommentarer
4
Din mail-adresse vil ikke blive vist offentligt
Dette spørgsmål forhindrer spam i kommentarfeltet. Spam-robotter kan nemlig ikke regne, så de kan stoppes med let matematik.

Andreas Wittus Skottfelt

11.07.2013 kl. 14.14

Jeg fornemmer alkoholvanerne grundlagt på universitetet - og selv om jeg er en stor fortaler for velsmag og god alkohol, så er det tankevækkende set i sammenhæng med det yderst oversete problem med alkoholisering af mennesker i den øverste del af middelklassen!

0 kommentarer
4
Din mail-adresse vil ikke blive vist offentligt
Dette spørgsmål forhindrer spam i kommentarfeltet. Spam-robotter kan nemlig ikke regne, så de kan stoppes med let matematik.

Daniel

11.07.2013 kl. 15.30

Interessant undersøgelse og relevant artikel. Jeg forstår ikke, hvorfor så mange herinde har travlt med at lange ud efter budbringeren?

0 kommentarer
3
Din mail-adresse vil ikke blive vist offentligt
Dette spørgsmål forhindrer spam i kommentarfeltet. Spam-robotter kan nemlig ikke regne, så de kan stoppes med let matematik.

Mikael

11.07.2013 kl. 15.52

Blev undersøgelsen lavet i eller for Carlsberg?

De mange uselvstændige danskere der drikker alkohol skyldes ikke at det på en eller anden mærkværdig objektiv vis smager godt, det er nonsens, der findes alternativer uden alkohol. De drikker fordi dansk druk-kultur har lært dem at det smager godt.

''De, der ikke drikker, går uden tvivl glip af nogle netværk og forbindelser. Men den position er det også mest kvinder i lavstatusjob, der indtager,...” Hrmf - der er så mindst en undtagelse herfra :)

0 kommentarer
1
Din mail-adresse vil ikke blive vist offentligt
Dette spørgsmål forhindrer spam i kommentarfeltet. Spam-robotter kan nemlig ikke regne, så de kan stoppes med let matematik.

Hasse Gårde-Askmose

11.07.2013 kl. 16.20

Jeg tror også, at mange ikke har læst vejledningen om 14/21 genstande forkert.

Mange læser den vist som det daglige forbrug. Ikke det ugentlige :-)

0 kommentarer
2
Din mail-adresse vil ikke blive vist offentligt
Dette spørgsmål forhindrer spam i kommentarfeltet. Spam-robotter kan nemlig ikke regne, så de kan stoppes med let matematik.

Kristine

12.07.2013 kl. 05.48

Det var da en latterlig artikel. Har man taget højde for, at dem i "toppen" har en anden kultur, indkomst og arbejdsrutine, end dem der drikker guldøl? ... Pjattet artikel. Kom igen, DJØF.

0 kommentarer
1
Din mail-adresse vil ikke blive vist offentligt
Dette spørgsmål forhindrer spam i kommentarfeltet. Spam-robotter kan nemlig ikke regne, så de kan stoppes med let matematik.

Kirsten Holm Svendsen

12.07.2013 kl. 13.42

Artiklen er der ikke noget i vejen med. Overskriften derimod synes jeg har fået en noget forkert drejning. Jeg tror ikke, at der er nogen chefer, der har "drukket sig til succes". Og ihvertfald er det et helt forkert signal at sende til vore kolleger, der måske gerne vil være chefer.

0 kommentarer
1
Din mail-adresse vil ikke blive vist offentligt
Dette spørgsmål forhindrer spam i kommentarfeltet. Spam-robotter kan nemlig ikke regne, så de kan stoppes med let matematik.

Esben

12.07.2013 kl. 14.09

En god og meget interessant artikel, som man vist skal være sundhedsfanatiker for at hidse sig op over! - alkohol er sundt i begrænsede doser, så hvis man ikke kan grine lidt af denne artikel, burde man nok overveje, om ens liv ikke er blevet lidt for trist, skulle vi også til at forbyde artikler om sundhed og motion, lad folk træffe deres egen vel og respekter forskelligheden, det er jo noget, som vi I DJØF-gruppen burde værne om. Det er jo kun den enkelte, der ved hvad der er det gode liv - denne artikel er da bare god og sjov!!!!!

0 kommentarer
5
Din mail-adresse vil ikke blive vist offentligt
Dette spørgsmål forhindrer spam i kommentarfeltet. Spam-robotter kan nemlig ikke regne, så de kan stoppes med let matematik.

Peter

25.07.2013 kl. 20.08

https://www.sundhed.dk/sundhedsfaglig/laegehaandbogen/generelt/symptomer-og-tegn/alkohol-overforbrug/

"Alkoholindtagelse associeres ofte med en afslappende effekt. Mange bruger derfor alkohol som et middel til at dæmpe ubehagelig respons på stress, f.eks. anspændthed, høj hjertefrekvens eller psykisk ubehag som vrede eller angst "


Det kunne være interessant at undersøge om der er en sammenhæng her.

0 kommentarer
1
Din mail-adresse vil ikke blive vist offentligt
Dette spørgsmål forhindrer spam i kommentarfeltet. Spam-robotter kan nemlig ikke regne, så de kan stoppes med let matematik.

Lone

26.07.2013 kl. 14.43

Lige et par spørgsmål?
Er der i omtalte undersøgelse taget højde for, at det værste ved alkoholisme er benægtigelse af sin egen tilstand.

Det kunne måske tænkes, at de adspurgte topleder er meget velinformerede om alkohol og de konsekvenser, et storforbrug kan have, når en topleder drikker for meget.

Det kunne måske tænkes, at toplederne er mere snu til at fortrænge deres reelle alkoholforbrug på disse 'helt nødvendige ugentlige netværksmøder'.

Det kunne måske tænkes, at toplederne ligefrem havde interesse i en rigtig god undskyldning for at komme hjemmefra og have frirum til at pleje deres alkoholforbrug?

Jeg er selv kvindelig topleder, men også ædru alkoholiker.
Jeg indrømmede ikke, at jeg havde et stort forbrug (heller ikke i spørgeskemaer) inden jeg endeligt blev ædru.
Det var skønt at kunne drikke legalt når jeg var ude at ’netværke’. På den måde var drikkeriet nemlig legalt både overfor mine kollegaer og min familie. Jeg drak mig jo aldrig plørefuld – promillen skulle bare passes.

Jeg er faktisk blevet væsentligt bedre til at netværke efter jeg har sat probben i flasken.
I dag hører jeg stadig til i ’topklassen’ sammen med alle de, der netværker... men uden rødvin og 'rigtig sprut', og mit netværk er alt for stort;-)
Så jeg tror ikke en meter på datagrundlaget i undersøgelsen, og jeg mener, mine spørgsmål er yderst relevante i den generelle alkoholdebat, der bør eksistere blandt os alle.

0 kommentarer
4
Din mail-adresse vil ikke blive vist offentligt
Dette spørgsmål forhindrer spam i kommentarfeltet. Spam-robotter kan nemlig ikke regne, så de kan stoppes med let matematik.

Jeanette

16.08.2013 kl. 09.43

Ganske interessante observationer om vaner, social status og vores alkoholkultur.
(Til de undrende: man behøver jo ikke læse det som en opfordring, men blot som fakta af et samtidsbillede, som man selv kan være med til at ændre)