Public Affairs er moderne lobbyisme

15-05-2013
2 min.

Mads Christian Esbensen er Public Affairs-rådgiver. Han skaber politiske dagsordener og rådgiver virksomheder. På grund af fortrolighed med kunderne vil han dog hverken fortælle hvilke virksomheder han hjælper, eller hvad han hjælper dem med.

Fra kontoret i det gamle pakhus kigger Mads Christian Esbensen på Christiansborgs slotstårn. Et pejlemærke når han dagligt tager turen til Borgen for at tale med folk i magtens centrum. Ofte for at overbevise dem om, at en lov eller afgift skal vedtages, ikke vedtages eller ændres. Virksomheder og organisationer ansætter nemlig hans virksomhed ´Policy Group´ til at påvirke og skabe den politiske dagsorden. 

”Lobbyister kan godt blive opfattet som folk, der ikke har rent mel i posen. Sådan nogle der spiser frokoster med politikere og giver dem brune konvolutter. Folk har ofte en Hollywood-forståelse af det, jeg laver. Sådan er det jo slet ikke.”

Han kalder i stedet sit job for ´Djøf-arbejde´ og foretrækker jobtitlen ´Public Affairs-rådgiver´. Jobbet består meget af dialog med beslutningstagere og virksomheder, analyser, notater og udvikling af love og lovforslag.  Ifølge Mads Christian Esbensen var lobbyisterne før i tiden ofte afdankede politikere med hang til snaps, sildebord og vennetjenester.

”I dag er Public Affairs ved at blive et fag på niveau med jura, politilogi og journalistik. Det er en disciplin med redskaber, metode og en etik.”

Hans egen faglige ballast består af flere år i store internationale kommunikationsvirksomheder, en kandidatgrad i statskundskab og en bachelor fra Copenhagen Business School.  Han mener, at der burde være en decideret Public
Affairs-uddannelse i Danmark, og at branchen ville have godt af mere åbenhed og et nedskrevet etisk regelsæt. 

”Mit erhverv er legitimt og troværdigt, og det bør det også opfattes som i samfundet generelt. Det er altid journalisten, der er den populære i politiske dramaer. Det er meget sjældent Public Affairs rådgiveren. Hvem vil for eksempel være Public Affairs rådgiver som barn?”



Udover at udøve Public Affairs i praksis skriver han også bøger om emnet og underviser i det på Københavns Universitet. 

Hvad kan du fortælle om dine kunder?

”Jeg rådgiver en lang række C20-virksomheder, internationale virksomheder i Danmark og også forskellige interesseorganisationer og NGO´er. Typisk har vi en håndfuld kunder, som vi er meget fokuserede på, men ellers håndterer vi 15 - 25 kunder løbende.”

Kan du give et tænkt eksempel på en arbejdsopgave?

”Det kunne være en ny fødevareafgift, som rammer en eller to virksomheder meget uhensigtsmæssigt. Der ville det handle det om at finde
en anden afgiftsløsning, der ikke rammer så hårdt.”

Hvordan påvirker du politikerne?

”Dels ved at oplyse om de uhensigtsmæssigheder, der kan være i loven.
For eksempel arbejdspladser, der
ryger, eller at loven rammer meget
ulige. Vi underbygger altid argumenter med data, analyser, meningsmålinger og ekspertudsagn. Viden flytter magt, ikke postulater.”

Kan du finde på at sige nej
til en kunde?

”Ja, det har vi gjort. Det er typisk, hvis opgaven er uforenelig med vores virksomheds etiske regelsæt. For eksempel hvis virksomheden er dømt til ikke at foretage forretninger i Danmark.”

Kommentér
Del Twitter LinkedIn Facebook

Kommenter

Din mail-adresse vil ikke blive vist offentligt
Dette spørgsmål forhindrer spam i kommentarfeltet. Spam-robotter kan nemlig ikke regne, så de kan stoppes med let matematik.