Glade chefer

15.5.2013

af

Mød dine medarbejdere med optimisme og smil, og drop pisken til fordel for skulderklap. Sådan lyder den enkle filosofi bag netværket og virksomheden Glade Chefer. Djøfbladet var med, da 12 glade chefer satte hinanden stævne.

Happy Management

Mange tror, at Happy Management er et amerikansk fænomen. Det er ikke tilfældet. Grundtankerne og filosofien i Happy Management er skandinaviske, hvor forskellige ledelsesformer i Norden er kombineret. I ledelsestanken er ord som ærlighed, åbenhed, medarbejderindflydelse og arbejdsglæde centrale og bliver betragtet som et væsentligt konkurrenceparameter. For nylig blev der afholdt et foredrag om Happy Management i London med overskriften Den sidste konkurrencefordel.

Kilde: Jon Kjær Nielsen, civilingeniør og ansat hos Glade Chefer

Egentlig minder det mest om et forlystelsesland for voksne mænd. Fra de enorme højttalere på væggen buldrer lyden af tusindvis af hestekræfter, der bliver sluppet løs ved diverse bilvæddeløb, og så langt øjet rækker, står den ene elegante sportsvogn og luksusbil linet op efter den anden. Og for at gøre billedet af en legeplads for den mandlige del af befolkningen endnu mere perfekt, så blandes motorlydene med larmen fra 12 muntre chefers omgang med tusindvis af legoklodser.

Men tag ikke fejl. Det muntre scenarie til trods er dagens program i den arkitektoniske perle ved siden af det fynske teglværk Strøjer Tegl lidt uden for Assens både seriøst og vedkommende. Denne råkolde forårsdag er nemlig dagen, hvor 12 chefer fra 12 forskellige virksomheder er mødt frem til en temaseance i netværket og virksomheden Glade Chefer.

Bygger med LEGO 

Ud fra bl.a. leg med legoklodser skal de 12 ledere opnå større kendskab til begrebet Happy Management. Et begreb, der i store træk går ud på, at en glad og åben leder skaber glade medarbejdere – og at glade og tilfredse medarbejdere beviseligt er godt for en virksomheds bundlinje.

”I dag skal vi bygge både den gode og den dårlige leder med legoklodserne. Ud fra LEGO Serious Play-metoden. Det giver sædvanligvis anledning til en del morskab,”  fortæller manden bag virksomheden Glade Chefer, Iver Tarp, der også deltager i dagens kursus.

Han valgte for lidt over et år siden at forlade intet mindre end to chefstillinger- dels som administrerende direktør i virksomheden Skadeservice Danmark A/S, dels som direktør i Contea Assurance A/S - for at hellige sig sin nuværende arbejdsplads.

”Glade Chefer er blevet en langt større succes, end jeg havde forventet. Vi har i dag mere end 100 danske ledere med i netværket, og hver dag kommer der nye til. Det er alt fra koncernchefer i store firmaer til ledere i mindre virksomheder,” fortæller Iver Tarp, mens han møjsommeligt forsøger at skabe en leder ud af legoklodser.

”Grundtanken er, at arbejdsglæde i virkeligheden er et konkurrenceparameter, der er med til at skabe god business. Vi har nu planer om at åbne afdelinger i resten af Skandinavien, Nordeuropa og USA. Happy Management er indbegrebet af det bedste fra den skandinaviske virksomhedskultur, og det vil vi have udbredt i andre lande også,” slår Iver Tarp fast.

Skulderklap frem for pisk

Jesper Ditlev, der er administrerende direktør i DBI (Dansk Brand- og sikringsteknisk Institut), har flere djøfere ansat under sig.

Han er ikke i tvivl om, hvorfor Glade Chefer er blevet en vigtig del af hans arbejdsliv:

” Jeg tror på, at mine medarbejdere har langt større glæde af skulderklap end pisk. Jeg forsøger at være en motiverende og positiv chef,” siger Jesper Ditlev og understreger:

”At være en glad chef handler ikke om at være lalleglad eller urealistisk i forhold til de tider, vi lever i. Slet ikke. Det handler om at være positiv og konstruktiv i sin ledelsesstil – og flytte folk ved hjælp af nærvær. Lykkes det, opdager du som chef, at Happy Management også kan være et godt redskab i krisetider,” siger Jesper Ditlev.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Ledige stillinger

ANNONCE

Kommentarer

Vær den første til at skrive en kommentar
Din mail-adresse vil ikke blive vist offentligt
Dette spørgsmål forhindrer spam i kommentarsporet